درمان فشار خون بالا با ورزش

با انجام ورزشهای معمولی همراه با رژیم غذائی و استراحت مناسب طی یکسال می‌توان فشار خون ماکزیمم را از ۱۷ به حدود ۱۴ رسانید.

به وضوح روشن است که ورزشکاران معمولاً دچار عوارض فشار خون نمی‌شوند. ورزش حتی در سنین ۶۰ ـ ۸۰ سالگی می‌تواند در متعادل نگهداشتن فشار خون سهیم باشد. زیرا در اثر ورزش، عروقی که در سطح بدن جریان دارند، انبساط یافته و در نتیجه جریان خون افزایش می‌یابد و فشار خون سقوط می‌کند. اصولاً افزایش فشار خون در کسانی که فعالیت بدنی کمتر دارند، بیشتر مشاهده می‌شوند.

ورزش در بیماران قلبی

بیماران قلبی که می‌خواهند با ورزش کردن سلامت خود را بازیابند، به نکات زیر دقت کافی داشته باشند:

۱٫ بیماران باید توجه داشته باشند که افزایش وزن، بالا بودن چربیهای خون و استعمال دخانیات از عوامل مستعد کننده و خطرساز بیماریهای قلبی هستند.

لذا توصیه می‌شود وزن خود را متعادل نگه داشته و از چاق شدن بپرهیزند.

چربیهای خود را با رعایت رژیم غذائی، ورزش و در صورت لزوم تجویز دارو توسط پزشک در حد مطلوب حفظ کنند.

از استعمال دخانیات بپرهیزند.

۲٫ هیچگاه تا یک ساعت بعد از خوردن غذا، اقدام به پیاده‌روی سریع و ورزش نکنند.

۳٫ بهترین ورزش پیاده‌روی نسبتاً تند است. ابتدا با ۲ تا ۳ دقیقه شروع کرده و سپس روزانه یک تا دو دقیقه به مدّت آن اضافه کنید تا به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز برسد.

۴٫ شدت ورزش باید به حدی باشد که دچار احساس تنگی نفس، خستگی شدید و یا درد سینه و سرگیجه نشوند و در صورت بروز هر یک از حالات فوق بلافاصله ورزش را متوقف کرده و در صورت وجود درد سینه یک عدد قرص زیر زبانی نیترو گلیسیرین گذاشته به پزشک مراجعه کنند.

۵٫ از ورزش در آب و هوای گرم و مرطوب بپرهیزند.

درمان درد مفاصل با ورزش

یکی از راه‌های درمان دردهای مفاصل ورزش روزانه، تحت نظر مربی و پزشک است. امروزه به خوبی ثابت شده است که ورزش می‌تواند دردهای مفاصل از جمله مچ پا، زانو، کمر، دستها، شانه و گردن را درمان کند.

این ورزشها هر روز باید انجام شود و حرکات تحت نظر مربی باشد، تا بهبودی حاصل شود.

منبع:کلینیک طب فیزیکی فیزیوتراپی امید