10170c07bc8267fb016967dd347944fb

چگونگی درمان آسیب های زانو

در هر آسیب زانو، اولین عارضه ای که رخ می دهد، بوجود آمدن التهاب است، که این التهاب منجر به درد، تورم و کاهش توانایی حرکت مفصل زانو خواهد شد. شکستن این سیکل التهابی می تواند منجر به تسریع بهبودی و کاهش درد ناشی از آسیب های زانو شود. بدین منظور انجام کارهای زیر توصیه می شود: – استراحت دادن به زانو – یخ درمانی – فشار موضعی به زانو توسط بانداژ – بالا نگه داشتن زانو – استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)

چه موقع باید به پزشک مراجعه شود؟ هرگاه پس از انجام اقدامات فوق، پس از 3 تا 7 روز علائم آسیب های زانو ادامه یافت. هرگاه به دنبال آسیب زانو، قادر به راه رفتن و یا حرکت دادن زانو نیستید و یا زمانیکه دامنه حرکتی مفصل به شکل مشهودی کاهش می یابد. تب به همراه درد ناشی از آسیب های زانو. احساس درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل در زانو. ایجاد زخم بزرگ یا عمیق در ناحیه زانو. تورم زانو در افرادی که بیماری خونی دارند یا آنهایی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند.

حرکات اصلاحی زانو

نکته ای که پیش از بیان نحوه انجام فعالیت های مختلف می بایست مدنظر بیماران با آسیب های زانو باشد، خودداری از انجام حرکات شدید، ناگهانی و غیر معمول زانو است. در ادامه، دستورات کلی جهت پیشگیری از ایجاد آسیب های زانو به اختصار بیان شده است:

1) از نشستن در وضعیت هایی که نیاز به خم نگه داشتن زانو دارد خودداری کنید. به طور مثال، اکیداً جهت پیشگیری از آسیب های زانو از نشستن در وضعیت های دو زانو و چهارزانو اجتناب کنید.

2) استفاده از سرویس های بهداشتی فرنگی را جایگزین استفاده از سرویس های ایرانی کنید، زیرا در استفاده از سرویس های ایرانی زانو در وضعیت خم و تحت فشار قرار می گیرد و زمینه را برای آسیب های زانو فراهم می کند .

3) به صورت کلی برای پیشگیری از آسیب های زانو در هر وضعیتی از خم نگه داشتن زانو برای مدت طولانی خودداری کنید. در صورتیکه روی صندلی نشسته اید هر 30-20 دقیقه، چند بار زانوها را صاف کرده یا چند قدم راه بروید.

4) جهت نشستن، از صندلی و مبل استفاده کنید ولی دقت کنید هنگام برخاستن از صندلی به جای فشار بر روی پاها، کمی به جلو خم شده و با فشار دست ها بر روی دسته های صندلی از جای خود برخیزید و به همین صورت هنگام نشستن. جهت کاهش ارتفاع بدن و نشستن بر روی صندلی تمام وزن خود را روی زانوها نگه ندارید بلکه با قرار دادن دست ها روی دسته های صندلی، تحمل وزن را بین پاها و دستها تقسیم کنید زیرا فشار فقط بر روی ناحیه زانو باعث آسیب های زانو می گردد.

5) در حالتهای نشسته، به خصوص پشت میز کار، احتماً زیرپایی های شیب دار استفاده کنید.

6) در صورت امکان استفاده از پله و راه رفتن بر روی سطوح شیب دار را کاهش دهید، ولی در صورتی که چاره ای نداشتید، از سطوح شیبدار به جای پله استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن سطح شیبدار، از پهلو، پله ها را پایین و بالا بروید.

7) برای پیشگیری از تشدید آسیب های زانو حتماً پشت میز نماز بخوانید به صورتیکه روی صندلی نشسته و مهر را بر روی میز روبروی خود قرار دهید.

8) از انجام فعالیت هایی که احتیاج به خم و راست کردن مکرر زانو و آسیب های زانو دارد اکیداً خودداری کنید.

9) هنگام رانندگی صندلی اتومبیل را به گونه ای تنظیم کنید که زانو در وضعیت خیلی خم نبوده و مفصل زانو در سطحی بالاتر از مفصل لگن قرار گیرد.

10) در صورتیکه مجبور هستید برای مدت نسبتاً طولانی بایستید، یکی از پاهای خود را در سطحی بالاتر قرار دهید و به شکل متناوب جای پاها را تغییر دهید.

11) از پوشیدن کفش های خشک و سفت خودداری کنید زیرا این کفش ها مانع انجام حرکات طبیعی پا می شوند و زانوها را در معرض فشار شدید و ثانویه قرار می دهند؛ همچنین دقت کنید کفی کفش شما مناسب باشد زیرا کفی نامناسب نیز می تواند سبب وارد آوردن فشارهای ثانویه و آسیب های زانو شود.

12) برای پوشیدن کفش، زانوها را زیاد خم نکنید و حتماً از پاشنه کش های بلند استفاده نمایید.

13) راه رفتن و انجام تمرینات مخصوص در آب برای تقویت عضلات اطراف زانو مفید است.

14) جهت انجام ورزش مناسب برای رفع آسیب های زانو با پزشک خود مشورت کنید. ورزش هر فرد اختصاصی بوده و ممکن است دو نفر با درد مشابه، ورزش های متفاوت نیاز داشته باشند.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لیزر درمانی مطالعه فرمایید.

درمان زانو درد

درمان انواع زانو درد با ورزش

درمان درد زانو با لیزر

درمان زانودرد با فیزیوتراپی

منبع : کتاب مدرسه زانو



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →