تمرینهای ورزشی در بیماری آرتریت

درد و التهاب مفاصل در بیماری آرتریت میتواند بیمار را از انجام تمرینهای ورزشی بازدارد. در بیماری آرتریت روماتویید، گاهی بدون سابقه و دلیل بخصوصی بیماری تشدید شده و درد و خشکی مفاصل بیشتر می شوند. تورم و التهاب و گاه تب باعث می شود که بیمار احتیاج به استراحت پیدا کند و در انتظار پایان دوره  باشد. در نتیجه تمرینهای ورزشی برای مدتی به تعویق  می افتند.

در بیماری آرتروز نیز بعضی مواقع درد شدیدتر می گردد و بیمار معمولاً دلیل بخصوصی برای افزایش درد پیدا نمیکند. در چنین شرایطی این سؤال مطرح می شود که آیا باید به تمرینهای ورزشی ادامه داد؟ اگر بیمار در شرایط درد و التهاب تمرین کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چگونه می توان تعادلی بین ورزش  و استراحت برقرارکرد؟

اولین نکته مهم این است که تمرینهای ورزشی هرگز باعث تشدید بیماری آرتریت و درد نمی گردند. بعضی افراد تصور می کنند که تمرینهای مربوط به بیماری آرتریت باعث بروز مسائلی می گردد، ولی این درست نیست و همیشه تمرینها و ورزشهای مربوز به بیماری آرتریت از بروز مسائل  و مشکلات ناشی از بیماری آرتریت جلوگیری می نمایند.

به هیچ وجه هراس نداشته باشید چون دلیل بخصوصی برای تشدید بیماری یا ورزش وجود ندارد. در خلال دوره های تشدید بیماری ارتریت ممکن است که لازم  باشد ورزشها و تمرینهای هوازی متوقف شود ولی تمرینهای مخصوص بیماری ارتریت می تواند ادامه یابد. این تمرینها ممکن است حتی در کاهش تورم و درد مؤثر واقع  شوند. گاه متوجه می شدید که تمرینهای کششی دشوارو مسئله ساز شده اند، در این شرایط تمرینهای کششی یا قدرتی ملایم تر را اجرا نمایید.

download (24)

گاهی در اثر عود بیماری و احساس درد زیاد، فرد ممکن است احساس افسردگی مختصری بنماید، با روشهای آرام سازی، تمرکز و مراقبه و تمرینهای مختصر  و امید به کاهش درد و برگشت به دوران قبل از تشدید بیماری می توانید  با افسردگی مبارزه کنید. زمانی که به حالت  طبیعی برگشتید، برای مدتی باید مقدار تمرینهای خود را افزایش دهید تا عضلات و مفاصل و زردپیها به حالت اولیه برگردند. تمرینهای کششی که قابل اجرا می باشند نباید کنار گذاشته شوند، حتی اگر لازم است در حال خوابیده باید آنها را انجام دهید. البته آن تمرینهایی که باعث افزایش درد می گردند موقتاً باید کنار گذارده شوند ولی فعالیتهای دیگر که باعث افزایش درد نمی شوند، باید ادامه یابند .

تمرینات ورزش قبل  و بعد از عمل جراحی

زمانی که بیماری آرتریت احتیاج به عمل جراحی دارد و پزشک متخصص تشخیص می دهد که عمل جراحی واجب است، معمولاً از بیماران می خواهند که تمرینهای قبل از عمل  و بعد از عمل جراحی را برای بهبود سریعتر  و کاهش درد انجام دهند. اعمال جراحی بر روی برخی مفصلها بسیار موفقیت آمیز است و جای ترس و هراس نیست، پس بیماران نباید دچار اضطراب شوند و از انجام ورزشها خودداری نمایند. نوع تمرینهای بعد از عمل  جراحی توسط پزشک متخصص تعیین می گردد؛ لذا راجع به تمرینهای مربوطه با پزشک خودمشاوره بفرمایید. نوع ورزشها به  شرح زیر  می باشند:

• جراحی ترمیمی مفصل- (آرتروپلاستی)

اعمال جراحی که در آنها سطوح مفصلی صدمه دیده ، به طورکلی و یا جزئی تعویض می شوند. این اعمال جراحی معمولاً روی مفصل زانو و ران انجام می گردند.

