Existing Post Image

درد و اختلال عملکرد زانو یا در اصطلاح، سندروم درد پاتلوفمورال حدود ۲۵درصد از آسیب‌های زانو و ۱۰درصد از کل آسیب‌های بدن را به‌خود اختصاص می‌دهد.این سندروم با نام‌های دیگری مثل کندرومالاشی، زانوی دوندگان و درد قدام زانو نیز شناخته می‌شود.

این اختلال، بیشتر در جوانانی با سنین بین ۱۵تا ۳۵سال به‌دلیل داشتن فعالیت زیاد اتفاق می‌افتد و به موجب آن، فعالیت‌های روزمره زندگی و به‌خصوص فعالیت‌های ورزشی، دردناک و محدود می‌شوند. اما علت این درد در زانو چیست و چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟

علائم زانودرد

درد بیمار به‌صورت تدریجی آغاز می‌شود. ممکن است بیمار قبل از شروع علائم، سابقه انجام فعالیت‌های سنگین و اعمال فشار زیاد به زانو داشته باشد.

درد، معمولاً در کناره داخلی کشکک، پشت و اطراف آن احساس می‌شود.در معاینه بیماران توسط فیزیوتراپیست، ممکن است غیرطبیعی‌بودن راستای زانو و موقعیت قرار‌گیری کشکک مشاهده شود، همچنین تغییرات احتمالی در سفتی و قدرت بافت‌های نرم اطراف کشکک مورد بررسی قرار می‌گیرد. گاهی لمس سطح پشتی قسمت داخل پاتلا دردناک است. با مثبت‌شدن برخی تست‌های اختصاصی می‌توان به‌وجود کندرومالاشی پی برد.

درمان زانو درد

درمان اولیه و اصلی مشکلات کشکک، درمان نگهدارنده و فیزیوتراپی است. اگر چه این اختلالات کمتر همراه با علائمی مثل تورم و قرمزی دیده می‌شوند ولی درصورت بروز این علائم حاد از روش‌هایی مثل سرمادرمانی، بالا نگه‌داشتن زانو و تجهیزاتی مثل امواج فراصوت استفاده می‌شود. بیمار باید در این مرحله از فعالیت‌هایی که درد را تشدید می‌کند، مثل کوهنوردی، استفاده زیاد از پله، دو زانو نشستن و پرش اجتناب کند.

بعد از فروکش کردن التهاب و علائم حاد، بخش اصلی و مهم درمان، یعنی تجویز ورزش آغاز می‌‌شود. عضلات ضعیف اطراف زانو مثل چهارسر ران با انجام تمرینات خاص تقویت می‌شوند. نمونه‌ای از این تمرینات تقویتی، بالا بردن مستقیم پاست که در آن فرد به پشت می‌خوابد و یک پای خود را با زانوی صاف و با زاویه ۳۰درجه بلند می‌کند و ۱۰ثانیه بالا نگه می‌دارد. این ورزش سه نوبت در روز، انجام و در هر نوبت ۱۰مرتبه تکرار می‌شود.

همچنین انعطاف‌پذیری برخی بافت‌های سفت و کوتاه را باید با تمرینات کششی افزایش داد. مثلا درصورت کوتاهی و سفتی عضلات پشت ساق پا از بیمار می‌خواهیم که در حالت ایستاده، در شرایطی که دو دست روی دیوار تکیه داده می‌شوند، پای مبتلا را عقب‌تر از پای دیگر قرار دهد و درحالی‌که زانوی پای سالم را خم می‌کند، از بلند شدن پاشنه پای مبتلا جلوگیری کند تا جایی که در پشت ساق، کشیدگی را احساس کند. این کشش نیز باید ۱۵تا ۳۰ثانیه حفظ شود و پنج‌مرتبه تکرار شود.

منبع:دکتر فروغ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران,دکتر شجاعی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران