images

زمانی که کمردرد می کشید به دشواری می توان راجع به آن درد دقیق بود، از قبیل دانستن اینکه منشأ آن کجاست، چه چیزی باعث آن می شود، دقیقاً در کجا واقع است و چه چیزی باعث استمرار کمردرد می شود. حائز اهمیت است که گزارشی دقیق از کمردرد خود فراهم آورید تا بتوانید زمانی را با زمان دیگر مقایسه کنید و تنها می توانید بگویید که بهتر می شوید یا بدتر. اما باید نوع بیانتان دقیق باشد. هر شخصی روحیات متغیر و حافظه ای گزینشی دارد، به عنوان مثال یک شخص افسرده غالباً رنج ها را به یاد آورده در حالی که یک شخص شاد اتفاقات شادی بخش را به خاطر می آورد. بنابراین نمی توانید واقعاً به حافظه خود اعتماد کنید، لذا به جدولی نیاز دارید که نشان دهد کجا درد می کند، در چه زمانی، به چه میزان و چه چیزی باعث کمردرد می شود. بنابراین از طریق جدول قادرید بگویید بهتر شده اید یا خیر؟ چه عادت هایی را باید تغییر دهید از چه حالاتی برای پیشگیری از کمردرد باید اجتناب کنید و چه حالاتی مناسبترین وضعیت هستند. سرعت بهبود به طرز قابل توجهی به میزان آسیبی که در طول دوره ی درمان به خود وارد می کنید بستگی دارد. و هر زمان که باعث شروع کمردردی طاقت فرسا می شوید، زمان بهبود را به تأخیر می اندازید. اگر بدانید از چه چیزی باید اجتناب کنید و به خود آموزش دهید که از آن اجتناب کنید، کمرتان درمان می شود و خیلی زودتر بهبود می یابید. پرسشنامه کمردرد و جداول زمانی در این مطلب اطلاعات زیادی را که از آن بی خبر بودید در اختیارتان خواهد گذاشت. تکمیل این جداول و پرسشنامه ها به شما کمک خواهد کرد که به حقایقی در مورد کمردرد خود پی ببرید تا بتوانید بهترین روش درمان ممکن را برای کمردرد خود به کار گیرید.

پرسشنامه

1) آیا هم اکنون به خاطر این مشکل تحت نظر پزشک هستید؟

2) آیا کمردرد شما دائمی است؟

3) چه زمانی این درد شروع شد؟

4) چه مدت زمان است که این درد را دارید.

5) آیا علت کمردرد به علت:

الف) قرار گیری نامناسب است؟ ب) اضافه وزن است؟ ج) حاملگی است؟ د) یائسگی است؟ هـ) تصادف است؟ ز) بیماری است؟ آیا درد الف) فصلی است؟ ب) مرتبط با آب و هوا است؟ ج) مرتبط با تنش/ استرس است؟ د) سایر موارد؟ ( به روشنی و واضح بیان کنید). و) ضعف است؟

6) آیا شخص دیگری از اعضای خانواده تان کمردرد دارد؟ چه کسی؟

7) آیا کمردرد شدید، خفیف یا متناوب است؟

8) در کجای کمرتان احساس درد می کنید؟ (روی شکل مقابل نشان دهید).

9) آیا دردتان پخش می شود؟

10) کمردرد در کجا پخش می شود؟ از قسمتی که درد می کند به کدام سمت گرایش می یابد؟ (روی شکل نشان دهید). الف) در عرض/ پهنای کمر ب) بالای کمر ج) به سمت نشیمنگاه د) پایین پا.

11) در چه زمانی کمرتان بیشتر از هر زمان دیگری درد می گیرد؟ در ارتباط به کار شماست؟

الف) دراز کشیدن در رختخواب؟ ب) رانندگی ج) نشستن، د) ایستادن، هـ) خم شدن و) بلند کردن چیزی؟ اگر پاسخ بلند کردن چیزی است، از کجا؟ (کف اتاق، میز، تخت خواب ، سایر موارد) ز) حمل کردن چیزی. ح) پیچیدن/ برگشتن. ط) سایر موارد به وضوح مشخص کنید.

12) آیا کمردرد متوقف می شود؟

الف) برای چه مدتی؟ ب) چه زمانی؟ تحت چه شرایطی؟ ج) چه زمانی از نوع شروع می شود؟ د) چه چیزی باعث بهبود آن می شود؟

13) آیا درمانی برای کمردرد خود انجام داده اید؟ اگر جواب بلی است، از چه نوع؟

الف) ورزش،ب) استراحت در رختخواب ج) دارو د) بریس کمر. هـ) کشش و) جراحی.

14) اگر عمل جراحی نداشته اید آیا این عمل به شما توصیه شده است؟

15) آیا شما گودی کمر دارید؟

16) آیا به گرفتگی عضلات کمر مبتلا هستید؟

17) آیا یکی از پاهایتان از دیگری کوتاه تر است؟ کدام یک؟

18) آیا یک طرف لگن از طرف دیگر بالاتر است؟

19) آیا دچار کج پشتی هستید؟ به کدام طرف؟

20) آیا یبوست، درد کمرتان را افزایش می دهد؟

21) آیا شکم پر، کمردرد را افزایش می دهد؟

22) آیا قاعدگی کمردرد را افزایش می دهد؟

الف) چند روز قبل از شروع قاعدگی؟ ب) چه مدتی در طول دوران قاعدگی؟

توضیحات اضافی را که احساس می کنید می تواند به تکمیل اطلاعات درباره ی مشکل کمردردتان کمک کند اضافه کنید. این پرسشنامه می تواند به منظور نشان دادن به پزشک یا درمانگر خود برای یادآوری نشانه های کمردرد مفید باشد.

زمان مراجعه به پزشک

بدون تشخیص پزشک ممکن است هیچ وقت متوجه علت کمردرد خود نشوید. ممکن است بیماری داشته باشید که کمرتان را تحت تأثیر قرار داده است. شاید عفونت در بخشی از بدنتان باعث کمردرد شده است. شاید استخوانهایتان رو به استحاله است. شاید دیسک رو به استحال رفته یا تحت فشار است. ممکن است علت، پارگی یا کشیدگی عضله یا رباط باشد. ممکن است علت کمردرد ، انحراف ستون فقرات باشد. پزشک باید یک متخصص اعصاب باشد. در صورت نیاز به اندازه کافی برای مراجعه به یک جراح اعصاب یا ارتوپد وقت وجود خواهد داشت. اکثر افراد برای مشکلات کمر خود نیازی به عمل جراحی ندارند و تنها ورزش ساده از نوع مناسب آن مؤثر خواهد بود. تمامی افراد مبتلا به کمردرد باید درمان غیر تهاجمی طولانی مدت را قبل از در نظر گرفتن جراحی در دستور کار خود قرار دهند. اگر به شما گفته شده است که به عمل جراحی نیاز دارید، نظر مستقلی را دکتر دیگری که ترجیحاً جراح نیست، جویا شوید. این دکتر نباید با دکتری که پیشنهاد جراحی را به شما داده است در ارتباط باشد. اگر اختلاف نظر  وجود دارد، غیر تهاجمی ترین روش معالجه کمردرد را در پیش بگیرید و اگر امکان دارد، نظر پزشک دیگری را نیز جویا شوید.

جداول زمانی درد

جدول های زیر کمک می کند که تشخیص دهید چه زمان هایی کمردرد دارید و علل احتمالی آن را بیابید. سپس راه های تسکین کمردرد را ارائه خواهیم کرد. اگر نظر پزشکتان مبنی بر بهبود وضعیت کمرتان از طریق صرف زمان و انجام ورزش است، پرسشنامه به همراه جداول زمانی کمردرد اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد که می توانید با کمک آن به تنهایی به بهبود کمر خود کمک کنید. اگر به پزشک مراجعه می کنید به همراه داشتن پرسشنامه و جداول زمانی کمردرد به شما کمک خواهد کرد، اغلب افراد به محض اینکه وارد مطب می شوند موارد جزئی ولی مهم در ارتباط با درد خود را فراموش می کنند و یا زمانی که موقتاً بهبود می یابند، محل درد را به خاطر نمی آورند.

مهم

از جدولی که در این مطلب آورده شده است هفت نسخه تهیه کنید، این جداول کاملاً یکسان می باشند که هر یک از آنها به یک روز هفته اختصاص دارد. آگاهانه این جداول را پر کنید چرا که پس از تکمیل آنها، تصویری با ارزش از کمردردتان و اطلاعاتی اساسی درباره کمردرد خود در اختیار خواهید داشت. آنچه جداول زمانی درد به شما می گوید، عبارتند از:

درد از کجا نشئت می گیرد. به کجا گسترش می یابد. آنچه باعث کمردرد می شود، چطور اغلب به وقوع می پیوندد و چه مدت زمان به طول می انجامد چگونه قادر خواهید بود که آن را تسکین دهید؟ چه راههای برای اجتناب از کمردرد می دانید. تمامی اطلاعاتی را که راجع به درد دارید بنویسید.

1

2

اگر در طول روز کمردردتان از نظر شدت تغییر یا گسترش یافت یا بیشتر موضعی شد، تمام اطلاعات راجع به آن را در جدول بعدی پر کنید. جاهای خالی را پرکنید: آخرین بار چه مدت پیش احساس کمردرد کردید؟ ……………….. آیا درد شدید؟…………….. خفیف؟ …………… متناوب؟ …………… مداوم و یکنواخت؟ …………. بود؟ آیا درموقعیت ایستاده؟ …………….. نشسته؟ ……………….. دراز کشیده؟ …………. بودید؟ آیا کفش هایتان پاشنه بلند؟ ……………….. بدون پاشنه؟ ……………. پاشنه کوتاه؟ …………….. بود؟ یا کفش به پا نداشتید؟ ……………. در مورد شکم بند یا آتل چطور؟ ………………..

3

لطفاً سعی کنید تمام اطلاعات را در هر زمانی که کمرتان درد گرفت، پر کنید. به جدول زمانی کمردرد خود نگاه کنید. ببینید آیا زمانی هست که کمرتان درد نداشته باشد؟ رهایی از کمردرد به طور مقطعی، بدین معناست که تقریباً به طور قطع می توانید از کمردرد مجدد جلوگیری کنید.

اهمیت جلوگیری از درد بیشتر کمر: مهم: به همین ترتیبی که پیش می روید از آنچه باعث کمردرد می شود بپرهیزید (مانند تغییر وضعیت یا حالت یا انجام ورزش). چرا که ممکن است بافت های بیشتری را ملتهب یا تحریک کنید و یا حتی باعث از بین رفتن آنها شوید. کمردرد ، چه شدید، خفیف یا متناوب نباید استمرار پیدا کند. وظیفه شما این است که به محض آگاهی از درد، آن را تاجایی که ممکن است به سرعت کاهش دهید. عدم انجام چنین عملی به دین معناست که بافت های بیشتری درگیر خواهد شد و کاهش یا توقف کامل دردتان مشکل تر خواهد بود. درد علامت خطر است، آن را نادیده نگیرید، آن را تشخیص داده و فوراً به آن رسیدگی کنید. با پزشک خود مشورت کنید که آیا برای از بین بردن کامل کمردرد باید از مسکن استفاده کنید یا خیر؟ مراقب باشید! بعضی از افراد به کمردرد خود انس گرفته اند و آن را به عنوان همراه همیشگی خود قبول کرده اند، مریض ماندن و مورد ترحم و مراقبت دیگران قرار گرفتن وحشتناک است، از این کار بر حذر باشید.

 

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوکی استخوان مطالعه فرمایید.

درمان کمردرد با ماساژ

درمان کمردرد باورزش

درمان کمردرد با یوگا

درمان کمردرد حاد و مزمن

منبع: کمردرد- تسکین و رفع دردهای کمر با تأکید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →