بیماری ازگود شلاتر ( Osgood Schlatter ) یکی از شایع ترین علل درد زانو در ورزشکاران نوجوان است. این بیماری سبب درد جلو و پایین زانو ( روی قسمت بالای استخوان درشت نی ساق )، حساسیت در لمس و تورم می شود.اغلب علائم بیماری ازگود شلاتر در نوجوانانی که در فاز جهش رشد قدی هستند در سنین حدود ۱۵-۱۲ سالگی رخم می دهد و می  تواند یک طرفه یا دوطرفه باشد. علائم در محل اتصال رباط کشککی به درشت نی ایجاد می گردد. این امر در نوجوانانی که به ورزش های فوتبال، بسکتبال و ژیمناستیک می  پردازند شایع تر است.

559630_rEgcn9tX

علائم بیماری ازگود شلاتر

- درد جلوی زانو که با فعالیت و دویدن تشدید می گردد. به خصوص حرکات پرشی و بالا و پایین رفتن از پله ها

-تورم و حساسیت در لمس بالای ساق ( زیر زانو )

-برجستگی و قرمزی ناحیه ی قدامی زیر زانو

- تشدید درد در همگام انقباض عضله ی جلوی ران (عضله ی چهارسر)

علل بیماری ازگود شلاتر

اعتقاد بر این است که در فاز رشد سریع استخوانی به دلیل انقباض های اعمال شده روی استخوان درشت نی در محل اتصال رباط کشککی ( رباط پاتلار) این اعمال فشار سبب  بروز تحریک و به تبع آن واکنش استخوانی به صورت درد و برجستگی محل اتصال این رباط می شود و معمولا با خاتمه ی رشد استخوان علائم بیماری ازگود شلاتر رفع می گردد.

درمان بیماری ازگود شلاتر

در مرحله ی اول درمان بیماری ازگود شلاتر شامل استراحت و تعدیل فعالیت است. اغلب پزشک از فرد می خواهد  که براي درمان بیماری ازگود شلاتر به مدت حدود ۴-۲ ماه فعالیت ورزشی را متوقف کند و از فعالیت هایی که لازمه ی آن خم شدن زیاد زانو است پرهیز کند. لازم استبراي درمان بیماری ازگود شلاتر حرکات پرشی را کاهش دهد و چنانچه به ورزش پیاده روی می پرداخته آن را تعدیل و زمان پرداختن به آن را کاهش دهد.

چنانچه بیماری ازگود شلاتر بهبود نیابد لازم است ضمن استراحت کردن از سرما درمانی (کیسه های یخ)، بانداژ الاستیک و بالا قرار دادن پا هنگام استراحت برای رفع درد و تورم استفاده کند.چنانچه باز هم درد و تورم بیماری ازگود شلاتر رفع نشود پزشک برای شما Brace  (بریس های محافظ) برای کاهش فشار روز محل اتصال رباط کشککی به درشت نی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( مثل آسپیرین و ایبو بروفن ) تجویز خواهد نمود.

منبع:دکتر دانیال شریفی رضوی

بينندگان گرامي براي مطالعه ي مقاله ي بيشتر درباره ي “فیزیوتراپی برای زانو درد” كليك كنيد