درد-زانوی-قدامی

مفصل زانو

زانو، مفصلی از بدن است که بیشتر از بقیه مفاصل در معرض بیماری می باشد. مفصل زانو غیر از حرکات باز و بسته شدن دارای حرکات خفیف چرخشی به داخل و خارج نیز می باشد. در تشکیل و نگهداری مفصل زانو، استخوان ها، رباط ها و غضروف ها شرکت دارند که هر کدام نقش ساختاری و عملکردی بسیار مهمی در کارکرد مفصل زانو داشته و در نتیجه آسیب هر کدام از این عناصر باعث درد و مشکلات زانو می شود به صورتی که می توان ادعا کرد بروز درد در مفصل زانو بسیار بیشتر از سایر مفاصل می باشد.

آرتروز مفصل زانو

آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است که در نتیجه ی واکنش های پیچیده عوامل سلولی، بیوشیمیایی و بیومکانیکی مؤثر بر روی غضروف، سینوویوم و نیز استخوان زیر غضروفی، ایجاد شده و به مرور زمان منجر به از دست دادن کارکرد مفصلی و بروز علائم می شود. در بیماری آرتروز ، عمدتاً غضروف و استخوان زیر غضروف مفاصل محیطی و ستون فقرات درگیر می شود. زانو بیش از هر مفصل دیگری در اثر آرتروز درگیر می شود. آرتروز مفصل زانو مخصوصاً در زنان چاق و مسن شایع تر است.

علائم مشترک در بیماران مبتلا به آرتروز مفاصل: درد به دنبال استفاده از مفاصل مبتلا . درد ناشی از آرتروز مفصل در شروع حرکت و یا خشکی مفاصل به دنبال بی حرکتی. کاهش دامنه حرکات مفاصل. احساس عدم اطمینان و کاهش توانایی در انجام کارهای روزمره.

عوامل موثر در بیماری

عوامل مؤثر بر آرتروز مفصل زانو :پدیده پیری، عوامل ژنتیکی، عوامل مکانیکی می باشد .

1. چاقی به ویژه در افراد مسن،

2. ورزش در سطح قهرمانی سبب افزایش احتمال وقوع آرتروز مفصل زانو در هنگام پیری می شود.

3. فعالیت های زیاد و مستمر

4. آسیب های پیشین مفاصل می تواند زمینه ساز آرتروز مفصل زانو باشد.

5. ناتوانی عضلات، عوامل التهابی. تغذیه. یائسگی و محرومیت در بروز بیماری آرتروز مفصل زانو موثر می باشد .

راههای پیشگیری

زانو مهمترین مفصلی است که وزن بدن را تحمل می کند از این رو کاهش وزن مؤثرترین راه پیشگیری و درمان آرتروز مفصل زانو و آسیب های وارده به این بخش از بدن می باشد. مفصل زانو در تمام فعالیت های انسان مانند ایستادن، راه رفتن، نشستن و حتی خوابیدن در معرض فشارهای مکانیکی بسیار زیادی قرار دارد، لذا رعایت نکاتی که در پی خواهند آمد نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان دردهای ناشی از آرتروز مفصل زانو می توانند داشته باشند. نکته دیگری که در پیشگیری و درمان آرتروز مفصل زانو بسیار حائز اهمیت است نقش تغذیه در سلامت این مفصل است که نکات ضروری تغذیه به طور جداگانه در ادامه مطالب آمده است. در انتها، مکمل تمامی موارد فوق، اجرای روش های درمانی مناسب برای آرتروز مفصل زانو می باشد که می بایست به طرز صحیح آموزش داده شده و اجرا شوند.

نقش تغذیه

به نظر می رسد در آرتروز، برنامه غذایی از طریق سیستم ایمنی اثر می کند تا جایی که برای پیشگیری یا تعدیل اثرات بیماری آرتروز مفصل زانو ، یکی از مواردی که توصیه می شود حذف یا تعدیل مواد غذایی تحریک کننده التهاب و استفاده بیشتر از مواد کاهش دهنده التهاب می باشد. بنابراین استفاده از غذاهایی که دارای اسیدهای چرب امگا3 هستند (ماهی ها، روغن گردو، سویا و…) و کاهش دریافت غذاهایی که دارای اسید آراشیدونیک هستند (چربی گاو، گوشت قرمز، فرآورده های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و جگر و… ) در پیشگیری و درمان آرتروز مفصل زانو توصیه می شود. استفاده کافی از منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین های C و E و D و بتاکاروتن و ریزمغذی هایی مانند سلنیوم، روی و منیزیم و سایر مواد معدنی که در ساختمان استخوان ها وجود دارند مانند کلسیم و فسفر که در دانه ها و مغزها به وفور یافت می شوند، توصیه می شود. همچنین شیر و لبنیات کم چربی، سبزی و میوه به ویژه آنهایی که دارای ترکیبات آکرالات و فسفات نیستند از دیگر توصیه های رژیمی به بیماران مبتلا به آرتروز مفصل زانو است. از جمله غذاهایی که مصرف آنها توسط متخصصین تغذیه توصیه می شود منابع حاوی گلوکوزامین و کندروتین است که از غذاهای حاوی کلاژن مثل استخوان ها و غضروف های حاوی ژلاتین فراهم می شوند. مواد غذایی نظیر پاچه و پای مرغ دارای خواص مذکور می باشند. نهایتاً می توان گفت حذف موارد ذیل می تواند در کاهش شدت بیماری آرتروز مفصل زانو مؤثر باشد:

- مهارکننده های جذب کلسیم نظیر گوشت قرمز، تخم مرغ، الکل، قهوه، اکثر شیرینی جات و نمک اضافی ئر پیشگیری از آرتروز مفصل زانو موثر می باشند.

– برای پیشگیری و درمان آرتروز مفصل زانو استفاده از غذاهای دارای اگزالات بالا مثل اسفناج، زغال اخته، آلوها و ریواس مفید می باشند.

– غذاهای ایجاد کننده تورم، مانند تمام چربی های حیوانی، لبنیات، دانه های چرب و کره گیاهی.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لیزر درمانی مطالعه فرمایید.

راه های درمان آرتروز زانو

پیشگیری از آرتروز زانو