Existing Post Image

التهاب لگن در زنان

بیماری التهاب لگن یک بیماری حاد است که بر اثر ورود میکروب از دستگاه تناسلی زنان به قسمت‌های فوقانی، بدون ارتباط به بارداری یا جراحی رخ می‌دهد. بیماری التهابی لگن شامل عفونت رحم، عفونت تخمدان، لوله‌های رحمی (لوله فالوپ) و کلیه ارگان‌های تولید مثلی می‌باشد.ابتلا به این عفونت اغلب در زنان جوان تر از 25 سال رخ می‌دهد و به ندرت پیش از اولین قاعدگی، در حین بارداری یا پس از یائسگی بروز می‌کند.اگر بیماری التهابی لگن درمان نشده باقی بماند، بیمار در معرض خطر ناباروری، بارداری خارج رحمی، زخم شدن و درد مزمن لگن قرار می‌گیرد.

علل بیماری التهاب لگن

- این بیماری با انواع مختلفی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما شایع‌ترین آن‌ها میکروب‌هایی هستند که عفونت‌های سوزاک یا قارچ کلامیدیا را ایجاد می‌کنند که هر دو، از گروه بیماری‌های مقاربتی هستند.
– بیماری التهاب لگن می‌تواند توسط لوازم جراحی آلوده نیز ایجاد شود.

علائم بیماری التهاب لگن

-تب
-درد دوطرفه قسمت تحتانی شکم یا لگن
-ترشح واژینال
-خونریزی قاعدگی غیرطبیعی
-درد در حین ادرار کردن
-درد در حین مقاربت

البته در برخی زنان این علایم تا حدی خفیف می‌باشد که تشخیص داده نمی‌شوند.

- در اثر رشد تخم ممکن است لوله رحمی پاره شود و منجر به درد شدید شکم، خونریزی داخلی و حتی مرگ بیمار شود. اسکار داخل لوله رحمی یا سایر ارگان‌های لگنی می‌تواند منجر به درد مزمن لگنی شود.

تشخیص بیماری التهاب لگن

- حساسیت زیاد در ناحیه تحتانی شکم و حساسیت در حرکات گردن رحم
– تب بالاتر از 3/38 درجه سانتیگراد
– آزمایش خون برای وجود یا عدم وجود عفونت
– سونوگرافی لگن برای بررسی بزرگی لوله‌های رحمی و یا وجود آبسه لگنی
– بیوپسی و یا نمونه برداری از اندومتر
– به منظور تشخیص عفونت، لاپاراسکوپی انجام می‌شود. لاپاراسکوپی از طریق وارد کردن یک لوله نازک انعطاف پذیر با یک پایانه نوری (لاپروسکوپ) از شکاف کوچکی در شکم به منظور مشاهده اعضای تناسلی و نمونه‌های بافتی به دست آمده انجام می‌شود.

درمان التهاب لگن

1- درمان بیماری التهاب لگن شامل مصرف دو یا تعداد بیشتری آنتی‌بیوتیک است. در بیشتر موارد، داروی خوراکی می‌تواند بیماری التهابی لگن را درمان کند. اغلب پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک، علایم به سرعت ناپدید می‌شوند، اما به منظور اطمینان از درمان مناسب مهم است که دوره کامل درمان به پایان برسد.

2- در موارد شدید بیماری التهاب لگن، آنتی بیوتیک ها به صورت وریدی تجویز می‌شوند.

3- در صورت بیماری شدید، باردار بودن بیمار و یا در صورتی که بیمار به ایدز مبتلا باشد یا سیستم ایمنی او در اثر بیماری‌های دیگر تضعیف شده باشد، ممکن است بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد.

4- افزایش اندازه آبسه یا عدم قطع تب ظرف 72 ساعت بعد از شروع آنتی بیوتیک، نشانه شکست درمان است و نیاز به جراحی دارد. بیمارانی که به صورت سرپایی درمان می‌گردند، باید در عرض 72 ساعت دو بار ویزیت شوند و در صورت عدم پاسخ مطلوب، بستری گردند.

درمان خانگی التهاب لگن

- مصرف مایعات کافی
– استراحت کردن در موقعیت خاصی که semi fowler  نامیده می‌شود که در آن لگن پایین تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و علت استراحت، محدود کردن عفونت به لگن و تسکین درد می‌باشد.
– IUD باید خارج گردد.
– بیمار باید تا بهبودی کامل، از تماس جنسی خودداری نماید.
– همسر از 60 روز قبل باید بررسی شده و عفونت گنوکوک و کلامیدیا درمان شوند.

منبع:بیتونه,دکتر شجاعی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران