بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار کمر درد می شوند که معمولا بدون نیاز و کمک پزشک متخصص کمردرد بهبود می یابند. بروز کمر درد در افراد به دلایل گوناگونی از جمله قرار گرفتن بدن فرد در وضعیت نامناسب رخ می دهد که این معضل می تواند نشانه ای از آسیب مفاصل، رباط ها یا دیسک غضروف بین مهره ای باشد. کمردرد های شدید ممکن است بخاطر وارد شدن فشار بر یکی از اعصاب ایجاد و یا در موارد نادر به دلیل مشکل یکی از اعضای داخل بدن باشد.

اگر کمرمان حساس و آسیب پذیر است، بهتر است که از برخی حرکات فیزیکی بپرهیزیم.

درمان دیسک کمر با ورزش

دیسک کمر یکی از کمر دردهای شایع در میان افرادی است که زندگی یکنواخت و به اصطلاح پشت میز نشینی دارند.
این گونه افراد بهتر است استراحت فعال داشته باشند، به گونه ای که به زندگی و فعالیت های عادی خود ادامه دهند و تنها از خم و راست شدن های مکرر و نیز برداشتن و یا زور زدن به اجسام سنگین خودداری کنند.
در اینجا چند تمرین DBC مخصوص درمان دیسک کمر برای نیرو بخشیدن به عضلات کمر را مشاهده خواهیم کرد.

ورزش کشش عضلات کمر در درمان دیسک کمر

دست های تان را روی یک میز بگذارید و بازوهای تان را بکشید، در این حالت کمرتان باید در راستای بازوان تان باشد؛ در همین حالت پاهای تان را تا حدی که می‌توانید جمع کنید. سپس یک پا را در راستای بدن بکشید (بازوها، کمر و پای تان که بالا آمده، شبیه به تخته ای موازی سطح زمین هستند).

خودتان را به مدت 10 ثانیه بکشید، در این مدت باید به آهستگی از بینی نفس بکشید و بازدم تان را هم از بینی خارج کنید. همین تمرین را برای پای دیگر هم انجام دهید، هر بار سه مرتبه تمرین را تکرار کنید.

تقویت وسط کمر با ورزش برای درمان دیسک کمر

بایستید، پاهای تان را اندکی خم و کمرتان را گرد کنید. سر تان به سمت جلو آزاد باشد، بازوهای تان خم اند و دست های تان روی زانوها قرار دارند. به آرامی تنفس کنید و حالت خمیدگی کمر را نهایتاً تا 10 ثانیه حفظ کنید. تا جایی که می‌توانید این تمرین را تکرار کنید.
ورزش برای تقویت عضلات پایینی کمر

روی کمر تان دراز بکشید، پاهای تان را جمع کنید و زانواها را به سمت سینه تان بکشید. دور زانوهای تان را با دست بگیرید و به آهستگی فشار بیاورید، در این حالت باید به آرامی هوا را از طریق دهان بگیرید و از همان طریق بازدم را بیرون بدهید.

ورزش تقویت عضلات بالایی کمر برای درمان دیسک کمر

روی زانوهای تان بنشینید، باسن باید روی پاشنۀ پاها قرار بگیرد، کف دست ها روی زمین و بازوها تا بیشترین حد ممکن باید کشیده و از بدن تان دور شوند، به آرامی کمر تان را بکشید و 10 ثانیه در این وضعیت بمانید. در این حالت باید از بینی نفس بگیرید و از دهان خارج کنید.

روش درمان دیسک کمر با ورزش DBC برای بیماران دچار دردهای مزمن و تکرار شونده طراحی شده است. بنابراین بیمارانی که دچار دردهای مداوم و مستمر یا حملات مکرر درد در نواحی کمر، گردن و شانه می باشند می توانند از این روش بهره ببرند. ضمناً از آنجا که پروتکل های درمانی DBC بسته به نوع بیماری متفاوت میباشد تعیین نوع بیماری توسط پزشک ارجاع دهنده به درمان بهتر و دقیقتر به بیمار کمک می نماید.
بدیهی است که پزشک ارجاع دهنده به وجود علائم هشدار مثل تومور و عفونت و … که کنتراندیکاسیون تلقی می شوند توجه دارد.

برای آشنایی با فیزیوتراپی دیسک کمر روی لینک کلیک کنید