الکتروتراپی یکی دیگر از شاخه های فیزیوتراپی است که بطور معمول کاربرد زیادی در کلینیک‌های درمانی دارد و الکتروتراپی برای تسکین درد بسیار رایج است و در آن از دستگاه‌های گوناگونی برای انقباض ماهیچه‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد الکتروتراپی

الکتروتراپی زمانی که بازآموزی عضله از بین رفته باشد، کاربرد دارد، معمولا بعد از عمل جراحی اهمیت می‌یابد، به این صورت که جریان الکتریکی می‌تواند حرکت را به عضله بازآموزی کند و بیمار به آهستگی قدرت خود را بدست می‌‌آورد. الکتروتراپی یا از طریق کنترل درد پیش می‌رود یا اینکه موجب ترشح ماده‌ اندروفین می‌شود و در منطقه‌ای که نیاز است، وارد شده و موجب تسکین درد ناحیه مورد نظر می‌شود.

در الکتروتراپی از وسایل و دستگاه های مختلف الکتریکی جهت درمان دردهای عضلانی، رفع چسبندگی ها، کاهش درد، رفع اسپاسم عضلانی، تقویت عضلات و… استفاده می شود.

بعضی از کودکان با اختلال عملکردی و حرکتی روبرو هستند و در سنی که باید حرکت به خصوصی را انجام دهند، نمی‌توانند آن را اجرا نمایند، به عنوان مثال زمانی که باید بنشینید، نمی‌توانند، بنشینند. در این هنگام الکتروتراپی می‌تواند موثر باشد اما درمانهای دستی اهمیت بیشتری دارند.
با روش الکتروتراپی سن تقویتی و سن حرکتی کودک محاسبه می‌شود و معلوم می‌گردد، کودک از مرحله‌ای که باید، باشد چقدر عقب است و آن را به جلو می‌اندازد.

الکتروتراپی درمان با جریان برق یا الکترو درمانی، استفاده از انرژی الکتریکی به عنوان یک درمان پزشکی در فیزیوتراپی است. در پزشکی، معالجه با برق می تواند به انواع مختلف درمان ها، از جمله استفاده از دستگاه های الکتریکی مانند تحریک کننده عمق مغز برای بیمار های عصبی اعمال شود. همچنین از جریان الکترسیته برای افزایش سرعت بهبود زخم ها استفاده می کنند. علاوه بر این ها، اصطلاح “الکتروتراپی” و یا “الکترومغناطیس تراپی” به طیف وسیعی از دستگاه های پزشکی جایگزین و درمانها اطلاق می شود.

هنوز نتیجه ای یافت نشده که این روش در افزایش طول استخوان نیز موثر باشد.

کلینیک فیزیوتراپی تهران با بهره گیری از تجهیزات مدرن الکتروتراپی خدمات جامعی به مراجعین خود ارائه می کند. کلیه دستگاه های الکتروتراپی دارای خروجی متعادل و تست شده هستند . به طور معمول کارکرد کلیه دستگاه ها به صورت ماهانه توسط اپراتور کنترل می شود . با وجود بالا بودن هزینه تجهیزات الکتروتراپی و لوازم جانبی این دستگاه ها ، در صورت لزوم کابلهای رابط و الکترودهای دستگاه ها تعویض می شود .

خدمات الکتروتراپی کلینیک فیزیوتراپی تهران

• زمان کاربرد دستگاه های الکتروتراپی دقیقا مطابق معیارهای کلینیکی استاندارد و برای تسکین درد است و در بیشتر موارد این زمان برای هر ناحیه 20 دقیقه است.
  • الکتروگذاری دستگاه الکتروتراپی برای تسکین درد توسط فیزیوتراپیست انجام می شود.
  • تنظیم پارامترهای درمانی دستگاه الکتروتراپی برای تسکین درد توسط فیزیوتراپیست انجام می شود .
  • در صورت نیاز قبل از اعمال درمان جهت اطمینان و جلب اعتماد بیمار بویژه بیماران خردسال الکترودگذاری روی دست تراپیست انجام می شود.
  • به بیماران پدهای الکترود شخصی ارائه می شود .
  • در صورت نیاز و تقاضای بیمار ، ضمن درمان در مورد ویژگیهای جریان الکتریکی توضیحات ضروری ارائه می شود.
  • تحت هیچ شرایطی از بیماران در امر درمان و الکتروتراپی برای تسکین درد کمک گرفته نمی شود .

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” کاربردهای الکتروتراپی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه الکتروتراپی مطالعه فرمایید.

منبع: کلینیک ثنا. دکتر مغاری. دکتر سلام