دیسک بین مهره ای کمر

دیسک بین مهره‌ای کمر که به صورت بالشتک یا صفحه‌ای بین دو جسم مهره در ستون فقرات قرار می‌گیرد و جذب کننده فشارهایی است که به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. بنابراین دیسک‌ها همانند یک کمک فنر، ضربات وارده به ستون فقرات را خنثی می‌کنند. این عناصر به هنگام اعمال فشار، قابلیت تغییر شکل داشته و بدین طریق شدت ضربات را کاهش می‌دهند. شکل اصلی دیسک‌ بین مهره ای زمانی که تحت فشار نباشند، کروی است؛ ولی هنگامی که در حد فاصل مهره‌ها قرار می‌گیرند، تحت تاثیر فشار وارده، پهن می‌شوند و شکل تخم مرغ را به خود می‌گیرند. دیسک‌ بین مهره ای در ناحیه کمری (لومبار) به علت تحرک زیاد، ارتفاع بیشتری دارند. دو دیسک بین مهره‌ای L4-L5 و همچنین دیسک بین مهره ای L5-S1 (قسمت پایینی کمر) که از تحرک بالایی برخوردار هستند، نسبت به دیسک‌های فقرات کمری فوقانی ضخامت بیشتری دارند.

بخش های دیسک بین مهره ای کمر

بخش مرکزی دیسک بین مهره ای کمر بنام هسته دیسک بین مهره ای کمر که نرم و مقدار آب آن نسبت به الیاف کلاژن آن بیشتراست. به این قسمت دیسک بین مهره ای کمر، نوکلئوس پالپوزوس  می‌گویند.
هسته دیسک بین مهره ای کمر یک بخش قابل اتساع است. دیسک‌های بین مهره ای در طول روز مقداری از آب خود را از دست می‌دهند و درنتیجه کوتاهتر شده، ولی با استراحت دوباره به طول اولیه خود برمی گردند. براین اساس، ممکن است به طور طبیعی اختلاف قدی حدود ۲ سانتی متر از صبح تا عصر ایجاد شود.

بخش محیطی که هسته دیسک بینم مهره ای را دربرمی گیرد. این قسمت، حلقه فیبری یا آنولوس فیبروزوس نامیده می‌شود. جنس بخش محیطی دیسک بین مهره ای کمر، فیبری غضروفی (فیبروکارتیلاژ) است.
خاصیت ارتجاعی دیسک بین مهره ای کمر بستگی به کافی بودن مقدار آب موجود در هسته مرکزی و سالم بودن حلقه لیفی آن دارد. فشارهای اعمال شده به هسته دیسک بین مهره ای کمر به بخش محیطی دیسک بین مهره ای کمر انتقال می‌یابد. ازاین نظر، بخش محیطی در حفاظت از قسمت مرکزی نقش اساسی دارد.

علائم دیسک بین مهره ای کمر

علائم دیسک بین مهره ای  کمر بر حسب محل آن و انواع بافت هاي نرم گرفتار متفاوت است و مي تواند از درد خفيف يا عدم وجود درد در مواردي كه فقط ديسك، آسيب ديده است تا درد شديد و مقاوم گردن يا کمر با انتشار به نواحي مربوطه متغير باشد.

ساير علائم دیسک بین مهره ای کمر عبارتند از : تغييرات حسي مانند كرختي، گزگز، ضعف عضلانی ، فلج و تغيير رفلکس های تاندونی.

چنان چه فتق دیسک بین مهره ای در ناحيه كمر باشد ممكن است به دليل تحرك عصب سیاتیک ، درد مسير مزبور نيز وجود داشته باشد. معمولاً بر خلاف درد گرفتگی عضلات كه ضرباني است يا شدت و ضعف پيدا مي كند، درد ناشي از بیرون زدگی دیسک مداوم است. ممكن است بيرون زدگي بدون درد يا با درد خفيف باشد و اين، به محل گرفتاري بستگي دارد. چنانچه ((هسته نرم)) دچار بيرون زدگي بر بافت هاي نرم يا اعصاب فشار وارد نياورد ممكن است علايمي ايجاد نشود.

به طور معمول، علائم دیسک بین مهره ای کمر يك طرفه هستند. چنان چه بيرون زدگي ديسك  بین مهره ای بسيار بزرگ باشد، بر نخاع يا دم اسب در ناحيه كمر فشار وارد آورد ممكن است علائم، دو طرفه باشند.

درمان بدون جراحی دیسک بین مهره ای کمر

درمان دیسک بین مهره ای کمر دراکثر مواقع غیرجراحی است. اگر علائم فتق دیسک بین مهره ای کمر شدید نباشد با درمان محافظه‌کارانه که می‌تواند درمان دارویی، استراحت و فیزیوتراپی باشد تا حد زیادی درد و ناراحتی بیمار را برطرف کرد. بررسی‌های علمی نشان داده‌است که علائم تحریک عصب سیاتیک و درد بیماران پس از سه ماه درمان داروئی و استراحت نسبی و فیزیوتراپی٬ در ۷۵ ٪ موارد بهبود یافته‌است.

ادامه درمان دیسک بین مهره ای کمر

ادامه درمان دیسک بین مهره ای کمر شامل موارد زیر نیز می‌باشد:

آموزش روش‌های کاستن وزن و فشار روی ستون فقرات.
ادامه فیزیوتراپی و گذاشتن کشش.
ادامه تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درمان دیسک بین مهره ای کمر
اهتمال استفاده از داروهای استروئیدی خوراکی. مطالعات أخیر استفاده از داروهای أسترويد را به صورت خوراکي مؤثر نشأن نداده اند اين از إنجاست که تفاوتي بين استفاده از داروي أستريد سيستميك و پلاسيبو ملاحظه نشده است.
تزریق داروهای استروئید داخل مجرای نخاعی . مطالعات نشأن داده كه پس از تزريق پيرامون عصب نخايي درد در ٥٥درصد بيماران كأهش يافته و اين بهبود در ٥٠ در صد بيش از يك سال دوام دارد. احتمال تأثير تزريق در درمان دیسک بین مهره ای کمر به مقدار فشار ديسك بین مهره ای خارج شده بر روي عصب نخايي بستگي دارد

برای آشنایی بیش تر با درمان بدون جراحی دیسک کمر روی لینک کلیک کنید