آب درمانی، فیزیوتراپی، درمان‌های طبی، انجام حرکات ورزشی مناسب و رعایت مسائل بهداشتی در ارتباط با حرکت در زمینه درمان بیماری‌های دیسک کمر و دیسک گردن موثر است.

کمر درد در سنین بالا در بیشتر موارد به دلیل تغییرات ستون فقرات در اثر پوکی استخوان و آرتروز و داشتن مشاغل سخت و در جوانان معمولا در اثر اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر که در اثر ورزش‌های سنگین و حرکات غیر اصولی اتفاق می‌افتد ایجاد می‌شود.

احتمال بروز کمردرد در تمام سنین اعم از جوانی، میانسالی و کهنسالی وجود دارد و این عارضه در مراحل اولیه معمولا با ورزش، حرکات فیزیوتراپی و استراحت بهبود می‌یابد. کمر درد همیشه به دلیل در رفتگی دیسک اتفاق نمی‌افتد، در بسیاری از موارد کمر درد به دلیل اسپاسم عضلات اطراف ستون فقرات بروز می‌کند.

دیسک کمر معمولا در نقاطی از بدن که بیشترین حرکات مهره در آن وجود دارد مانند لولاهای حرکتی گردن و کمر اتفاق می‌افتد که این مسئله بین مهره ششم و هفتم گردنی و بین مهره چهارم و پنجم کمری شایع‌تر است.

علائم دیسک کمر

دیسک کمر غالبا به شکل درد تیر کشنده و گاهی به شکل برق گرفتگی یا احساس گزگز در مسیر اعصاب مربوطه و همچنین اختلال حس درد و حرارت در آن نواحی است. در شرایطی که بیرون زدگی دیسک کمر (فتق دیسک) با درمان‌های طبی و استراحت بهبود نیابد و موجب اختلال در کارهای روزمره بیمار شود و در صورتی که در معاینات علائم عصبی وجود داشته باشد با صلاح دید متخصص مغز و اعصاب یا جراح دیسک کمر عمل جراحی دیسک کمر انجام می‌شود.

تاثیر آب درمانی در درمان دیسک کمر

هیدروتراپی به عنوان آب درمانی در گذشته  با توجه به خواص بسیار اب درمانی مورد توجه بوده و به فراوانی استفاده میشده است.شاید آسان ترین و راحت ترین وسیله ای که ورزشکاران ومردم برای رفع خستگی .کسالت و بدست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده می کنند آب باشد. آب درمانی زانو بهترين روش درمان درد زانو و كمر است. درمان اين نوع بيماري‌ها بسيار مهم بوده و راهكارهاي مختلفي از قبيل اعمال جراحي، دارو درماني و يا روش‌هايي از قبيل طب سوزني و ماساژ درماني انجام مي‌شود، ولي تنها روشي كه امروزه تقريباً به صورت همگاني قابل قبول مي‌باشد، آب درمانی است، كه طي آن فرد در داخل آب اقدام به ماساژ درماني، تقويت عضلات و حركت‌هاي مفاصل مي‌كند.

فتق دیسک کمر که در تصویر برداری (ام ار ای) مشخص شده باشد را تحت هیچ شرایطی نباید با تحرک بی رویه و یا سایر روش های پر خطر دستکاری نمود بلکه می بایست روند درمان دیسک کمر بوسیله پزشک معالج (متخصص ستون فقرات)مشخص شود؛ بهترین درمان دیسک کمر، استراحت می باشد البته آب درمانی در موارد خفیف گزینه بسیار خوبی درد درمان دیسک کمر می باشد.

برای آشنایی با درمان بدون جراحی دیسک کمر روی لینک کلیک کنید