post_image

اساس درمانی حرکات ورزشی در آب درمانی، سبك شدن بدن هنگام غوطه وری در آب است و به همین دلیل بیمار قادر می گردد مفاصل و اندامهای خود را با صرف نیروی كمتری به حركت درآورد و در این حال چون فشار بدن روی مفاصل كاهش می یابد در اجرای حركات درد كمتری نیز احساس می شود. علاوه بر این آب از چنان خاصیت نشاط انگیز و فرح بخشی برخوردار است كه شوق لازم برای تمرین ، تكرار و اجرای حركات ورزشی در آب درمانی را به بیمار می بخشد.

بهترین حالت برای آغاز ورزش در آب، آموزش حرکات با یک مربی مجرب است. اگر دچار مشکلات مفصلی یا دردهای عضلانی هستید، قبل از انجام هر حرکتی با مربی مشورت نمایید.

تمرینات ورزشی در آب درمانی

راه رفتن درجا : با فاصله مناسب و رو به دیوار استخر بایستید و در صورت لزوم دست خود را حائل بدن نمایید. پاها را رو به جلو- مانند حرکت مارش- به نوبت بالا و پایین ببرید. این حرکت را برای هر پا از 5 تا 8 مرتبه تکرار کنید.

بالابردن پا از پهلو : رو به دیوار استخر بایستید و در صورت لزوم برای حفظ تعادل دست خود را به لبه استخر بگیرید. پا را از مفصل لگن به سمت بیرون بالا و پایین ببرید. این حرکت را برای هر پا از 5 تا 8 مرتبه تکرار کنید.

بالا بردن پا از پشت : رو به دیوار استخر بایستید و در صورت لزوم برای حفظ تعادل دست خود را به لبه استخر بگیرید. پا را از مفصل لگن به سمت عقب بالا و پایین ببرید.مراقب باشید پشت خود را قوس ندهید. این حرکت را برای هر پا از 5 تا 8 مرتبه تکرار کنید.

کشش ساق پا : رو به دیوار استخر بایستید و برای حفظ تعادل دست خود را به لبه استخر بگیرید. یک پا را به سمت عقب برده و کف هر دو پا را بر روی زمین قرار دهید. پاشنه پای عقب را روی زمین نگه دارید و زانوی پای جلویی را خم کنید و با حرکت مچ پا به سمت جلو متمایل شویدو هنگامی که کشش را در ساق پا احساس کردید، 20 تا 30 ثانیه به همین حالت بمانید. این حرکت را یک یا دو مرتبه با هر پا انجام دهید.

برای اینکه از هر برنامه ورزش در آب بیشترین استفاده را ببرید باید برنامه خود را با توجه به نكات زیر تنظیم کنید.

1 – توجه افرادی كه دارای هرنوع مشکل عمده جسمی مانند: دردهای عضلانی یا مفصلی ، آرتروز هستند باید با پزشك و مربی خود این مساله را در میان بگذارند .

2 – در طول هفته مابین 2 تا 3 جلسه به حرکات ورزشی در آب درمانی بپردازید .

3 – هر جلسه مابین 50- 60 دقیقه حرکات ورزشی مناسب در آب درمانی پیشنهادی را در داخل استخر آب گرم اجرا نمایید . برای بهره مند شدن از مزایای قلبی- عروقی ورزش، در زمانی از ۲۰ تا ۴۵ دقیقه، به ورزشی با شدت متوسط بپردازید.

4 – توجه داشته باشید حرکات ورزشی در آب درمانی در داخل استخر آب گرم در عمقی که ارتفاع آب تا وسط سینه شما قرار بگیرد اجرا شود و از رفتن در قسمت عمیق استخر خوداری كنید .

5- حرکات ورزشی در آب درمانی باید متنوع باشد چرا كه نوع حرکاتی که انجام آن می شود تعیین کننده تاثیر آنها بر بدن افراد می باشد . باید به چند نوع حرکت مختلف پرداخت تا عضلات بیشتری را تقویت كرد .

6- تعداد حرکات ورزشی در آب درمانی را از ۵ تا ۸ مرتبه تکرار در نظر بگیرید .

7 – در حرکات ورزشی در آب درمانی كه باید كشش اجرا شود پیشنهاد می گردد ۲۰ تا ۳۰ ثانیه كشش را انجام دهید .

8- اجرای چند حرکت کششی نرم قبل از وارد شدن در داخل آب استخربرای گرم كردن انجام دهید .

9 – راه رفتن در استخر (این حرکات در عرض استخر اجرا شود.) مدت زمان راه رفتن بستگی به توان و حوصله شما دارد، می توانید بصورت زمان های 10- 7 دقیقه راه بروید، مقداری استراحت( نصف زمان فعالیت ) نموده و سپس حركات پیشنهاد شده را براساس نیاز بدنتان انجام دهید .

10 – سرعت حرکات ورزشی در آب درمانی خیلی آرام و کنترل شده باشد.

11 – به یاد داشته باشید که در طی حرکات ورزشی در آب درمانی باید قادر به صحبت کردن باشید، ورزش نباید به حدی شدید باشد که موجب نفس نفس زدن یا عدم توانایی در صحبت کردن شود. فراموش نکنید که یکنواخت تنفس کنید و نفس عمیق بکشید و بعد از بیرون آمدن از آب استخر تا مدت زمان 45 دقیقه نباید در معرض هوای آزاد قرار بگیرید.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” آب درمانی یا هیدروتراپی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورزش در آب مطالعه فرمایید.

منبع: همه ورزش ها. بیتوته



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →