علل بیرون زدگی دیسک کمر

بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک بین مهره‌های ستون فقرات می‌تواند باعث درد و بیحسی شدید شود.دیسک‌ها بالشتک‌های نرم و لاستیکی هستند میان مهره‌های ستون فقرات قرار دارند و به عنوان جذب‌کننده ضربه عمل می‌کنند.
هنگامی که این دیسک‌ها بیش از حد تحت فشار یا استرس قرار بگیرند، بخش مرکزی دیسک از لبه بیرونی آن بیرون می‌‌زند و بر روی اعصاب خروجی از طناب نخاعی که در مجاورت آن قرار دارند، فشار می‌‌‌‌‌‌آورد. در حالت شدیدتر حلقه بیرونی دیسک پاره می‌شود.

از حدود 15 سالگی به بعد دیسك بین مهره ای دچار تغییراتی می شود كه اجتناب ناپذیر است. این تغییرات به كاهش میزان آب موجود در دیسك و كاهش انعطاف پذیری آن منجر می شود. این تغییرات دژنراسیون نامیده میشود و در برخی افراد بدلایل ژنتیکی زودتر بروز می كند و به عبارت دیگر زودتر فرسوده میشود . در صورت وارد آمدن فشار نامناسب به دیسك فرسوده، دیسك دچار پارگی یا بیرون زدگی می شود و این بیرون زدگی روی نخاع یا رشته های آن فشار وارد می كند.

بیرون زدگی دیسك کمر، سبب بروز درد در ناحیه كمر و باسن و پشت یا جلوی ران می شود. اگر فشار روی رشته های نخاعی زیاد باشد، بیمار علائمی نظیر درد، بی حسی، گزگز  و مورمور، احساس سردی یا گرمی، گرفتگی مكرر عضلانی، ضعف یا لاغر شدن پیدا می كند، بیمار نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می كند كه رگی در پشت زانویش كشیدگی پیدا می كند.  درد بیماران با سرفه زدن تشدید می شود.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

از علائم بیرون زدگی دیسک کمر به موارد زیر می توان اشاره کرد

•      کمردرد می تواند از علائم بیرون زدگی دیسک کمر باشد
  •     درد در باسن که سمت ران یا هر دو ساق پا تیر می‌کشد.
  •     دردی که در ضمن فعالیت بدتر و با استراحت بهتر می‌شود.
  •     دردی که با سرفه،عطسه،نشستن،رانندگی‌کردن، یا به جلو خم‌شدن بدتر می‌شود.

تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر

اقداماتی‌ که‌ برای‌ تأیید تشخیص‌ بیرون زدگی دیسک کمر انجام‌ می‌شوند ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشند:

• عکسبرداری‌ از گردن‌ یا قسمت‌ پایینی‌ ستون‌ مهره‌ای‌ به‌ کمک‌ اشعه‌ ایکس‌، از جمله‌ انجام‌ میلوگرام‌ (تزریق‌ ماده‌ رنگی‌ در مایع‌ اطراف‌ ستون‌ مهره‌ای‌ که‌ به‌ هنگام‌ عکسبرداری‌ با اشعه‌ ایکس‌ به‌ راحتی‌ دیده‌ می‌شود)
  • دیسکوگرافی‌ (تزریق‌ ماده‌ رنگی‌ درون‌ دیسک‌)
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام آر آی MRI

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر اگر بیمار به موقع مراجعه کند و هنوز بیماری خیلی پیشرفت نکرده باشد، در اکثر این بیماران با دادن داروهای شل‌کننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف می‌شود.
مرحله بعدی درمان بیرون زدگی دیسک کمر، انجام فیزیوتراپی می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریکات الکتریکی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را کم می‌کنیم تا مشکل بیماری کاهش یابد. ولی اگر بیماری دیسک کمر در مراحل  پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذکر شده استفاده کرد. به عبارتی هر کدام از روش‌های درمان بیرون زدگی دیسک کمر، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود؛ به‌طور مثال زمانی که دیسک به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممکن است فیزیوتراپی و ورزش کردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی استفاده کرد.

برای آشنایی با درمان بدون جراحی دیسک کمر روی لینک کلیک کنید