post_image

اگر هم اكنون دچار التهاب مفاصل  هستید، درد مفاصل با انجام فعالیت هایی كه باری را بر مفاصل شما تحمیل می كند یا به انجام حركات مداوم نیاز دارد، بدتر خواهد شد. اما اگر آسیب مفصلی شما ملایم بوده و بیشتر علائم شما مربوط به تاندون ها(رباط ها)، زرد پی ها و عضلات اطراف مفصل هستند و نه خود مفاصل، یك برنامه ورزشی ملایم، می تواند درد شما را تسكین ببخشد. تمرین های كششی و تقویت كننده عضلات را برای درمان درد های مفصلی حتما در برنامه ورزشی خود قرار دهید. با پزشك متخصص درد مفاصل برای تعیین راه حل و برنامه ورزشی مناسب برای وضعیت خاص خودتان، مشورت كنید. التهاب مفصل از فردی به فرد دیگر متغیر است. از پزشك تان بخواهید كه نوع التهاب مفصلی شما و شدت آن را با دقت تعیین كند.

ورزش های مناسب برای درد مفاصل

فعالیت هایی كه فشار ناگهانی را بر مفاصل تحمیل می كنند، از قبیل بالا و پایین پریدن، و تنیس بازی كردن، علائم التهاب مفصلی را بدتر نموده و افزایش التهاب و تورم را سبب می شوند. فعالیت هایی كه به نظر مفید می رسند، شامل ورزش هایی هستند كه عضلات شما را تقویت نموده، از مفاصل تان حفاظت كرده و استرس و آسیب وارده به مفاصل را به حداقل می رسانند؛ برای مثال، تقویت عضلات جلو و پشت ران به حفاظت از مفاصل زانو و مفصل لگن كمك می كند.

متخصص فیزیوتراپی ممكن است به شما ورزش هایی را یاد بدهد كه باعث تقویت عضلات تان شوند، بی آنكه به مفاصل تان صدمه بزنند. هر آنچه را می توانید انجام دهید تا فعالیت فیزیكی خود را حفظ كنید و در عین حال مواظب مفصل هایتان نیز باشید. اگر مفاصل شما دردناك تر و آسیب دیده تر از آن هستند كه بتوانید فعالیتی مثل قدم زدن را انجام دهید، شنا یا سایر ورزش های آبی می توانند انتخاب بهتری برای فعال نگه داشتن و روی فرم نگه داشتن شما به حساب آیند.

بسیاری از افراد مبتلا به التهاب مفاصل، پس از نشستن یا استراحت كردن دچار خشكی مفاصل می شوند، به ویژه اگر قبل از نشستن یا خوابیدن، از مفاصل شان كار زیادی كشیده باشند.
بیشتر مبتلایان به روماتیسم مفصلی پس از بیدار شدن از خواب، مثلا صبح ها، دچار خشكی مفصل می شوند. این ها علائم شایع التهاب مفصلی هستند. حركت می تواند برخی از علائم را كاهش دهد.
اگر ناچار هستید برای مدت طولانی بنشینید، وضعیت نشستن خود را برای پیشگیری از خشكی مفاصل یا كاهش آن، تنظیم كنید. برای مثال، سرتان را به جهات مختلف بچرخانید، وضعیت بازوهایتان را تغییر دهید و ساق پاهایتان را خم كنید و بكشید. این حركات ملایم از خشكی بیش از حد جلوگیری می كنند. بسیاری از اوقات، پس از كار سخت و فشار بر مفاصل، این خشكی تا چند روز باقی می ماند.

مهمترین علت درد مفاصل در فصل سرد سال، سرمازدگی و اسپاسم است. در واقع سرمای شدید سبب شده تا بدن فرد از خود انقباض نشان دهد که منجر به دردهای عضلانی همچون کمردرد، زانودرد و … ‌شود. همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی می‌شود، به طوری که می‌توان گفت بدن نیز در برابر این موضوع عکس العمل نشان می‌دهد. گاهی اوقات جابه‌جایی از محیط گرم به محیط سرد سبب می‌شود تا سرما روی مفاصل و عضلات اثر گذاشته و تولید درد کند و در واقع عضلات دچار تحریک عصبی می‌شود. برای مقابله با این مسائل، بهتر است افراد روزانه برای گرم شدن بدن ورزش‌های ملایم انجام دهند تا از افت حرارتی جلوگیری شود.

آشنایی با روش رهایی با درد های مفصلی (کلیک کنید)

منبع: تبیان. اکاایران



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →