تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی در حقیقت اصطلاحیست که برای بیان باریک شدن بخش تحتانی مسیر عبور نخاع (کانال نخاعی) در ستون فقرات بکار میرود. این تنگی میتواند نسبی و یا کامل باشد. گرچه مواردی از تنگی کانال نخاعی از بدو تولد وجود دارند، اما اغلب مبتلایان در سنین بالای پنجاه سال هستند و بر اثر تغییرات دژنراتیو و پیر شدن ستون فقرات به این بیماری مبتلا شده اند.بسیاری از این افراد بدون علامت هستند تا اینکه علت های دیگر باعث فشار بیشتر بر نخاع شده و تنگی را تشدید کنند.

درمان تنگی کانال نخاع

الف. درمان بدون جراحی تنگی کانال نخاع :

- ارائه ورزشها و تمرینات مخصوص به بیماران جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان علائم آن

–  استفاده از کمربند طبی یا لوازم ارتوپدی فنی حمایت کننده

– درمان دارویی با ضد دردهای ساده یا داروهای ضد التهاب

– انجام تزریق اپیدورال (که امروزه منسوخ شده و  جای خود را به تزریق ترانس فورامینال داده است.)

– ماساژ درمانی

روش انجام تزریق ترانس فورامینال

بیمار بصورت سرپایی بستری میشود. پس از بیحس کردن پوست در اتاق عمل وسیلهای شبیه یک سوزن نازک و بلند تحت مونیتور فلوروسکوپ به محل تنگی فرستاده میشود , پس از اطمینان از محل تزریق داروی مورد نظر تزریق شده و تنگی برطرف میگردد.یکساعت پس از این کار بیمار با پای خود ترخیص میشود .چند روز پس از این کار بیمار استراحت نسبی در منزل دارد.

این کار تحت فلوروسکوپی انجام میشود. فلوروسکوپ وسیلهای است که توسط اشعه ایکس تصویر مستقیمی را از داخل بدن به ما می دهد.با این روش از عوارضی مانند تزریق داخل نخاع یا داخل عروق جلوگیری میشود.استفاده از رادیوفرکونسی در بیمارانی مشکل مفصل فاست را هم دارند میتواند سبب بهبود کامل بیماران گردد.

ب. درمان جراحی تنگی کانال نخاع

(مراجعه بیماران به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی میتواند با انجام درمان به موقع از پیشرفت بیماری و نیاز به انجام عمل باز جلوگیری نماید.)

تاثیر ماساژ درمانی در درمان تنگی کانال نخاع

سالیان متمادی است که از ماساژ درمانی استفاده می‌شود. امروزه، اگر به انجام ماساژ احتیاج یا تمایل داشته باشید، می‌توانید از میان ۸۰ شیوه مختلف ماساژ با فشارها، حرکات و تکنیک‌های گوناگون یکی را انتخاب نمایید. تمام این روش‌ها عبارتند از فشار، مالش و دستکاری ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های نرم بدن به وسیله دست و انگشتان. گاهی اوقات از ساعد، آرنج یا پاها نیز استفاده می‌شود.

روز به روز افراد بیشتر و بیشتری تأثیر مثبت ماساژ بر سلامت بدن را درک می‌کنند. افراد از میان روش‌های مختلف ماساژ درمانی یکی را انتخاب می‌کنند تا علائم را از بین برده، جراحات خود را بهبود بخشند، به درمان بیماری خاصی کمک کرده و به طور کلی تندرستی خود را بهبود بخشند.ماساژ درمانی نه تنها به بهبود کمردردهای مزمن و تنگی کانال نخاعی کمک می‌کند بلکه در بهبود فعالیت‌های فرد نیز تاثیر مفید و قابل ملاحظه دارد.افرادی که با این روش درمان می‌شوند ظرف فقط ۶ ماه می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را به خوبی انجام دهند و عملکردهایشان بهبود پیدا می‌کند.

منبع:دکتر مغاری