انواع کیفوز

کیفوز مادرزادی

نارسایی در تشکیل تمام یا قسمتی از سطح قدامی مهره ها و اختلال در جدا شدن قسمت قدامی  مهره های مجاور هم، باعث ایجاد کیفوز یا قوز کمر مادرزادی می شود.

کیفوز جوانی

نوعی کیفوز یا قوز کمر ثابت و کمانی است که در حدود سنین بلوغ بوجود می آید. علت آن تغییر شکل گوه ای در یک یا دو مهره است که تغییرات مشخصی را در کلیشه رادیولوژیکی ایجاد می کند. هر دو جنس دختر و پسر به طور مساوی دچار این ناراحتی می شوند و سنین شیوع بین ۱۳ تا ۱۷ سالگی است. کیفوز در طول ۶ الی ۹ ماه ثابت می شود و یک حس درد موضعی وجود دارد.

  کیفوز پیری

علل کیفوز پیری را می توان چند مسأله دانست، که از جمله علت قوز کمر و پشت عبارتند از: پوکی استخوان، کیفوز منتقل شده از دوران جوانی، گوژپشتی حقیقی، کیفوز ناشی از سل ستون مهره ها.

حرکات اصلاحی کیفوز

تمرین۱

هدف: ایجاد جنبش پذیری در ستون فقرات

روش اجرا: در حالت ایستاده با پاهای نیمه باز دست ها را در بالای سر مستقیم نگه دارید و بالاتنه را به سمت راست و چپ خم کنید.چندین مرتبه این حرکت را انجام دهید.تمرین را می توان در حالی که دست ها در پشت سر قرار می گیرند به سمت جلو و عقب نیز انجام داد.

تمرین۲

هدف:توسعه انعطاف و کشش در عضلات ناحیه ی سینه

روش اجرا: بایستید سپس کمر خود را خم کنید دست ها را روی وسیله ای متناسب با ارتفاع تهیگاه(میز،نرده با صندلی)قرار دهید.سپس سعی کنید ناحیه ی بالاتنه خصوصاً قفسه ی سینه به سمت پایین قوس داده شود.به حالت اولیه برگردید.حرکت را چند بار تکرار کنید.

تمرین۳

هدف:ایجاد انعطاف و کشش در عضلات ناحیه ی سینه

روش اجرا: این تمرین دو نفره به دو صورت نشسته و ایستاده انجام می شود. دو نفر پشت به یکدیگر قرار می گیرند و دست های یکدیگر را در حالی که به بالای سر کشیده شده است می گیرند.شروع حرکت به این ترتیب است که یک نفر با خم کردن تنه ی خود نفر دیگر را به پشت خود می کشد،سپس به حالت استراحت بر می گردد و فرد دیگر همین حرکت را تکرار می کند.بهتر است این حرکت ابتدا نشسته و سپس ایستاده انجام شود.

تمرین۴

هدف: تقویت عضلات پشت و شانه ها

روش اجرا:روی شکم دراز بکشید و در حالی که پاها کاملاً کشیده است دست ها را به سمت جلو و بالای سر نگه دارید.دست ها و سینه را به آرامی از روی زمین بلند کنید و دوباره به آرامی به حالت اولیه بر گردید.سعی شود در اجرای این حرکت پاها روی زمین ثابت باشد.حرکت را تکرار کنید.

تمرین ۵

فرد رو به شکم می خوابد و دست ها را یا پشت کمر به همدیگر قفل می کند و یا در پهلو قرار می دهد.سپس سر و سینه را از زمین بلند می کند و برای چند لحظه در این وضعیت نگه می دارد.

منبع :علم و ورزش



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است
Tagged with:  
Share →