دررفتگی مفصل شانه موقعی اتفاق می‌افتد که در اثر ضربه وارد به بازو و شانه، عناصر نگهدارنده مفصل آسیب دیده و سر استخوان بازو از گودی-کاسه‌ای استخوان کتف خارج شود. دررفتگی مفصل شانه شایعترین دررفتگی مفصلی در انسان است. در دررفتگی شانه سر استخوان بازو از این حفره خارج میشود. دررفتگی مفصل شانه به دو نوع دررفتگی قدامی و خلفی  شانه تقسیم میشود. دررفتگی قدامی وقتی است که سر استخوان بازو از حفره گلنوئید خارج شده و به سمت جلو حرکت میکند و در دررفتگی خلفی شانه، سر استخوان بازو به خلف یا عقب حفره گلنوئید جابجا میشود.

علائم دررفتگی شانه

علائم دررفتگی شانه در افراد مختلف به شرح زیر می باشد:
•    درد شانه و بازو که با حرکت دادن بازو تشدید می شود
•    ایجاد برآمدگی در جلو یا پشت شانه آسیب دیده
•    ایجاد ظاهر متفاوت برای شانه ها
•    قرمزی و ورم در محل شانه آسیب دیده
•    اسپاسم عضله (حرکت یکباره عضله) در محل شانه آسیب دیده
•    ضعف، بی حسی، یا احساس سوزش در شانه و بازوی آسیب دیده

درمان دررفتگی شانه

ممکن است شانه دررفته را در محل حادثه خیلی راحت جاانداخت ولی پس از گذشت زمان اسپاسم عضلات اطراف مفصل  شانه این کار را سخت تر می‌کند و بیمار نیاز به هدایت به درمانگاه اورژانس دارد و برای  درمان و جااندازی دررفتگی شانه نیازمند تجویز مسکن و شل کننده عضلانی تحت نظارت پزشک دارد. روش‌های مختلفی برای درمان دررفتگی شانه وجود دارد که برحسب تجربه و علاقه پزشک معالج متفاوت هستند. شایعترین روش‌های بکار رفته عبارتند از روش کوخر، روش سیمسون، روش بقراط و روش‌های دیگر. بعد از درمان دررفتگی شانه لازم است پرتونگاری مجدد انجام شود تا از جا بودن مفصل شانه اطمینان حاصل شود و نیز لازم است اندام فوقانی از نظر سلامت اعصاب محیطی و عروق معاینه گردد. لازم است بعد از درمان دررفتگی شانه بمدت سه هفته اندام فوقانی با بانداژ مخصوص بی حرکت گردد، هرچند بعضی از مطالعات بیحرکتی طولانی را تجویز نمی‌کنند.

عوارض دررفتگی شانه

دررفتگی مفصل شانه ممکن است با عوارضی همراه شود.  اين عوارض گاه همراه با دررفتگی بوده و گاه از عوارض دیررس هستند. ازمهمترین عوارض دررفتگی شانه میتوان به شکستگی های شانه همراه دررفتگی اشاره کرد، این شکستگی ها ي شانه میتواند در سر استخوان بازو و یا در حفره مفصلی کتف باشند.

از عوارضی که میتوانند در دررفتگی قدامی شانه ایجاد شوند و معمولاً بعد از درمان دررفتگی شانه خود را نشان دهند میتوان به کندگی حلقه غضروفی دور مفصلی اشاره کرد این عارضه را ضایعه بانکارت مینامند. همینطور چال افتادگی و کندگی خلفی سر استخوان بازو که بنام ضایعه هیل-ساکس نامیده میشود. این ضایعات میتوانند درنهایت به عارضه مهمتری از عوارض دیررس دررفتگی شانه یعنی دررفتگی مکرر شانه منجر شوند. دررفتگی مفصل شانه همچنین ممکن است عصب یا شریان آگزیلاری را آسیب بزند. همچنین احتمال آسیب به براکیال پلکسوس وجود دارد.

منبع: ویکی پدیا

بینندگان گرامی برای مطالعه ی مقالات بیشتر درباره ی “شانه درد“بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

درمان درد شانه

درمان درد شانه باورزش