کمردرد بعد از زایمان به دلایل متعددی ایجاد می شود. در دوران حاملگی، رحم در حال گسترش شما، ماهیچه های شکمی را ضعیف می سازد و حالت ایستادن شما را تغییر می دهد و فشار بر روی کمر شما گذاشته می شود. بنابراین ممکن است تا زمانی که ماهیچه های شکم شما قدرت و توازن خود را دوباره بدست آورند، درد کمرتان ادامه یابد.

همچنین ممکن است در نتیجه زایمان طبیعی یا سخت مبتلا به درد کمر شوید. در هنگام زایمان از ماهیچه هایی ممکن است استفاده نمایید که به طور طبیعی از آنها استفاده نمی کنید و شما اثرات آنرا برای مدت زمانی احساس خواهید کرد. (اگر اپیدورال تزریق بی حسی نخاعی) داشته اید، ممکن است در آن محل برای چند روزی بعد از زایمان متوجه التهاب شوید، اما این نباید باعث کمردرد شود.)

همچنین، ‌بسیاری از مادران تازه نازا ناخواسته هنگام یاد گرفتن چگونگی شیر دادن مشکلات کمر دردشان را وخیم تر می سازند. این هنگامی رخ می دهد که شما به قدری روی چفت کردن کودک به طور دقیق توجه دارید که به شکل قوزدار می نشینید و گردن و ماهیچه های بالای کمر را هنگام نگاه کردن به پایین می کشید.

خستگی و فشاری که با مراقبت از نوزاد 24 ساعته در هفت روز هفته ادامه دارد، بهبود یافتن از دردها را که شامل درد کمر هم می شود، پس از زایمان دشوارتر می سازند و در آخر، مادرانی که قبل از حاملگی یا در دوران حاملگی کمر درد داشته اند به احتمال بیشتری بعد از زایمان نیز دچار آن خواهند شد.

بعد از زایمان داشتن مقداری کمردرد در طی چند ماه نخست معمولی می باشد. اینکه چقدرکمردرد طول می کشد بستگی به عامل هایی مثل عوامل زیر دارد.

index

رفع کمردرد بعد از زایمان

 براي رفع كمردرد پس از زايمان پیاده روی کنید. این نوع ورزش آرام می تواند به تسکین درد کمر کمک کند و برای شروع تقریباً بلافاصله بعد از زایمان طبیعی و سزارین مطمئن و بی خطر می باشد. در هفته های اول آرام راه بروید و مسافت کوتاهی را طی کنید.

براي رفع كمردرد پس از زايمان به طرز ایستادن خود توجه کنید و راست بایستید. همچنین واقعاً مهم است که هنگام تغذیه کودک نیز راست بنشیند، فرقی نمی کند از سینه خودتان به او شیر می دهید یا از شیشه شیر. اگر پایین کمرتان درد می کند، سعی کنید از زیر پایی استفاده نمایید تا پاهای شما قدری بالاتر از زمین قرار گیرد. یک صندلی راحت دسته دار انتخاب کنید و از بالش های زیاد برای افزودن تکیه گاه و حمایت بیشتر از پشت و بازوها استفاده کنید. یاد بگیرید چگونه در هنگام شیر دادن به طریقی مناسب قرار گیرید، و همیشه نوزاد را به سمت سینه هایتان بالا بیاورید به جای اینکه خودتان روی او خم شوید. همچنین حالت های متفاوت را برای شیر دادن امتحان کنید. اگر دچار گرفتگی عضلات شانه و درد در قسمت بالای کمر هستید،‌ حالت خوابیدن به پهلو می تواند برای شما راحت تر باشد.

همیشه از زانوها خم شوید و اشیاء و بچه ها را از حالت سرپا بلند کنید تا فشار کمتری بر روی کمر شما وارد شود. بگذارید یک نفر دیگر چیزهای سنگین را بلند کند؛ الان زمان این نیست که خطر خراب تر کردن کمر ما را به جان بخرید (اگر سزارین شده اید، حداقل تا 8 هفته نباید چیزی سنگین تر از نوزادتان را بلند کنید).

براي رفع كمردرد پس از زايمان خودتان را با ماساژ درمان کنید. این کار منشأ اصلی کمر درد شما را درمان نخواهد کرد، اما به راحتی به شما کمک خواهد کرد و می تواند به طور موقت ماهیچه های کشیده شده، شانه های دچار گرفتگی عضلانی و درد پایین کمر را تسکین دهد.

بینندگان گرامی برای مطالعه ی مقاله ی بیشتر درباره ی “کمردرد“و”دیسک کمر“بر روی لینک های زیر کلیک کنید

ورزش های دیسک کمر

علل و درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر و علل آن

آرتروز کمر و علت ایجاد آن



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →