یکی از مهمترین بخشها در کلینیک های فیزیوتراپی ، بخش الکتروتراپی است . استفاده از کاربرد الکتروتراپی در فیزیوتراپی مناسب و باکیفیت تاثیر به سزائی در بهبود کیفیت خدمات فیزیوتراپی دارد. در کلینیک فیزیوتراپی تهران از تجهیزات الکترو تراپی با کیفیت و حرفه ای استفاده می شود . با وجود عملکرد مناسب کلیه دستگاه های الکتروتراپی مورد استفاده در فیزیوتراپی تهران، کیفیت خروجی این دستگاه ها به صورت منظم کنترل می شود . از جمله تجهیزات الکتروتراپی در کلینیک فیزیوتراپی تهران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تجهیزات الکتروتراپی در کلینیک فیزیوتراپی

دستگاه‌های مورد استفاده الکتروتراپی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، کاهش اسپاسم، کاهش چسبندگی، بازتوانی و تقویت عضلات بیماران به صورت زیر تقسیم بندی می‌شود.

استفاده از اشعه مادون قرمز ( Infra Red) در الکتروتراپی: اشعه مادون قرمز جریانی با طول موج 1000 تا 40 هزار آنگسترم است که وقتی با بدن برخورد می‌کند به گرما تبدیل شده و باعث افزایش جریان خون در نقطه درمان می‌شود و در نتیجه باعث بهبود تغذیه و دور شدن مواد زایدی می‌شود که به علت سیکل درد ایجاد شده‌اند. این روش الکتروتراپی در فیزیوتراپی برای کاهش درد،‌ کاهش اسپاسم،‌ کاهـش سفتی،‌ افزایش دامنه حرکتی،‌ صدمات و ضایعات ورزشی،‌ آماده سازی بیمار برای انجام حرکات‌ ورزشی‌ و تکنیک‌های ‌درمانی استفاده می‌شود.

استفاده از کیسه داغ ( Hot Pak ) در الکتروتراپی: کیسه مخصوصی است که از مواد معدنی خاصی ساخته شده و در آب داغ قرار می گیرد ، دارای گرمای مرطوب بوده و ضمن گرم نمودن ناحیه مورد درمان با خاصیت افزایش گردش خون در ناحیه درمان کاربردهای زیر را دارد. از این روش الکتروتراپی برای کاهش اسپاسم، کاهش درد، کاهش‌چسبندگی،‌ کاهش سفتی بافت نرم،‌ افزایش دامنه حرکتی، کاهش گرفتگی عضله و آماده‌سازی‌‌ بیمار‌ برای‌ انجام‌ حرکات‌ ورزشی‌ و تکنیک‌های‌ درمانی استفاده می‌شود.

استفاده از امواج مافوق صوت ( Ultra Sound) در الکتروتراپی: اشعه مافوق صوت با فرکانس بیش از 20 هزار هرتز و شدت 0.5 تا 3 ولت بر سانتی‌متر با عمق نفوذ حدود 5 سانتی‌متر که با ایجاد گرمای عمقی در بدن باعث افزایش گردش خون و نفوذ پذیری غشای سلولی و نیز تخلیه منطقه درمان از مواد دردزا می‌شود. از این روش الکتروتراپی برای از بین بردن چسبندگی، کاهش التهاب،‌ کاهش اسپاسم عضلانی، کاهش درد، آزاد‌سازی‌‌ بافت‌ از مواد دردزا و افزایش‌دامنه‌حرکتی استفاده می‌شود.

استفاده از امواج دیاترمی در الکتروتراپی: از انواع امواج کوتاه رادیویی است و بر اساس طول موج مورد استفاده در فیزیوتراپی باعث ایجاد گرمای عمیق یا سطحی در ناحیه درمان می‌شود. از این روش الکتروتراپی نیز برای کاهش اسپاسم، کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی استفاده می‌شود.

استفاده از جریان گالوانیک در الکتروتراپی: در عضلاتی که به علت قطع عصب و یا ضایعه عصبی قادر به انقباض نیستند، زمان تحریک بالایی لازم است تا جریان به همه فیبر‌های عضله برسد و باعث انقباض آن عضله شود و جریان گالوانیک با شدت 0.5 تا 2.5 میلی آمپر، ولتاژ کمتر از 100 ولت، زمان تحریک 100 و 300 و 1000 و 3000 میلی ثانیه را انتخاب کرده و باعث انقباض عضله ‌شوند. از این روش الکتروتراپی جهت ضایعات نخاعی،‌ قطع عصب و نروپاتی‌های شدید استفاده می‌شود.

استفاده از جریان فارادیک در الکتروتراپی: جریانی با زمان تحریک کوتاه است یعنی با زمان تحریک 0.1 و 0.3 و 1 و 3 میلی‌ثانیه و در مواردی که عصب سالم بوده ولی عضله توانایی لازم برای انقباض را ندارد به کار می‌رود. از این روش الکتروتراپی برای توانبخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی،‌ بیماران ناتوان و نرو پاتی‌های خفیف و میو پاتی‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از جریان‌های پرفرکانس در الکتروتراپی:‌ در این جریان از تداخل دو جریان پرفرکانس، یک جریان مدوله شده کم فرکانس ایجاد می‌شود که امواج 2000 هرتز آن جهت تقویت عضلات عمقی و امواج 4000 هرتز جهت کاهش درد و اسپاسم استفاده می‌شود. از این روش الکتروتراپی برای کاهش درد، کاهش التهاب،‌ تقویت عضلات، کاهش ادم، بازپروری عضلات و درمان‌ بی‌اختیاری ‌ادرار استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) در الکتروتراپی: یعنی با استفاده از جریان الکتریکی از طریق پوست باعث تحریک عصب ناحیه درمان شویم و جریانی با فرکانس 50 تا 150 هرتز است که شدت آن بین 12 تا 30 میلی آمپر است که با اشکال مختلف و به صورت ضربه‌ای و نرمال طراحی شده است و از طریق بسته شدن دریچه درد و ترشح آندروفین باعث تسکین درد می‌شود. از دستگاه TENS جهت کاهش‌ دردهای عصبی،‌ کاهش اسپاسم، کاهش دردهای متعاقب اعمال جراحی،‌ کاهش ‌دردهای ‌متعاقب‌ صدمات ‌و ضایعات ‌ورزشی، کاهش دردهای مزمن و مداوم مثل کمر درد و سردرد استفاده می‌شود.

ولتاژ بالا ( High Voltage) در الکتروتراپی: اشعه‌ای با طول موج 100 تا 400 نانومتر بوده که با بلوکه کردن سیستم سمپاتیک باعث افزایش گردش خون در ناحیه می‌شود. از این روش الکتروتراپی برای افراد دیابتی، زخم‌های فشاری و بیماران سرمازده می‌توان بهره جست.

استفاده از اشعه لیزر در الکتروتراپی: لیزر از جمله روش‌های پرطرفدار در بسیاری از رشته‌ها به‌ویژه در فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی از لیزر کم توان جهت ترمیم و کاهش درد، کاهش التهاب، کاهش چسبندگی و تاندونیت و بورسیت استفاده می‌شود.

اشعه ماوراءبنفش در الکتروتراپی: اشعه با طول موج 1800 تا 3900 آنگستروم و با عمق نفوذ کمتر از 0.1 میلی‌متر است و با تأثیرات شیمیایی که در بافت‌های بدن ایجاد می‌کند جهت درمان برخی از اختلالات و بیماری‌های پوستی و جلدی به کار می‌رود و بنابراین جریان خون و در نتیجه ساخت و ساز در ناحیه را افزایش داده و به ساخته شدن ویتامین D نیز کمک می‌شود. موارد کاربرد آن برای ترمیم زخم بسته، استئومالاسی (نرمی استخوان) و زخم عفونی است.

ماساژ دادن : ماساژ عبارت است از یک سری حرکات منظم و ریتمیک که توسط یک فیزیوتراپیست ماهر و یا با استفاده از یک دستگاه ویبراتور انجام می‌شود و روی سیستم عصبی عضلانی و گردش خون تأثیر می‌گذارد.

فواید الکتروتراپی در فیزیوتراپی

آثار آن عبارت‌اند از: ایجاد آرامش در بدن،‌ کاهش‌چسبندگی،‌ کمک به بازگشت خون، کاهش درد،‌ تخلیه ترشحات ریه و کاهش اسپاسم

الکتروتراپی در فیزیوتراپی به شناسایی و افزایش پتانسیلهای حرکتی برای بهبود، پیشگیری(Prevention)، درمان و نوتوانی، می‌پردازد. الکتروتراپی در فیزیوتراپی شامل اثرات متقابل فیزیوتراپیست، بیمار وخانواده آنها و یا سایر افرادی می‌باشد که از بیمار مراقبت می‌کنند، بر یکدیگر می‌باشد، تا بتوانند پتانسیلهای حرکتی بیمار را ارزیابی کرده و در ایجاد اهداف مورد نظر همه با استفاده از دانش و مهارتهای ممتاز فیزیوتراپیست به توافق برسند. دیدگاه منحصر به فرد فیزیوتراپیست از بدن و نیازها و پتانسیلهای حرکتی آن برای رسیدن به تشخیص و استراتژی درمانی نقش اساسی دارد و تثبیت کننده هر موقعیتی می‌باشد که در آن خدمات ارایه می‌شود. این شرایط با توجه به هدف الکتروتراپی در فیزیوتراپی در بهبود سلامت، پیشگیری، درمانی و بازتوانی، متغیر است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” تکنیک های فیزیوتراپی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فیزیوتراپی مطالعه فرمایید.

منبع: بیتوته. فیزیوتراپی کیمیا. درمان توسط عوامل فیزیکی