«دیسک کمر» از آن یاد می‌شود، عارضه‌ای است که در اثر بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر از قسمت خلفی و در نتیجه فشار بر نخاع یا ریشه های عصبی نخاع بروز کرده و سبب ایجاد  کمر درد و  انتشار درد در ناحیه  پاها می‌شود. پارگی دیسک کمر  آن را در اصطلاح سیاتیک می‌نامند. سیاتیک رایج‌ترین علامت بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر است. اگر در نتیجه فتق دیسک فشاری به عصب وارد نشود، احتمال کمر درد وجود دارد، هر چند گاهی هیچ دردی حس نمی‌شود.

علل ایجاد دیسک کمر

فتق دیسک کمری معمولا در مقابل انجام فعالیت مکرر سنگین و خارج از توان بدن ایجاد می‌شود اما بد نشستن طولانی، خم و راست شدن مکرر، فعالیت‌ پس از خسته شدن عضلات کمر، فعالیت با برخی از ابزار آلات مانند چکش‌های بادی و مشاغلی مانند رانندگی به خصوص رانندگی با خودرو‌های سنگین علت درد کمر بوده و افراد را مستعد ضایعات دیسک کمر می‌کند.

درمان‌های رایج ضایعات دیسک کمر طی سال‌های گذشته، شاهد تحولات شگرفی بوده است؛ به طوری که از شکافتن کمر بیمار در حین جراحی به ایجاد تنها یک سوراخ چند میلی‌متری برای درمان بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر رسیده است.

اکنون متخصصان ایرانی هم، موفق به اجرای جدید‌ترین روش درمان‌ ضایعات دیسک کمر شده‌اند. این روش درمانی دیسک کمر که به نوعی اولین عمل جراحی دیسک کمر به روش فورامینوسکوپی در کشور محسوب می‌شود.

در این روش درمان دیسک کمر بر خلاف شیوه‌های معمول که با ایجاد یک شکاف از پشت با انجام جراحی نسبت به درمان عارضه اقدام می‌شود، برای رسیدن به دیسک کمر تنها سه میلی‌متر برش ازناحیه پهلو ایجاد می‌شود و محل ورود به فضای نخاع، همان محل خروج عصب ( فورامن) است. البته در کتاب‌های کلاسیک جراحی از این ناحیه به عنوان منطقه ممنوعه نام می‌برند؛ چرا که با ورود به این ناحیه، خون‌ریزی شدیدی آغاز می‌شود که به عقیده دکتر بصام‌پور دلیل عدم خونریزی در این نوع از جراحی استفاده از دستگاه اندوسکوپ به جای روش‌های جراحی دیسک کمر مرسوم است.

از مزیت‌های مهم این روش درمانی دیسک کمر این است که جراحی دیسک کمر فقط با کمک بی حسی موضعی و با ایجاد یک سوراخ سه میلی‌متری در پهلوی بیمار آغاز می‌شود؛ بنابراین بیمار یک ساعت پس از عمل می‌تواند به زندگی روزمره خود بازگردد و دیگر این که فرد درگیر عوارض بیهوشی نمی‌شود.

عوارض جانبی درمان دیسک کمر با لیزر

از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان لیزر فیزیوتراپی چیزی جدید و خطرناك می باشد به این علت که ماهیت واقعی لیزر را نمی شناسند و یا به علت جدید بودن این روش  آن را با اشعه رادیواکتیو اشتباه می گیرند. درباره مزایای لیزر در فیزیوتراپی در صورتیکه اصولی و با دوز مناسب استفاده شوند فاقد عارضه جانبی بوده و هیچ خطری برای انسان ندارد.لیزر درمانی کمر درد دی این صورت فاقد عارضه می باشد.

PLDD یک روش پیشرفته لیزر دیسک کمر است که حداقل تهاجم را در بردارد. با تقبل هزینه عمل دیسک کمر با لیزر این روش هم برای تشخیص و هم برای درمان دردهای مزمن کمر و ناحیه قفسه سینه بکار گرفته می‌شود. در درمان دیسک کمر با لیزر که یک روش کم تهاجمی می باشد،  از تکنیک‌های مختلفی (تکنیک‌های شیمیایی، حرارتی و یا مکانیکی) استفاده می‌شود تا فشار موجود بر دیسک و فضای بین مهره‌ای کاهش یابد. هدف اصلی لیزر درمانی دیسک کمر این است که فشار داخل دیسک را کاهش دهد، بنابراین فضای ایجادشده باعث می‌شود، فتق و بیرون‌زدگی دیسک به عقب و به سمت داخل برگردد. درنتیجه فشار بر ریشه‌های عصبی کاهش‌یافته و درد کنترل می‌گردد.

موارد منع استفاده از لیزر در درمان دیسک کمر

توصیه می شود که در بیماران زیر از استفاده از روش لیزر تراپی در درمان دیسک کمر پرهیز شود.

1. در خانمهای حامله عمل دیسک کمر با لیزر در ناحیه شکم، کمر و لگن نبایستی استفاده شود.
  2. بیماران سرطانی و در بدخیمی ها در ناحیه تومور استفاده از لیزر ممنوع می باشد.
  3. بیماران حساس به نور (Photosensitive)

برای آشنایی با درمان دیسک کمر بدون جراحی روی لینک کلیک کنید