post_image

زمانی که شما دچار خستگی یا فشار ناشی از کار باشید و یا دچار درد و یا صدمات ناشی از ورزش باشید و یا دچار ورم و درد مفاصل شده باشید مطمئنا اثر درمانی هیدروتراپی می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش درد در شما بکند .جکوزی های هیدروتراپی امروزه شهرت و محبوبیت بسیاری پیدا کرده و به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان در دنیا به این سیستم ها پرداخته اند در صورتیکه تعداد بسیار کمی از آنها دارای دانش لازم در این زمینه اند. آب درمانی(هیدروپاتی) یعنی درمان امراض به وسیله آب. از زمانی که به یاد می آید، هم قبایل بدوی و هم ملل متمدن آب را برای درمان به کار می گرفتند. حتی حیوانات وحشی و اهلی دریافته اند، زمانی که بیمار می شوند، باید آب بیاشامند.

در این وان هیدروتراپی آب خارج شده از جت ها به بدن برخورد می کند و این برخورد باعث انبساط عضلات می شود و در نتیجه نوعی ماساژ غیر فعال ایجاد می شود و باعث بهبود Muscle Tone می شود. همچنین این انبساط عضلات باعث افزایش قابلیت حرکت مفاصل و عضلات شده و انقباضات ، گرفتگی و کوفتگیها را بهبود می بخشد.به علاوه باعث کاهش زمان بهبود پارگی عضلات و لیگامانها و ضربدیدگی و دررفتگی استخوان و رگ به رگ شدن می شود.

طبقه بندی آب از نظر درجه حرارت:

1) آب خنك تر از دمای بدن (37 درجه)، اثر برانگیزنده، خنک کننده و محرک دارد.
2) آب گرم تر از بدن، تقویت کننده، نیرو بخش و قدرت آفرین است.
3) آبی که داغ است آرامش به وجود می آورد و دردها را مرتفع می سازد، ولی ایجاد خستگی مفرط می نماید.
4) آبی که اندکی از درجه حرارت بدن پایین تر است، یعنی آب ولرم (27 تا 32 درجه) یا آب نه سرد و نه گرم (32 تا 35 درجه) همیشه سودمند است و برای مصارف عمومی مناسب است.

فواید تمرین های هوازی آب درمانی

تمرین های هوازی در آب فوایدی دارد كه عبارت اند از :

شما می توانید با یك برنامه ی منظم ورزشی در آب ، حالت نشاط و شادابی را به خودتان بازگردانید و از خستگی كار سخت و طاقت فرسای روزانه بكاهید .

اگر می خواهید به كوفتگی و خستگی عضلات مبتلا نشوید ، ورزش در آب را انتخاب كنید . برای انجام تمرین های هوازی در آب ، نیازی به مهارت شنا نیست ، پس كسانی كه نمی توانند شنا كنند نیز ، می توانند به راحتی در آب ورزش كنند . بسیاری از افراد ، به دلیل مشكلات جسمانی ، از جمله رماتیسم ، التهاب مفصل و بسیاری دیگر از ناهنجاری ها ، نمی توانند در خشكی ورزش كنند. از این رو ، آب درمانی ، می تواند بهترین راه حل برای ورزش كردن آن ها باشد . شاید ورزش كردن در آب ، ترغیبی باشد برای كسانی كه شنا كردن بلد نیستند ، و در نهایت ، باعث علاقه مند كردن آن ها به یادگیری شود .

این نوع تمرینها ، یكی از بهترین ورزشها برای خانمهای باردار است .

در صورتی که وقت و امکانات لازم برای استفاده از استخر وجود نداشته باشد، برای درمان کمر درد با آب درمانی بویژه آسیب دیسک بین مهره ای، می توان از وان آب گرم استفاده نمود. برخی حرکات ساده درمانی که در وان قابل اجراست به شرح زیر می باشد:

  • تا سینه در آب گرم درون وان فرو روید، با دست ها لبه ی وان در دو طرف نگه دارید. سپس عضلات شکم را منقبض نمائید به طوری که کمر با دیواره ی وان تماس پیدا کند. این وضعیت را تا ده شماره حفظ کرده، سپس به حالت اولیه باز گردید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید و با دست ها طرفین وان را بگیرید. سپس زانوها را خم نموده، پاها را به طرف شکم ببرید. پس از چند ثانیه به حالت اولیه باز گردید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید با دست ها لبه های وان را در دوطرف بگیرید. سپس یکی از پاها را صاف نگه داشته، پای دیگر را به طرف شکم خم نمایید، پس از چند ثانیه به حالت قبلی باز گردید. حرکت را پای دیگر تکرار نمائید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید، با دست های طرفین وان رانگه دارید و زانوها را خم نمایید. حال زانوها را از یکدیگر دور کنید تا به طرفین وان برسند. پس از 5 شماره به حالت اولیه باز گردید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید. با دست ها طرفین وان را نگه دارید. ابتدا زانوها را خم کنید سپس آنها را به طرف شانه ی راست حرکت دهید. پس از 5 شماره به حالت اوله و باز گردید. حال حرکت را به طرف شانه ی چپ انجام دهید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید. دست ها را در کنار تنه نگه دارید. ابتدا زانوها را تا حد امکان خم کنید در مرحله ی بعد آنها را کاملا صاف نمایید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید، دست ها را در کنار تنه نگه دارید. سپس عضلات پشت و کمر را منقبض نمایید و از پشت به دیواره ی وان فشار وارد کنید.
  • تا سینه در وان آب گرم فرو روید دست ها را در کنار تنه نگذارید. سپس عضلات باسن را منقبض نمایید و رانها را به کف وان فشار دهید.
  • حرکات فوق را در هر جلسه 5 تا 10 بار تکرار نمایید. معمولا توصیه می شود که درجه ی حرارت آب وان حدود 40 تا 45 درجه سانتیگراد و مدت انجام حرکات در آب 20 دقیق باشد. گرمای آب سبب افزایش دمای کمر می گردد و گردش خون این ناحیه را بهبود می بخشد که این امر نقش مهمی در اثر درمانی هیدروتراپی، تسکین درد، کاهش خشکی مفاصل، بهبود حرکات و کاهش گرفتگی (اسپاسم) عضلات دارد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب “ هیدروتراپی در فیزیوتراپی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثر درمانی هیدروتراپی مطالعه فرمایید.

منبع: تربیت بدنی. دکتر باقرپور



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Tagged with:  
Share →