پوکی-استخوان+پیشگیری

درد معروف سیاتیک آن دردی است که به هنگام تحریک عصب سیاتیک احساس می کنید.

عوامل تحریک عصب سیاتیک

هر چیزی که بر عصب سیاتیک یا ریشه های عصبی نخاع که تشکیل دهنده ی عصب است، فشار وارد آورد می تواند سبب تحریک شود. زمانی که عصب در یک ناحیه تحریک می شود، تمامی نقاط در مسیر آن نیز تحریک پذیر خواهند شد. تمامی اشیا سفت و ناصاف را از جیب های پشتی خود خارج سازید. نشستن روی صندلی با لبه های برجسته می تواند عصب سیاتیک را تحریک کند. صندلی های ناصاف عصب را تحریک می کنند. نشستن بر روی سطح بتونی سفت و سرد باعث تحریک اعصاب می شود. کشیدگی بیش از حد یا کشیدگی سریع می تواند عصب سیاتیک را تحریک کند. پایین بودن سطح صندلی اتومبیل نیز عصب را تحریک می کند. عضلات نشیمنگاه که به دلیل شل بودن و رشد نیافتگی صاف می شوند سبب تحریک عصب سیاتیک از طریق وارد آوردن فشار بر آن می شوند. کمی چربی در اطراف نشیمنگاه نیز می تواند به سادگی باعث تحریک عصب شود. نشستن بیش از حد بر روی صندلی توالت فرنگی یا فشار برای دفع مدفوع می تواند عصب را تحریک کند. کاهش گردش خون موضعی و ایجاد فشار ناشی از انداختن پاها بر روی هم، عصب سیاتیک را با کشیدن آن تحریک خواهد کرد. اضافه وزن و حمل اجسام خیلی سنگین بر عصب سیاتیک فشار وارد می آورد. مشکلات ناحیه کمری باعث تحریک عصب می شود.

تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد می تواند باعث تحریک بیشتر عصب سیاتیک شود که بیشتر به علت مشکلات کمر حساس شده است.

1) اگر نشیمنگاه نرم و شل است، با منقبض کردن شروع به تقویت کنید .

2) اگر نشیمنگاه به دلیل لاغر بودن استخوانی است، وزن خود را به شکل توده عضلانی با به کارگیری رژیمی مناسب و برخوردار از پروتئین بالا افزایش دهید.

3) از نشستن بر سطوح سرد و سفت جهت پیشگیری از تشدید سیاتیک خودداری کنید.

4) به جای ثابت نشستن بایستید (اما حرکت داشته باشید).

5) اجابت مزاج منظم داشته باشید.

6) از روی هم قرار دادن پاها برای کاهش درد عصب سیاتیک بپرهیزید.

7) پیاده روی کنید.

8 ) آرام آرام برنامه ای تمرینات و ورزش درمانی را شروع و به تدریج بر آن بیافزایید و تنها درمانی که درد سیاتیک را به نسبت سریع از بین می برد، ورزش سبک است. تمرینات ورزشی برای درمان مشکلات ناحیه کمری با برنامه پیاده روی که به تدریج افزایش خواهد یافت، بهترین کارایی را دارد. برنامه ی مناسب پیاده روی شما را بر آن خواهد داشت تا قبل از اینکه به مرز درد برسید، راه بروید. سپس استراحت کنید. در فواصل زمانی در طول روز این تمرین ورزشی را تکرار کنید. بعضی اوقات چندین هفته به طول می انجامد که درد سیاتیک به طور کامل از بین برود. اما در خواهید یافت که هر روز قبل از شروع درد می توانید کمی بیشتر راه بروید. اگر می خواهید به نتایج مطلوبی دست یابید، صحیح راه رفتن از اهمیت زیادی در پیشگیری و درمان درد سیاتیک برخوداری است.

1-pelvic

تمرینات ورزشی

اگر یکی از مفاصل ران به دلیل وارد کردن دائم وزن بدن بر روی آن و یا به دلایل نامعلوم، درد می کند، این تمرینی است که احتمالاً بیشترین کمک را خواهد کرد. بر روی یک چهارپایه یا از کنار بر روی اولین پله از پلکان با پای آویزان و فارغ از درد عصب سیاتیک بایستید و پای خود را به جلو متمایل کنید تا بتوانید دستانتان را بر روی صندلی یا نرده قرار دهید. این عمل از گودی کمر به هنگام عقب رفتن پا جلوگیری می کند. این تمرین ورزشی همچنین باعث می شود که انتهای استخوان ران در حفره رانی در آزادترین حالت قرار بگیرد و به کاهش درد سیاتیک کمک کند . سعی کنید پای آویزان را به گونه ای قرار دهید که گویی مال خودتان نیست، فقط بگذارید که در جای خود به حالت شل و ول آویزان بماند. برای شروع کمی آن را تاب دهید و بگذارید آزادانه به عقب و جلو حرکت کند- فقط عقب و جلو. پای خود را به پهلو تاب ندهید که این عمل باعث کشیدگی کمرتان خواهد شد. پا را به طور کامل از مفصل ران آویزان کنید.

نکته: از عضلات پا برای تاب دادن پا استفاده نکنید! پا باید همچون آونگ تاب بخورد. وزن پای آویزیان باعث کشیدگی در بافت نرم مفصل ران می شود و معمولاً باعث درمان مقداری از درد سیاتیک یا تمامی درد می شود. سعی کنید حالاتی که باعث افزایش درد سیاتیک می شود را تکرار نکنید.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورزش درمانی زانو مطالعه فرمایید.

طب سوزنی و درمان سیاتیک

فیزیوتراپی عصب سیاتیک

ورزش هایی برای تسکین درد سیاتیک

منبع: کتاب کمردرد- تسکین و رفع دردهای کمر با تأکید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →