تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر  با وجود مجموعه ای از علامت‌های بالینی مشخص می‌شود. هم‌چنین دیسک کمر بیشتر در افراد ۴۰ تا ۵۰ سال و میانسالان اتفاق می‌افتد.

ایجاد اختلال حس یا بی‌حسی در نقاط خاص دست یا پا و هم‌چنین ضعف در قسمت خاصی از عضلات دست یا پا از علائمی است که می‌توان به بروز فتق دیسک  کمر در بیمار مشکوک شد که بهتر است برای اطمینان بیشتر برای تشخیص دیسک کمر معاینات بالینی صورت گیرد و با روش‌های تشخیصی و تصویربرداری مانند ام آر آی از وجود فتق دیسک کمر مطمئن شد.

بیرون زدگی و فتق دیسک کمر معمولا با احساس درد همراه است، این درد می تواند به طور ناگهانی و شدید شروع شود و یا در بعضی از موارد دردی است که به طور مزمن و تدریجی شدت آن افزایش پیدا می‌کند.
معمولا این درد همراه با احساس خشکی در ناحیه کمر است و در بعضی از موارد با اسپاسم عضلات اطراف کمر هم ممکن است همراه باشد.
درصورتی که دیسک کمر باعث وارد شدن فشار و آسیب به رشته‌های عصبی نخاع در ناحیه کمر شود این بیماری می‌تواند همراه با احساس درد تیر کشنده به ناحیه باسن، پشت ران‌ها، پشت ساق و حتی کف پاها بروز کند. تشخیص دیسک کمر با بررسی این علائم و راهها امکان پذیر است.

روش های درمان دیسک کمر

بسیاری از افراد دارای کمردرد مزمن، نیازی به عمل جراحی ندارند. اگر درمان دیسک کمر از روش های  دیگر موفقیت آمیز نبود،درمان دیسک کمر از طریق جراحی انجام می گیرد. ندرتا، هنگامی که درد کمر توسط سرطان، عفونت و یا مشکلات ریشه عصب بوجود آمده باشد، عمل جراحی برای کاهش درد و جلوگیری از مشکلات بیشتر استفاده می شود.

استفاده از مدالیته های فیزیکی و فیزیوتراپی و گرمای سطحی و این مسائل می تواند به کنترل درد بیمار کمک کند. در مواردی که درد بیمار با استفاده از این روش ها قابل کنترل نباشد و یا در مواردی که ضعف پیش رونده در اندام های تحتانی مشاهده بشود ممکن است درمان دیسک کمر از طریق جراحی برای بیمار توصیه و اجرا بشود.

انجام تزریق اپیدورال(کنار ریشه عصب) هم بخشی از مسیر درمان دیسک کمر  می باشد. این روش درمان دیسک کمر در بیمارانی به کار می‌رود که به روش‌های ساده‌تری مانند درمان دارویی، استراحت، فیزیوتراپی،لیزر درمانی و آب‌درمانی پاسخ مناسبی نداده‌اند. انجام این تزریق یک روش درمان است که به بدن بیمار فرصت ترمیم را می‌دهد تا در حد امکان از انجام عمل جراحی باز اجتناب شود.

درمان دیسک کمر  از طریق جراحی را می توان با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد.برای انجام  عمل دیسک کمر معمولا بیمار به شکم خوابانده شده و برش کوچکی در پشت کمر داده می شود.

برای آشنایی با فیزیوتراپی دیسک کمر روی لینک کلیک کنید