جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند درد ناشی از آرتروز شدید زانو را تسکین دهد و به شما کمک کند، بهتر راه بروید. سایش تدریجی با افزایش سن، بیماری‌ها و جراحات ناشی از ضربات ممکن است به غضروف زانو که روی استخوان‌ها را می‌پوشاند آسیب برساند، و مانع از درست کار کردن مفصل زانو شود. اگر شما دچار آرتروز شدید زانو باشید، ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند، جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید. جراح در حین جراحی تعویض مفصل زانو غضروف و استخوان آسیب‌دیده را از مفصل زانوی شما برمی‌دارد و آن را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌‌کند. این عمل را که “آرتروپلاستی زانو” هم می‌نامند، یکی از رایج‌ترین اعمال جراحی ارتوپدی است.

علل جراحی تعویض مفصل زانو

انواع شایع آرتریت زانو شامل استئوآرتریت (یا آرتروز)، آرتریت روماتوئید، و آرتریت پس از جراحات زانو است. شایع‌ترین علامت آرتریت زانو بدون توجه به نوع آن، درد، تورم و خشکی یا سفتی در حرکت زانو است. در طول زمان این خشکی مفصل ممکن است آنقدر شدید شود که راه رفتن را برای فرد ناممکن کند. همچنین بسته به علت آرتریت ممکن است جراحی تعویض مفصل زانو علائم دیگری هم داشته باشید.

1-استئوآرتریت یا آرتروز زانو

غضرف زانو که مانند بالشتکی در میان دو سر استخوان‌ها در مفصل قرار دارد، با افزایش سن تحلیل می‌رود، در نتیجه است سرهای استخوان‌ها روی هم ساییده می‌شوند. نتیجه این است که حرکات طبیعی زانوها به طور فزاینده‌ای دردناک می‌شود. این تحلیل‌رفتن و سایش غضروف مفصل زانو عارضه استئوآرتریت یا آرتروز را ایجاد می‌کند، و در میان افراد بالای 50 سال بیشترین شیوع را دارد.

2-آرتریت روماتویید

آرتریت روماتویید یک بیماری مزمن است که در آن دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل knee۲حمله می‌کند، و باعث درد و تورم می‌شود. در حالیکه آرتروز یا استئوآرتریت ممکن است فقط یک مفصل را گرفتار کند، آرتریت روماتویید معمولا مفاصل در هر دو طرف بدن را گرفتار می‌کند. آرتریت روماتویید همچنین ممکن است مفاصل دست‌ها، مچ‌ها و پاها را درگیر کند. آرتریت روماتویید ممکن است علائم دیگری مانند تب و خستگی هم داشته باشد.

3-آرتریت پس از جراحت

آرتریت در برخی از موارد پس وارد آمدن جراحتی به زانو مانند شکستن استخوان یا پارگی رباط‌‌های زانو رخ می‌دهد. این آرتریت ممکن است بلافاصله پس از جراحت رخ نهد. استخوان‌ها و رباط‌های آسیب‌دیده ممکن است در طول زمان به تخریب غضروف منجر شوند، و نهایتا به درد و خشکی مفصل بینجامند.

چگونگي جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض زانو معمولا یک تا دو ساعت طول می‌کشد. جراح غضروف و استخوان‌های آسیب‌دیده را از زانو برمی‌دارد. بعد پزشکی ایمپلنت‌های فلزی را انتهاهای استخوان‌های ران و ساق متصل می‌کند. یک اسپیسر پلاستیکی این قطعات پلاستکی را از هم جدا می‌کند و امکان می‌دهد مفصل به طور نرم‌تری حرکت کند.

پس از جراحی تعویض مفصل زانو

اغلب افراد پس از جراحی تعویض  مفصل زانو چند شب را باید در بیمارستان بگذرانند. داروهای ضددرد به شما داده خواهد شد و شما را تشویق می‌کنند که پا و قوزک‌تان را هر چه زودتر پس از عمل حرکت دهید. پس از جراحی تعویض مفصل زانو راه رفتن باعث افزایش جریان خون به عضلات پا می‌شود و می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.احتمالا از همان روز پس از جراحی تعویض مفصل زانو حرکت دادن به زانو را شروع خواهید کرد.

پس از جراحی تعویض مفصل زانو  فیزیوتراپیست می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه عضلاتی را پشتیبان مفصل جدید شما هستند را تقویت کنید. پزشک شما ممکن است استفاده از ماشین حرکت غیرفعال مداوم را توصیه کند که در همان حال که زانوی‌تان را بالا نگه می‌دارد، به آهستگی آن را به حرکت در می‌آورد. این حرکت به کاهش تورم و بهبود جریان خون کمک می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

بينندگان گرامي براي مطالعه ي مقاله ي بيشتر درباره ي “فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو“كليك كنيد.