post_image

وزن بدن طی ایستادن در حالتی عمود از قاعده گردن به مفصل لگن و سپس پاها منتقل می شود. استفاده از کفشهای پاشنه بلند این حالت را بر هم می زند و این به خودی خود باعث تغییر بیومکانیک فشار روی ستون مهره ها و دردهای کمری می شود. البته مطالعات زیادی شده و این نتیجه به دست آمده که کفش پاشنه بلند اثری روی افزایش قوس کمر نداشته ولی با این حال چون تغییر بیومکانیک ایجاد شده باعث افزایش فشار کاری عضلات راست کننده ستون فقرات می شود و کمر درد به عارضه ای شایع در زنانی که کفش های پاشنه بلند می پوشند تبدیل می شود.

اگر چه افراد فاقد اختلالات کمری مثل تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی های دیسک کمری این کمردرد را به قیمت به دست آوردن اثرات زیبایی کفش، به جان می خرند ولی از نظر پزشکی استفاده از کفش های پاشنه بلند در افرادی که دارای اختلالات ستون فقرات هستند بسیار مضر و ممنوع است. به تدریج افراد به علت استفاده بیش از حد از کفش پاشنه بلند دچار درد و ضعف شده و خطر آسیب دیدگی مفاصل لگن و زانو به دنبال کوچکترین حادثه ای بالا می رود. هر چه که کفش دارای پاشنه بلندتری باشد فشار وزن بدن روی قسمتهای جلوتر پا متمرکز می شود و این به تدریج باعث خم شدن انگشتان در جلوی کفش به دلیل لیز خوردن مداوم پا به سمت جلو، ایجاد پینه های دردناک زیر سینه پا و پینه های دردناک روی انگشتان پا می شود.

با توجه به اینکه تاندون آشیل پشت پاشنه نیز در طول مناسب خود قرار نمی‌گیرد راه رفتن به درستی انجام نشده، خطر آسیب دیدگی بیشتر می‌شود و در استفاده طولانی از کفش های پاشنه بلند، کوتاهی عضلات ساق و در نتیجه سختی راه رفتن با کفش های بدون پاشنه یا دویدن را در پی خواهد داشت.

انتخاب کفش مناسب

دقت در انتخاب كفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن، یكی از ضروری ‌ترین نیازهای حفظ سلامت افراد بوده و باید توجه بیشتری به آن بشود. وقتی برای خرید كفش، به مغازه‌ای می ‌روید با صدها نوع كفش‌ در مدل‌ها و رنگ‌های گوناگون مواجه می‌ شوید كه بنا به ادعای فروشنده همگی آخرین مدل‌های روز بوده و كیفیتی مرغوب دارند. انتخاب كفش در وهله اول، باید بر اساس نوع استفاده‌ای كه از آن می ‌شود، صورت بگیرد. همانطور كه زمستان، كفش مخصوص خودش و تابستان، كفش مخصوص خودش را دارد. همچنین بعضی از مشاغل، كفش‌های مخصوص خودشان را می‌ خواهند. مثل بعضی از كفش‌های مخصوص(کفش ایمنی) كه در كارگاه‌ها استفاده می‌ شود، یا كفش‌های ورزشی كه حتی درباره آنها نیز بر اساس نوع ورزش، انتخاب كفش تغییر می‌ كند. در واقع این، به نوع نگاه خریدار برمی‌ گردد و اینكه او چقدر به سلامت خود اهمیت می ‌دهد و چقدر از حق و حقوق خودش، آگاه است.

به علاوه کفش ‏هاي پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض مي‏کنند و عمليات خون‌رساني در اين عضلات را مختل مي‏کنند. همچنين کفش‏هاي تنگ و پاشنه بلند پوست پا را از حالت طبيعي خارج کرده و پس از مدتي آن را ضخيم کرده و پينه ايجاد مي‏کنند. پينه‏ هاي پا، اغلب دردناک بوده و پا را بد شکل مي‏کنند.

وقتي شما کفش پاشنه بلند مي‏پوشيد، کمر براي جبران فشار وارد شده به پاها، قوس زيادي به خود مي‏گيرد و از حالت طبيعي خارج مي‏شود. در اين حالت فشار زيادي به ديسک‏هاي بين مهره ‏اي ستون فقرات و مفصل زانو وارد مي‏شود. مقدار اين فشار به ارتفاع پاشنه ي کفش بستگي دارد و هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار بيشتري به عضلات، استخوان‏ها و مفاصل وارد مي‏شود. در مقايسه با کفش‏ هاي پاشنه کوتاه، کفشي با پاشنه ‏اي حدود 2/5 سانتي ‌متر 22 درصد، کفشي با پاشنه 5 سانتي ‌متر 57 درصد و کفشي که پاشنه 8 سانتي ‌متري دارد 76 درصد به ديسک‏هاي بين مهره ‏اي و زانو بيشتر فشار وارد مي‏کند و باعث کمر درد می شود.

برای آشنایی با ” زانو درد و کفش پاشنه بلند ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: فارس نیوز. دکتر من



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Tagged with:  
Share →