تشخیص پارگي منیسک داخلی زانو

- تشخیص پارگي مینیسک داخلی زانو  با تست های کلینیکی

- تشخیص پارگي منیسک داخلی زانو  با آرتروگرافی

- تشخیص پارگي مینیسک داخلی زانو  با اسکن استخوان(Bone scan)

- تشخیص پارگي منیسک داخلی زانو  با ام آر آی(MRI)

-تشخیص پارگي منیسک داخلی زانو  با روشآرتروسکوپی

-آرتروگرافی،ام آر آی و آرتروسکوپی از دقت بالایی جهت تشخیص پارگي منیسک داخلی زانو  برخوردار هستند.

eeeeeeeeeeeeee

علائم پارگی مینیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو شامل:

• بروزدرد های شدید و ناگهانی و عمیق در خط مفصلی زانو
  • صدا دادن زانو یا پارگی هنگام آسیب دیدگی
  •  تورم
  • احساس ازدست رفتن مفصل
  • ناتوانی درتحمل وزن بدون ایجاد درد
  • افزایش ترشح مایع مفصلی و ورم زانو، که می تواند همراه با خونریزی مفصلی هم باشد.
  • حساسیت لمسی
  • قفل شدن زانو، که به دلیل گیرافتادن منیسک پاره شده بین استخوان ران وساق در همان حالت خم شده قفل شده و به سختی باز می شود.
  • خالی کردن زانو، که زانو بدون اختیار بیمار در حین وزن انداختن ناگهان خم می شود.

درمان پارگي منیسک داخلی زانو

درمان پارگي مینیسک زانو  ،با توجه به شدت علایم و میزان آسیب منیسک داخلی زانو  ، درمان پارگي مینیسک داخلی زانو بدون جراحی و یا جراحی است.

درمان غير جراحی پارگي منیسک داخلی زانو

اگر علایم پارگي مینیسک زانو خفیف باشد و فرد دچار قفل شدگی زانو و یا تورم مکرر  زانو نگردد،معمولا نیازی به درمان  جراحی پارگي منیسک داخلی زانو  نیست.در این موارد،کنترل فعالیت های روزمره،پرهیزاز حرکات جهشی و به خصوص چرخشی در جهت بهبودی بیمار موثر است.در روش غیرجراحی پارگي منیسک داخلی زانو  ،فیزیوتراپی با هدف کاهش درد،کاهش تورم و تقویت عضلات به صورت تدریجی کمک کننده است.

درمان جراحی پارگي منیسک داخلی زانو

زمانیکه علایم بیماري پارگي منیسک داخلی زانو  شدید باشد،به نحوی که فعالیت های روزمره اش دچار اختلال گردد،به جراحی پارگي منیسک داخلی زانو  نیاز است.درد و تورم شدید،قفل شدگی مکرر زانوکه عموما ضعف و آتروفی عضله چهارسر ران را به دنبال دارد،لزوم دخالت جراحی را  در درمان پارگي مینیسک زانو  مطرح می کند.

در طی جراحی پارگي منیسک داخلی زانو  هرچه بیشتر باید منیسک زانو را حفظ نمود،زیرا برداشتن منیسک زانو به طور کامل،معمولا طی 5 سال باعث آرتروز پیشرفته در زانو می شود و حتی باید گفت که 6 ماه پس از برداشتن منیسک زانو،اولین علایم آرتروز زانو در رادیوگرافی دیده می شود.جراحی منیسک داخلی زانو  ممکن است به صورت باز و یا ازطریق آرتروسکوپ انجام گردد.در هر دو روش جراحی منیسک داخلی زانو  (جراحی باز و یا جراحی آرتروسکوپی)دو شیوه معمول عبارتنداز:

*خارج کردن نسبی منیسک داخلی زانو  (منیسکوتومی پارشیال)

*ترمیم منیسک داخلی زانو

انجام فیزیوتراپی قبل و پس از عمل جراحی منیسک داخلی زانو  ،به خصوص در ورزشکاران حرفه ای باعث بازگشت سریع تر و همچنین افزایش کیفیت عملکرد بیماران می گردد.

منبع:ويكي پديا