شایع ترین مفصلی که دچار ساییدگی می شود زانو است. درد زانو در میان مردم بسیار شایع است. به ویژه در بین افراد چاق و سن بالا بیشتر مشاهده می شود. ساییدگی کشکک زانو (زانوی دونده) همچنین می تواند یکی از علائم آرتروز زانو باشد، بیماری ایی که باعث التهاب مفصل و بافت می شود. التهاب هم می تواند مانع از عملکرد درست کاسه زانو شود.

علل ایجاد ساییدگی کشکک زانو

استفاده بیش از حد از مفصل زانو که در بعضی مشاغل وجود دارد. اختلال محوری مفصل زانو که باعث کشیدگی استخوان کشکک روی استخوان ران می شود، که این اختلال می تواند ناشی از عدم رشد استخوان یا عدم هماهنگی عضلات اطراف مفصل باشد در افراد سالم ممکن است این اختلال در نتیجه سیر پیری ایجاد شود که باعث پارگی غضروف، ساییدگی زانو می شود و ایجاد زانو درد می کند و موجب آرتروز زانو میشود..

راه رفتن در آب ودرمان ساییدگی کشکک زانو

ورزش برای تقویت زانو

تاثير وراثت در ساییدگی کشکک زانو

در بعضی از خانواده ها احتمال بروز ساییدگی کشکک زانو زیاد است.

تاثير وزن زیاد در ساییدگی کشکک زانو

ضرباتی که در حین ورزش یا آسیب هایی که بدنبال ضربات زانو ایجاد می شوند (مانند شکستگی زانو، دررفتگی زانو ، پارگی منیسک زانو و رباط های زانو) می توانند در دراز مدت موجب ساییدگی کشکک زانو شوند.

راه‌های پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو

- براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو باید سعی کرد جلوی افزایش وزن گرفته شود.

- براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو قبل از هر فعالیت ورزشی باید حدود پنج دقیقه بدن را به اصطلاح گرم کرده و سپس نرمش های کششی را انجام داد.

- براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو هر ورزشی را که انجام می دهیم باید شدت و مدت آن را بتدریج افزایش داده و از تغییر ناگهانی شدت و مدت ورزش باید اجتناب کرد.

- براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو برای دویدن باید از کفش هایی استفاده کرد که کفی آن توانایی جذب ضربات و شوک های وارده را داشته باشد.

- براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو عضلات چهارسر ران خود را قوی نگه دارید.

- براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو سعی کنید کمتر دوزانو و چهارزانو بنشینید و در صورت امکان کمتر از توالت های سنتی استفاده کنید.

-بهترین عمل براي پیشگیری از ساییدگی کشکک زانو آب درمانی است به این صورت که در قسمت کم‌عمق آب استخر راه رفته، به شرطی که زانوها در آب نشکند که به توصیه تمام پزشکان بهترین راه درمان و پیشگیری  از کندرومالاسی است.

آب درمانی زانو

درمان آرتریت و زانو درد با ورزش

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

درمان ساییدگی کشکک زانو

درمان ساییدگی کشکک زانوبا داروهای ضد درد

شامل استامینوفن یا داروهای ضد التهاب مانند ایبو پروفن

درمان ساییدگی کشکک زانو با فیزیوتراپی

جهت افزایش قدرت عضلات اطراف مفصل زانو که باعث کاهش استرس مفصل زانو خواهد شد.

درمان ساییدگی کشکک زانو با بانداژ استخوان کشکک

بانداژ محکم و چسبنده روی استخوان کشکک جهت اصلاح محور استخوان توصیه می شود که در بعضی از بیمارن اثرات مفیدی خواهد داشت.

آرتروز زانو

علل و دلایل زانو درد