درمان آسیب رباط بدنبال پیچ خوردگی مچ پا بدون فیزیوتراپی ناقص است. البته منظور از فیزیوتراپی در اینجا استفاده از چند دستگاه برای گرم کردن و یا تحریک الکتریکی و یا استفاده از لیزر یا اولتراسوند نیست.

پیچ خوردگی و کشیدگی مج پا بر اثر آسیب رباط های جانبی که در سمت خارجی مچ پا قرار دارند ایجاد میشود. در این آسیب، رباط دچار پارگی های میکروسکوپی و یا پارگی های واضح شده و این امر مچ پا را بسیار دردناک و متورم میکند. درمان ناقص این آسیب میتواند موجب ناپایداری مچ پا و درد مزمن و عود کننده در این ناحیه میشود.

درمان آسیب رباط مچ پا بدنبال کشیدگی و پیچ خوردن در بسیاری از موارد با استفاده از گچ گیری انجام میشود. گچ گیری به منظور بیحرکت کردن مچ پا صورت میگیرد و این بیحرکتی میتواند موجب التیام و ترمیم رباط آسیب دیده شود. با این حال درمان فقط محدود به مدتی بیحرکتی نیست. پس از چند هفته بیحرکتی بیمار باید با انجام نرمش های طبی خاص، عضلات ساق پا را تقویت کرده و قابلیت انعطاف مفصل مچ پا را افزایش دهد. این نرمش ها میتوانند تحت نظر پزشک معالج یا فیزیوتراپ انجام شوند ولی مسئول انجام این حرکات خود بیمار است که باید آنها را به درستی یاد گرفته و در منزل انجام دهد.

در صورتی که درمان پیچ خوردگی مچ پا به درستی انجام شود اکثر قریب به اتفاق بیماران بهبودی کامل میابند.

ورزش بعد از پیچ خوردگی مچ پا

کشش با حوله

       334 7

روی زمین بنشینید و یک پایتان را کاملا به سمت جلو بکشید. یک ملحفه بلند را بصورت حلقه از زیر پنجه پا عبور دهید. در همان حال که زانو را در حالت کاملا کشیده نگه داشته اید، ملحفه را به سمت خود بکشید. حالت کشش را 30-15 دقیقه حفظ کرده و سپس رها کنید. این حرکت را سه مرتبه تکرار کنید.

کشش عضلات پشت ساق در حالت ایستاده

       334 16

در حالی که رو به یک دیوار ایستاده اید کف هر دو دستتان را روی دیوار قرار دهید بطوریکه کف دستانتان در ارتفاع چشمانتان باشند. یک پای شما باید عقب تر از پای دیگر باشد در حالیکه کف و پاشنه این پا کاملا روی زمین قرار گیرد. پای دیگر جلوتر باشد. کف پایی را که عقب تر است قدری به سمت داخل بچرخانید. به آرامی به طرف دیوار خم شوید بطوریکه در عضلات پشت ساق خود احساس کشش بکنید. این حرکت را 30-15 دقیقه حفظ کرده و سپس رها کنید. این حرکت را سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

کشش سولئوس در حالت ایستاده

          334 4

در حالی که رو به یک دیوار ایستاده اید کف هر دو دستتان را روی دیوار قرار دهید بطوریکه کف دستانتان در ارتفاع قفسه سینه شما باشند. یک پای شما از پای دیگر عقب تر باشد. در حالیکه کف و پاشنه این پا کاملا روی زمین قرار گیرد. پای دیگر جلوتر باشد. کف پایی را که عقب تر است قدری به سمت داخل بچرخانید. و هر دو زانوی شما در حالت کمی خم شده قرار بگیرد. به آرامی به طرف دیوار خم شوید بطوریکه در عضلات پایین پشت ساق خود احساس کشش بکنید.

منبع:ایران ارتوپد 1.2



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است
Share →