آرتروز گردن

آرتروز گردن یکی از شایعترین بیماریهای شغلی است که البته در بعضی مشاغل مثل دندانپزشکی بیشتر دیده می شود.از انجا که اعصاب دست در ناحیه گردن از بین مهره ها خارج شده و به طرف انتهای دستها می روند در اثر آرتروز مهره های گردنی یا دیسک بین مهره ای گردنی و دلایل دیگری ممکن است تحت فشار قرار گیرند و بیمار دچار درد در ناحیه گردن همراه با انتشار به قسمت بازو و ساعد و نیز همراه با احساس بی حسی و کرخی گردد.

درد ناشی از آرتروز گردن ممکن است به ناحیه شانه ها و بین کتف ها و یا ناحیه پس سر منتشر شود. این دردها گاهی برای بیمار بسیار طاقت فرسا می شود. در این موارد علاوه بر استراحت و استفاده از محافظ های گردنی ممکن است مسکن تجویز شود یا بیماران تحت درمان فیزیوتراپی قرار می گیرند. البته ممکن است کشش برای ناحیه گردن انجام شود و یکسری تمرینات ایزومتریک برای ناحیه گردن توصیه گردد.

طب سوزنی همراه با ماساژ چینی در مواردی می تواند موثر باشد هر چند که ارتروز را نمی توان کاملا درمان کرد ولی با این روشها می توان درد ان را تسکین داد و از پیشرفت ان جلوگیری کرد.

درمان آرتروز گردن با طب سوزنی

برای درمان یا کنترل این بیماری از روشهای مختلفی استفاده می شود از جمله : استراحت، فیزیوتراپی، ماساژ، استفاده از گردنبندهای طبی با تجویز پزشک برای حمایت فقرات گردنی.در صورت لزوم بیمار تغییر شغل می دهد. کاربرد گاهگاهی گرما و دوره های استراحت، مانع بروز حملات خواهد شد. آب و هوای گرم و خشک علائم را تخفیف می دهد اما بر پدیده دژنراتیو بی اثر است.

طب سوزنی در درمان و پیشگیری گردن درد و دردهای حاصله از آرتروز گردن بسیار موثر است و با مکانیسم تحریک عصب های موضعی و کاهش التهاب سبب تخفیف درد و انقباضات عضلات گردنی می شود.

مدت درمان آرتروز گردن با طب سوزنی

معمولا طی ۴-۵ جلسه درمانی بیمار احساس بسیار خوبی نسبت به سرعت بازگشت سلامت خود دارد.عوامل متعددی ممکن است درد را تشدید کند ازجمله استرس، اضطراب، نگرانی و بی خوابی که یک پزشک طب سوزنی به راحتی میتواند انها را کنترل کند. بعد از درمان آرتروز گردن، بیمار باید زیر نظر دکتر در صورت نیاز عضلات گردن خود را تقویت کند تا از عود مکرر بیماری جلوگیری گردد.

از آنجائیکه در طب سوزنی دارو استفاده نمی شود و سرعت درمان نیز بالا است و بیمار نه تنها برای درد بلکه برای کنترل استرس ها و بیخوابی ها خود نیز میتواند همزمان تحت درمان قرار بگیرد و از عوامل تشدید کننده جلوگیری کند این طب در کمک به درمان این بیماران بسیار ارزشمند است.

منبع:دکتر فروغ