ایستادن طولانی مدت  باعث بروز خار پاشنه پا به خصوص در افراد چاق میشود . به این افراد توصیه میشود  از فشار وارد کردن به این ناحیه پرهیز کنند.

خار پاشنه یک برجستگی استخوانی است که می‌تواند باعث درد در ناحیه پاشنه شود ولی برخلاف تصور خیلی از افراد خود این خار اغلب بدون درد است، اما به دلیل التهابی که متعاقب آن در غلاف کف پا به وجود می‌آید درد احساس می‌شود.

علائم

بیماران مبتلا به خار پاشنه اغلب در ناحیه کف پای خود، مخصوصا در ناحیه پاشنه احساس درد می کنند. علائم دیگر مرتبط با خار پاشنه پا از قرار زیر است:

التهاب در زیر پاشنه، مخصوصا در هنگام صبح یا پس از بی تحرکی برای مدت طولانی از علائم خار پاشنه است. عموما پس کمی راه رفتن و گرم کردن بدن، درد کمی تسکین پیدا می کند. مشکل این است که عصب ها و عروق خونی نیز استراحت می کنند و تغییر ناگهانی به پیاده روی باعث واکنش فشاری دردناک می شود. این فشار پس از گرم کردن بدن برطرف می شود. این مشکل مخصوصا برای کسانی که به تازگی دچار بیماری خار پاشنه شده اند پیش می آید. در موارد شدیدتر، بیمار احساس درد می کند و با راه رفتن شدت پیدا می کند.
درد در هنگام ایستادن
خشکی یا گرفتگی در رباط کف پا، افرادی که شغل آنها مستلزم بی حرکت ایستادن به کرات و برای مدت های طولانی است اغلب دچار پاشنه و درد شدید می شود. به همین دلیل است که به بیماری خار پاشنه پا گاهی اوقات پاشنه پلیس گفته می شود.
پلانتار فاسیا شدیدا سفت و منقبض می شود که یک واکنش فشاری است. دردی که در حین رانندگی احساس می کنید ناشی از طرز قرار گرفتن غیرطبیعی پا است.
اغلب تعیین محل دقیق درد پاشنه دشوار است، چرا که یا کل قسمت کف پا دردناک است یا درد بصورت تیر کشیدن تا پاشنه می باشد. همچنین، شدت درد در هر روز تغییر می کند.
سعی کنید که به تمامی این علائم توجه داشته باشید و به موقع برای درمان خار پاشنه اقدام کنید. هر چه آسیب دیدگی بیشتر قدیمی تر شود، درمان آن دشوارتر می شود.

علت

از اصلی ترین علت خار پاشنه اعمال فشار مداوم بر روی پاشنه است دلیل بروز این عارضه در افراد چاق و دارای کف پای صاف و یا خانم‌هایی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند فشاری است که به این ناحیه از پا وارد می‌شود.

همچنین ایستادن‌های طولانی مدت و فعالیت‌هایی که باعث فشار زیاد و مکرر به پاشنه می‌شوند در ابتلا به خار پاشنه مؤثرند.

درمان خارپاشنه

درمان خار پاشنه پا با راه ها و روش هایی مانند شاک ویو تراپی ، دارو، کفی طبی ، طب سنتی، ماساژ کف پا و عمل جراحی برای از بین بردن علائم و نشانه های آن میسر است . علاوه بر تجهیزات فیزیوتراپی، تمریناتی نیز برای کشش یا تقویت برخی عضلات اطراف مچ پا تجویز می‌شود که با انجام آنها فشار وارده به پاشنه کمتر خواهد شد.برای جلوگیری از ایجاد و تشدید علائم، در کنار همه این روش‌ها بیماران می‌توانند از کفی‌های مخصوص نظیر پدهای ژله‌ای استفاده نمایند.

منبع:بیتوته سیمرغ