درد شانه یک شکایت عمده بیماران با مشکلات شانه‌ای است، اگرچه ممکن است درد شانه گاهی در ارتباط با بیماری‌ها و اختلالات شانه نبوده و از قسمت‌های دیگر به شانه انتشار یابد. درد شانه ممکن است درارتباط با مفاصل کمربند شانه‌ای یا عناصر اطراف مفصل شانه مربوطه ایجاد گردد. گاهی درد شانه ارتباطی با اختلالات و مشکلات شانه نداشته و از نقاط دیگری به شانه ارجاع می‌گردد که به این دردها ي شانه  در بدن، درد ارجاعی گفته می‌شود. شانه برخلاف مفاصل دیگر بدن به ندرت دچار آرتروز می‌گردد درد شانه بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود که اغلب با ورزش های شانه درد قابل درمان و برطرف کردن است.

سسسسسسسسسسسسسسسس

مفصل شانه

مفصل شانه یا مفصل گلنوهومرال جزیی از کمربند شانه‌ای است.بیشترین میزان حرکت در کمربند شانه‌ای مربوط به مفصل شانه بوده و سه مفصل دیگر از تحرک کمتری برخوردارند. مفصل شانه به شکل گوی و کاسه ای بوده و نوعی از مفاصل سینوویال است که در آن سر گرد هومروس(استخوان بازو)در داخل حفره کم عمق گلنوئید اسکاپولا(استخوان کتف)قرار می‌گیرد[.برخلاف مفصل ران  که مفصل پایداری بوده و توسط حفره عمیق استابولار حمایت می‌شود، مفصل شانه یک مفصل متحرک با حفره کم عمق گلنوئید است.تحرک زیاد مفصل شانه یک عامل مهم بی ثباتی آن محسوب می‌شود و بنابراین مفصل شانه مستعد آسیب بسیاری است

تمام عناصر مفصلی شانه و اطراف آن مانند کپسول مفصلی ، سینوویوم، عضله، تاندون ، فاسیا، لیگامان (رباط) و پریوست نسبت به درد شانه حساس هستند، ولی غضروف و خود استخوان نسبت به تحریکات دردناک جواب نمی‌دهند.

علل درد شانه

عوامل مختلفی باعث درد شانه می‌گردند که به طورکلی عبارتنداز:

التهاب تاندون و بورس ودرد شانه

آسیبهای عضلانی ودرد شانه

بی ثباتی مفصل شانه و موارد دررفتگی شانه

پیچ خوردگی و موارد دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار شانه

نشانگان گیرافتادگی شانه

بعضی از بیماریها ي شانه

شکستگی استخوان‌های شانه(کمربند شانه‌ای)

دردهای انتشاری یا ارجاعی شانه

منبع : ویکی پدیا

بینندگان گرامی برای مطالعه ی مقالات بیشتر درباره ی “شانه درد“بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

درمان درد شانه

درمان درد شانه باورزش