درد زانو به علت آرتروز یافته بسیار شایعی در کلینیک های ارتوپدی است. بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز زانو  با استراحت و یا مصرف داروهای ضد التهاب از درد آرتروز زانو رهایی می یابند. گاهی اوقات یک تزریق کورتون می تواند در تسکین درد کمک کند، اما این داروها برای همه بی خطر نیستند و دارای عوارض جانبی بالقوه ای می باشند. اگر این نوع درمان های محافظه کارانه جواب نمی دهند و  درد شما همچنان ادامه دارد، درمان آرتروز زانو با پی آر پی PRP (درمان با پلاسمای غنی از پلاکت) ممکن است گزینه درمانی موثر برای درمان آرتروز زانو باشد.

از دیدگاه تاریخی،  پی آر پی PRP به طور گسترده ای در دندانپزشکی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال ، استفاده از آن امروز به میزان زیادی در پزشکی ورزشی و شرایط مختلف ارتوپدی افزایش یافته است. برخی از مطالعات انجام شده، کارآیی پی آر پی PRP در تسکین درد مفصل زانوی دچار التهاب را به اثبات رسانده است. در حال حاضر مطالعات زیادی در حال انجام است که  در آن تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آرتروز زانو وجود دارند، اما پزشکان در حال حاضر همزمان درمان بیماران مبتلا را با روش PRP برای تسکین درد ناشی از آرتروز زانو انجام می دهند.

پی آر پی PRP، دارای فاکتورهای رشدی به  فرم پروتئین است که در روند طبیعی التیام ایفای نقش می کنند. بنابراین تزریق فاکتورهای رشد تغلیظ شده به محل آسیب می تواند منجر به رشد سلول های جدید و بهبود زخم شود.

آرتروز زانو

فیزیوتراپی زانو درد

روش  درمان آرتروز زانو با PRP

براي درمان آرتروز زانو با PRP ابتدا حدود 20-8 سی سی از خون شما گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل یک لوله که حاوی ژل پی آر پی ست ریخته می شود. سپس لوله، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و حدود 10 دقیقه چرخانده می شود. نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می کند. پلاکت ها ی تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا PRP که شامل عوامل رشد فراوان و سلولهای بنیادی است، آماده استفاده می باشد. در مرحله آخر درمان آرتروز زانو پی آر پی PRP به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

این فرآیند درمان آرتروز زانو با PRP چند دقیقه به طول می انجامد، اما در واقع غلظت پلاکت را تا 5 برابر نسبت به خون طبیعی شما افزایش می دهد. قبل از تزریق PRP  ، ناحیه ممکن است نیاز به بی حسی داشته باشد چون تزریق پی آر پی PRP  تنها کمی ناخوشایند است.

شما ممکن است براي درمان آرتروز زانو با PRP  کمی درد را تا  3-5 روز پس از تزریق  تجربه کنید. این درد خفیف طبیعی است ونشانه این است که پی ار پی PRP  روندهای ترمیم طبیعی را شروع کرده است.

رفع زانو درد

فیزیوتراپی برای زانو درد

پس از عمل آرتروز زانو با PRP

براي درمان آرتروز زانو با PRP داروهای ضد التهابی ( مانند ایبو بروفن و دیکلوفناک ) نباید به مدت چهار تا شش هفته پس از عمل مصرف شوند، چون هدف از درمان آرتروز زانو ، تنظیم پاسخ التهابی برای کمک به ترمیم است. اگر درد وجود داشته باشد، منطقه را می توان سه تا چهار بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه سرد نمود.

درمان با پی آر پی PRP برای التهاب زانو دارای مزایای زیادی ست.  پی آر پی PRP یک روش سرپایی ست، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بنابراین شما لازم نیست برای آن مرخصی بگیرید. این روش نیاز به بیهوشی عمومی ندارد.این درمان آرتروز زانو با PRP ، نه تنها به شما تسکین موقتی می دهد، بلکه به دلیل بازسازی بافتی، اثرات درمانی هم دارد.  در مقایسه با هزینه های عمل جراحی زانو ، پی آر پی PRP  بسیار ارزان است.  با پزشکتان در مورد مناسب بودن پی آر پی  PRP  برای درمان آرتروز زانو يتان صحبت کنید.

درمان آرتروز زانو با PRP ممکن است برای فرد زیاد مسنی که مبتلا به آرتروز فراگیر بدن است، مناسب نباشد.

هر چند  پی آر پی PRP  هنوز تکنیک نوپایی ست، ولی بسیاری از بیماران در سراسرجهان با آن درمان شده اند و نشان داده است که بهبود قابل توجهی در درد و توانایی انجام حرکات را در زندگی روزمره ایجاد می کند.

تسکین زانو درد

علل و دلایل زانو درد

ایمنی آرتروز زانو با PRP

پی آر پی PRP براي درمان آرتروز زانو  فوق العاده بی خطر است و عوارض آن نادر می باشد. از آنجا در PRP از خون خود فرد استفاده می شود، خطر انتقال عفونت یا واکنش های های حساسیتی ( آلرژیک ) وجود ندارد.

درمان آرتریت و زانو درد با ورزش

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو