با رعایت مجموعه ای از عادات صحیح در زندگی و یادگیری طرز صحیح نشست و برخاست می توانید از کمردرد پیشگیری کنید یا اگر از کمردرد رنج می برید، بهبود یابید. ورزش منظم نیز برای پیشگیری از کمردرد توصیه می شود. با رعایت مجموعه ای از نکات می توانید از کمردرد پیشگیری کنید.

پیشگیری از کمردرد با درست خوابیدن

خوابیدن به پشت (طاق باز) بهترین وضعیت است، به این ترتیب، مهره های کمر در بهترین وضعیت است قرار می گیرند و عضلات کمر شل می شود. متخصصان كمردرد استفاده از تشک سفت و محکم و بالش کوتاه را توصیه می کند.

88888888888888888888

پیشگیری از کمردرد با کشش های صبحگاهی

 شروع روز با کشش های صبحگاهی می تواند تکنیک مفیدی در پیشگیری از کمردرد باشد. صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، بازوها را بالای سر خود بکشید، سپس زانوها را به نوبت به قفسه سینه نزدیک کنید. وقتی احساس کردید که بدن آمادگی برخاستن از رختخواب را دارد، به پهلوی خود، نزدیک لبه ی تخت بچرخید و از بازوی خود کمک بگیرید و برخیزید. وقتی پاها را روی زمین قرار دادید، دست ها را روی تخت، در دو طرف بدن قرار دهید و آهسته بلند شوید . کشش های صبحگاهی بهترين  ورزش براي پیشگیری از کمردرد ميباشد.

1111111111111

پیشگیری از کمردرد با ورزش ايروبيك

ورزش ايروبيك مانند، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی، همگی ورزش های بی نظیری اند که در در پیشگیری از کمردرد کمک می کنند. ورزش یوگا نیز برای مقابله با کمردرد پیشنهاد می شود، اما همیشه باید زیر نظر پزشک باشد.

9999999999999999

پیشگیری از کمردرد با بالابردن پاها

برای رهایی از درد در ناحیه ی وسط کمر می توانید دراز بکشید و پاها را بالا بیاورید و به دیوار تکیه دهید به طوری که ساق پا با قفسه سینه زاویه 90 درجه بسازد اين حركت براي پیشگیری از کمردرد مفيد است.

1

پیشگیری از کمردرد با پوشيدن لباس راحت

براي پيشگيري از كمردرد شلوار یا دامن تنگ، حرکات بدن را به ویژه در ناحیه ی کمر محدود می کند. همین عدم توانایی در حرکت صحیح می تواند باعث كمر درد شود. هیچ گاه مد را بر سلامتی ترجیح ندهید.

2

پیشگیری از کمردرد با مصرف كلسيم

براي پيشگيري از كمردرد پزشکان ابتدا مصرف روزانه کلسیم مورد نیاز را که در بسیاری از غذاها یافت می شود و سپس ورزش منظم و مرتب را توصیه می کنند.

4

پیشگیری از کمردرد با پوشيدن كفش مناسب

استفاده از کفش هایی با پاشنه بلندتر از سه تا چهار سانتی متر با سلامتی سازگار نیست و ميتواند موجب كمردرد شود. کفش های پاشنه بلند، وزن بدن را به سمت جلو منتقل و فشار بیشتری به کمر وارد می کنند و موجب كمردرد در خانم ها ميشود.

33

پیشگیری از کمردرد با قرار گرفتن در وضعيت صحيح

اگر شغل شما مستلزم ساعت ها نشستن است، براي پیشگیری از کمردرد لازم است هر یک ساعت یک بار برخیزید و کمی قدم بزنید. اگر هم لازم است که ساعت ها بایستید، براي پیشگیری از کمردرد بهتر است کمی بنشینید و برخی از کارها را نشسته انجام دهید.

5

پیشگیری از کمردرد با بلند كردن صحيح اجسام

برای این که اجسام سنگین را بلند کنید به نحوی که به کمر صدمه ای وارد نشود، زانوها را خم کنید، جسم را در امتداد بدن بلند کنید. هیچ گاه جسم را بالاتر از کمر نگه ندارید چون باعث فشار هاي ناگهاني به كمر وموجب كمردرد ميشود. براي پيشگيري از كمردرد با یک نگاه در مورد وزن جسم قضاوت نکنید، بلکه با آرام بلند کردن آن، وزن را تخمین بزنید. اگر سنگین است، کمک بگیرید. فشار بیش از حد به کمر در هنگام بلند کردن اشیاء سنگین، دلیل بیشتر آسیب های کمر وكمردرد هاي مزمن است. اگر هنگام خرید مجبورید کیسه های زیادی را حمل کنید، . براي پيشگيري از كمردرد وزن آنها را بین دو دست تقسیم کنید. اگر مجبورید اسباب سنگین را بلند کنید، قبل از حمل آنها، بدن را با حرکت های کششی دست و پا آماده کنید. برای این کار می توانید به جلو خم شوید و با دست ها، پاها را بگیرید.

88888

پیشگیری از کمردرد با درست ایستادن

درست ایستادن، اولین قدم برای پیشگیری از کمردرد است. البته راه های ساده ای نیز برای کمک به رفع کمردرد وجود دارد. طرز ایستادن صحیح هنگام راه رفتن برای مراقبت از ستون مهره ها ضروری است (قسمت طرز ایستادن صحیح را ببینید). اگر هم احساس می کنید که به راحتی نمی توانید وضعیت خود را تغییر دهید، شاید لازم باشد برای اصلاح آن از متخصص طب فیزیکی (فیزیوتراپی) کمک بگیرید.

5555555555

پیشگیری از کمردرد با ورزش درماني

در افرادی که گهگاه از کمردرد رنج می برند، درد آنها معمولاً کمردرد ابتدا کم است و به تدریج کمردرد شدیدتر می شود، گویی حرکت جریان الکتریکی را در ناحیه ی دردناک حس می کنند. اگر زود متوجه کمردرد شوید، خیلی مفید است، زیرا با ورزش هایی خاص می توانید کمردرد را کاهش دهید یا مانع کمردرد شوید.

index

 هنگام حس کردن نشانه های کمردرد ، اجرای ورزش زير براي درمان كمردرد مفيد است

پیشگیری از کمردرد با ورزش کشش كمر

هنگام شروع کمردرد ، بهتر است به صورت طاق باز روی زمین درزا بکشید و پاها را روی صندلی یا تخت قرار دهید، به نحوی که زانوها و پاشنه ها در یک سطح باشند و به قفسه سینه زاویه 90 درجه بسازند. این وضعیت کمک میکند که گرفتگی عضلانی و کمردرد از بین برود و فشار روی دیسک مهره ها و مفاصل کم شود.  براي درمان كمردرد حداقل به مدت 15 دقیقه در این وضعیت بمانید.

43593_339

پیشگیری از کمردرد با استراحت

اگر مراحل اولیه ی کمردرد را دارید و در وضعیت های دیگر راحت نیستید، بهتر است با پاهای صاف و بالش زیر زانو، دراز بکشید. آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) یا دیگر داروهای تسکین دهنده کمردرد ، که البته مصرف آنها همیشه باید زیر نظر پزشک متخصص کمردرد باشد، می تواند کمردرد شما را کم کند. اگر عضلات شما درد می کند، می توانید از کیسه ی آب گرم استفاده کنید. اگر کمردرد شدیدتر شد، با نسخه ی پزشک، مسکن قوی تری مصرف کنید. اگر درد خیلی شدید شد، استراحت مطلق لازم است تا وقتی که کمردرد ، فروکش کند.

 7777777777777777

براي مطالعه ي مقاله ي بيشتر در مورد “كمر درد” برروي لينك هاي زير كليك كنيد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

پیشگیری از کمردرد پشت میز نشینی

کمر درد در بارداری



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Tagged with:  
Share →