فتق دیسک کمر

فتق ديسك کمر به بيرون زدگي ديسكهاي بين مهرهاي از محل طبيعي خود گفته ميشود. ديسكها مانند بالشتكهاي ضربه گير در بين مهره هاي ستون فقرات قرار ميگيرند. وقتي ديسكي دچار بيرون زدگي شود مي تواند به اعصاب اطراف خودش فشار وارد كند و باعث درد شديد شود.

علل فتق دیسک کمر

سقوط،تصادفات، وارد شدن كشش مداوم به كمر بلند كردن اجسام سنگين يا چرخش ناگهاني كمر همگي ميتوانند باعث فتق دیسک کمر شوند. البته گاهي اوقات بدون آن كه هيچ آسيبي به ستوان فقرات وارد شود، ديسك دچار بيرون زدگي ميشود. بيرون زدگي ديسك كمر باعث كمردرد، بيحسي، درد و سوزن سوزن شدن پاها و اختلال در دفع ادرار و مدفوع ميشود. بيرون زدگي ديسك گردن هم با اين كه درد كمتري دارد ولي ميتواند باعث بيحسي و گزگز در دستها شود يا ايجاد مشكل در حركت گردن ميشود.

حرکاتی برای کاهش فتق دیسک کمر

حركات زير جهت بازتواني و کاهش فتق ديسك کمر توصيه ميشوند.

حركت اول برای کاهش فتق دیسک کمر

2.1

 برای کاهش فتق دیسک کمر به يك سمت دراز بكشيد طوري كه پاها، لگن و شانهشما در يك امتداد قرار گيرند. به ساعد خود تكيه كرده و خود را از زمين بلند كنيد، در اين حالت آرنج شما بايد درست در زيرشانه قرار گيرد.

سعي كنيد 15 ثانيه در همين وضعيت باقي بمانيد و سپس به آرامي به وضعيت اول برگرديد. اين حركت را در طرف مقابل نيز تكرار كنيد و سعي كنيد به مرور زمان بالا ماندن را تا يك دقيقه افزايش دهيد.

حركت دوم برای کاهش فتق دیسک کمر

2.2

 برای کاهش فتق دیسک کمر به پشت بخوابيد طوري كه هر دو زانوي شما خم باشند و مچ يكي از پاهاي خود را روي زانوي پاي ديگر قرار دهيد. ران پايي كه پايين قرار گرفته را با دست بگيريد و زانوي همين پا را به سينه نزديك كنيد. در اين حالت بايد در ناحيه باسن احساس كشش كنيد.15 ثانيه به همين وضعيت بمانيد. اين حركت را 3 بار تكرار كنيد

حرکت سوم برای کاهش فتق دیسک کمر

2.3

برای کاهش فتق دیسک کمر ابتدا براي مدت 5 دقيقه روي شکم بخوابيد. اگر براي تان دشوار است مي ‌توانيد يک بالش زير شکم خود قرار دهيد. اين کار باعث مي‌ شود درد کمر يا پاي شما برطرف شود. وقتي توانستيد بدون بالش 5 دقيقه به شکم بخوابيد مي‌ توانيد مراحل بعدي را دنبال کنيد.
پس از آن که 5 دقيقه به شکم دراز کشيديد، براي 5 دقيقه ديگر در حالت درازکش به روي ساعدهاي خود تکيه کنيد. سپس مجددا براي يک دقيقه به حالت درازکش قرار بگيريد. بعد کف دست ‌ها را به زمين فشار داده و آرنج را باز و سعي کنيد تنه ي خود را از زمين بلند کنيد. دقت کنيد که استخوان لگن نبايد از زمين بلند شود. فقط براي يک ثانيه در اين حالت بمانيد و دوباره تنه خود را روي زمين قرار دهيد. در طول اين حرکت نبايد در پاهاي خود دردي را احساس کنيد ولي احساس درد در کمر طبيعي است.
اين حرکت را 10 بار تکرار کنيد.

حرکت چهارم برای کاهش فتق دیسک کمر

2.4

برای کاهش فتق دیسک کمر به حالت چهار دست و پا قرار بگيريد. عضلات شکم خود را منقبض کنيد و در همين حالت يکي از دست‌ ها و پاي مخالف را به طور همزمان از زمين بلند کنيد.
اين موقعيت را براي 5 ثانيه حفظ و حرکت را با دست و پاي مخالف هم تکرار کنيد.
اين حرکت را 10 بار تکرار کنيد.

 برای آشنایی با درمان بدون جراحی دیسک کمر روی لینک کلیک کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Tagged with:  
Share →