• ثابت کردن مفصل(آرتودز)

اعمال جراحی که در آنها استخوانهای دوسر مفصل را به همدیگر متصل و مفصل را ثابت می کنند. این اعمال جراحی معمولاً روی مچ دست یا مچ پا انجام می گیرند.

• آرتروسکوپی

اعمال جراحی بیماری آرتریت که در آنها از آندوسکوپی برای دیدن یا خارج کردن غضروفها یا بافتهای آسیب دیده استفاده می کنند. این عمل جراحی معمولاً روی زانو انجام می گیرد

تمرینات ورزش قبل از عمل

اگر بیماری ارتریت به حدی شدید شده که احتیاج به عمل جراحی دارد، یقیناً فرد بیمار توانایی چندانی برای انجام حرکات و تمرینهای بدنی ندارد و دلیل آن هم  روشن است، میزان شدید درد و ناراحتی. بیماران معمولاً به صورت خیلی محدود قادرند تمرینهای کششی را انجام دهند و این تمرینها گاه با کمک فیزیوتراپی انجام می گیرد. حیات عضله بستگی به حرکات آن دارد و چنانچه از عضله استفاده نشود، حجم و قوام آن کاهش  می یابد و حتی مقدار بافت آن نیزکاهش می یابد. اگر به مدت یک هفته از عضله استفاده نگردد ممکن است تا 30% حجم خود را از دست بدهد. زمانی که از عضله استفاده نمی شود مفاصل متصل به آن نیز ضعیف  و باعث تشدید بیماری  می گردند.

وظیفه شما در دوران قبل از عمل، آمادگی جسمی وی برای مقابله با عمل جراحی می باشد. وظیفه دیگر شما مبارزه با درد و ناراحتی حاصل از بیماری ارتریت می باشد. انجام تمرینهای ورزشی، قسمتهای جراحی شده را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند کمک بسیار مؤثری در بهبود بعد از عمل جراحی باشد.

images (41)

تمرینهای هوازی بسیار مفید هستند و می توانند باعث اکسیژن گیری بالا در کُلِّ بدن گردند. فرض کنید که شانه و یا دست  شما احتیاج به عمل جراحی دارد؛ آیا فکرمی کنید که پیاده روی و یا شنا باعث افزایش درد می گردند؟ ولی زمانی  که زانو و یا هیپ شما احتیاج به عمل جراحی دارد، مسئله متفاوت است. در مطب فیزیوتراپیست، وسایلی وجوددارد که استفاده از شانه و دست را آسان می کنند و حتی شما می توانید در منزل با توجه به توانایی خود، حرکات و تمرینهایی ر انجام دهید که باعث افزایش اکسیژن گیری بدن گردد. افزایش ضربان قلب و باز و بسته شدن کامل ریه ها، قدرت مقاومت بدن را بالامی برد و باعث راحت تر شدن عمل جراحی و بهبود بعد از عمل جراحی می گردد. کاهش وزن(چربی)قبل از عمل جراحی پیشنهاد می گردد به خصوص اگر ناحیه عمل، مفصل ران و زانوها باشد. کاهش وزن فشارکمتری را بر این مناطق وارد می نماید و بهبود بعد از عمل ساده تر می گردد. لازم به ذکر است که پزشک متخصص حرف آخر را در مورد تمرینهای قبل از عمل جراحی می زند و مطالب ذکرشده باید توسط پزشک شما تأییدگردد.

تمرینات ورزش بعد از عمل جراحی

بعد از عمل جراحی اولین فردی که با شما ملاقات خواهدداشت فیزیوتراپیست می باشد. کلیه تمرینهایی که توسط فیزیوتراپیستپیشنهاد می گردد، از واجبات است و باید انجام دهید و بدون گوش کردن و عمل نمودن به دستورات فیزیوتراپیست، بهبود شما به تأخیر  می افتد. از عدم تحرک موقتی و ناتوانی های بعد از عمل جراحی ناامید نگردید. به خاطر داشته باشید که مسائل و نارسایی های قبل از عمل، واقعاً نیاز به عمل جراحی داشته است، پس با صبر و حوصله با فیزیوتراپیست همکاری کنید تا کم کم قدرت قبلی خود را  به دست آورید. بهترین هدیه عمل جراحی، کاهش درد و احساس بهتری است که نصیب شما شده است.

چگونگی انجام ورزش آرتریت همراه با  سایر بیماری ها

چنانچه فردی از بیماریهایی مانند ناراحتی قلبی و مرض قند رنج می برد، ممکن است این سؤال برای فرد مطرح شود که آیا با داشتن سایر بیماریها قادر به انجام ورزشهای مربوط به آرتریت می باشد یا نه؟ بعضی بیماریها مانند زخم معده ممکن است در نتیجه مصرف داروهای ضدالتهابی مانند آسپیرین برای کاهش دردهای آرتریتی باشد و یا فشارخون ممکن است در نتیجه مصرف داروهای کورتونی برای کاهش التهاب مفصل باشد. بیماری قند و پوکی استخوان نیز در اثر مصرف داروهای مربوط به بیماری آرتریت ممکن است در فرد به وجود آید. تمرینهای مناسب و مطلوب نه تنها باعث بهبود بیماری آرتریت می گردد، بلکه به کنترل سایر بیماریها نیز کمک می کند.

• بیماری قلبی

اگر از بیماری قلبی رنج می برید، ورزشهای هوازی می تواند باعث قدرتمند شدن عضلات قلب شما گردد. البته با اجازه متخصص قلب  می توانید ورزشها را شروع کنید. نوع ورزشهای هوازی و مدت انجام آن توسط پزشک پیشنهاد می گردد. پیاده روی حداقل روزی 30 دقیقه و سه روز در هفته بسیار مناسب است. افزایش تپش قلب و افزایش اکسیژن گیری خون باعث تغدیه  بهتر سلولهای قسمتهای صدمه دیده می گردد. تعداد ضربان قلب در حین انجام ورزشهای هوازی  در افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به نوع بیماری قلبی و تشخیص پزشک دارد. داروهای مصرفی نیز درنوع تمرینها مؤثر  می باشند و مشخص کننده نوع و میزان ورزشها هستند.

•  فشارخون

اگر از فشارخون رنج می برید، مطمئناً مایلید که آثار ورزشهای مربوط به آرتریت را بر روی خودتان بدانید. در اثر ورزش میزان فشارخون بالا می رود ولی آیا این افزایش فشارخون می تواند خطرناک  باشد؟ در حقیقت علیرغم اینکه در موقع تمرین فشارخون بالا می رود ولی بعد از ورزش فشارخون از حدّ قبل  از تمرین به سطح پایین تر می رسد. در اثر تمرینهای ورزشی احتمال کاهش وزن بدن وجود دارد که این پدیده به خودی خود می تواند در کاهش فشارخون مؤثر واقع شود.

• بیماری قند

با  مشاوره با پزشک متخصص، شما می توانید میزان قند خون خود را با ورزش کاهش دهید و یا ان را کنترل نمایید. تمرینهای ورزشی مانند انسولین نی تواند قند خون را کاهش دهد. تمرینهای ورزشی می توانند افرادی که از دیابت نوع دوم رنج می برند را از مصرف دارو نجات دهند. ورزش و رژیم غذایی با هم می توانند در تنظیم قند خون بسیارمؤثر واقع گردند. قبل از شروع تمرینهای ورزشی میزان قندخون خود را اندازه گیری نموده و پس از پایان ورزش دوباره آن را ارزیابی کنید و تفاوت آن را به پزشک خود گزارش دهید تا در میزان مصرفی انسولین شما تغییر داده شود.

نتیجه گیری

از آنجایی که تمرینها و حرکات ورزشی در طول تاریخ برای کنترل و مداوای دردهای آرتریتی مورد تجویز قرار گرفته و نتیج مطلوبی داشته اند، بی شک تمرینهای معرفی شده در این کتاب  می تواند به افرادی که از بیماری آرتریت رنج می برند، کمک مؤثری بنماید. تمرینها و حرکات ورزشی نه تنها در درمان و کنترل دردهای بیماری آرتریت مؤثر است ببلکه سلامتی کلی افراد را نیز تأمین میکند. بیماریهای قند، فشارخون و بیماری قلبی با تمرینهای ورزشی و حرکات فیزیکی تحت تأثیر قرار می گیرند و احتمال ابتلا به سرطان و سکته فلبی و مغزی کاهش  می یابد. ترکیب ورزشها و تمرینهای بدنی با رژیم غذایی اثرات مثبت تری از خود نشان می دهند و افراد را در شرایط مناسب تری قرار می دهند.

منبع : کتاب غلبه بر آرتروز با ورزش