Home_Remedies_For_Toothache

التهاب لثه چیست؟

التهاب لثه یکی از دلایل دندان درد می باشد و (Gingivitis) مرحله اولیه بیماری لثه است و درمان ساده ای دارد. علت اصلی ایجاد التهاب لثه پلاک دندانی(لایه نرم، چسبنده و بدون رنگ از باکتری ها که به سطح دندان ها می چسبد) است.
چنانچه پلاک دندانی به طور مرتب با استفاده از مسواک و نخ دندان از روی دندان ها پاک نشود، سمومی(Toxin) تولید می کند که لثه را تحریک کرده و ایجاد التهاب لثه می کند. در این مرحله اولیه از بیماری لثه، تخریب بافت لثه قابل برگشت است، چرا که استخوان و بافت نگهدارنده اطراف دندان ها تحت تاثیر قرار نگرفته اند. چنانچه التهاب لثه درمان نشود، تبدیل به بیماری پیشرفته لثه(Periodontitis) و آسیب دائمی به دندان ها و فک می شود.

علائم

علائم کلاسیک التهاب لثه شامل قرمزی، تورم و حساس شدن لثه و خونریزی به هنگام مسواک زدن است. علامت دیگر بیماری های لثه، تحلیل و عقب نشینی لثه از بافت دندان است که به دندان نمای کشیده(Elongated Appearance) می دهد. بیماری لثه باعث ایجاد پاکت(Pocket) بین دندان و لثه می شود که مکانی برای تجمع پلاک و خرده های غذایی است. بعضی بیماران ممکن است به طور دوره ای بوی بد یا مزه بد در دهان شان احساس کنند.

علل‌

تخريب‌ استخوان‌ تكيه‌گاه‌ دندان‌ها توسط‌ پلاك‌ (يك‌ رسوب‌ چسبنده‌ متشكل‌ از باقي‌ مانده‌ غذاها، باكتري‌ها و مخاط‌). بهداشت‌ نامناسب‌ دندان‌ها سبب‌ تشكيل‌ و تجمع‌ پلاك‌ها مي‌گردد.
عوامل تشديد كننده بيماري
بيماري‌هاي‌ كاهش‌دهنده‌ مقاومت‌ بدن‌
پيشگيري‌
حفظ‌ بهداشت‌ مناسب‌ دهان‌ (به‌ قسمت‌ اصول‌ كلي‌ درمان‌ رجوع‌ شود)
از خوردن‌ ميان‌ وعده‌هاي‌ شيرين‌ كه‌ در تشكيل‌ پلاك‌ها نقش‌ دارد خودداري‌ كنيد.
براي‌ حفظ‌ بهداشت‌ مطلوب‌ دندان‌ها به‌ طور منظم‌ به‌ دندانپزشك‌ مراجعه‌ كنيد. درباره‌ كافي‌ بودن‌ ميزان‌ فلوريد آب‌ آشاميدني‌ منطقه‌ خود از دندانپزشك‌ سؤال‌ كنيد. مكمل‌هاي‌ فلوريد ممكن‌ است‌ به‌ محافظت‌ دندان‌ها در برابر اين‌ بيماري‌ كمك‌ كنند.

افراد در معرض خطر ورم لثه

- داروهایی که برای درمان سرطان و آرتریت مصرف می شوند و شرایطی که سیستم ایمنی فرد بر بزاق اثر می گذارد، باعث عفونت دهانی و ورم لثه می شود.
– داروهای ضد تشنج، ضدافسردگی و داروهایی که برای بیماری های قلبی استفاده می شود، خطر تورم لثه را زیاد می کنند.
– سیگاری ها و افرادی که از محصولات تنباکو استفاده می کنند نیز در معرض تورم لثه قرار دارند.
– دیابتی ها

درمان خانگی ورم لثه

- اگر دچار سوء تغذیه هستید، تغذیه خود را بهبود دهید.
– از مواد تحریک کننده لثه خودداری کنید، از قبیل: دهانشویه های تجاری، الکل و تنباکو.
– اگر حساسیت به مسواک و یا دهان شویه باعث تورم لثه گردیده است، مسواک خود را تعویض کنید و از دهان شویه استفاده نکنید.
مسواک زدن زبان و کشیدن نخ دندان
– دندان های خود را مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
– حداقل هر شش ماه یکبار به نزد دندانپزشک روید.
– اگر ورم لثه به علت مصرف داروی خاصی بوده است، با پزشک خود صحبت کنید تا نوع دارو را عوض کند.
– هیچگاه داروی خود را قبل از مشورت با پزشک، قطع نکنید.
– یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. چند دقیقه محلول آب و نمک را در دهانتان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. این کار را تا وقتی که هنوز ورم وجود دارد، روزی چند مرتبه تکرار کنید.
– آبلیمو را در یک لیوان آب گرم بریزید. 2 تا 3 بار در روز، برای چند دقیقه دهانتان را با آن بشویید.
– ورم لثه می تواند به علت کمبود ویتامین ث، فولیک اسید و آهن باشد. لذا، مولتی ویتامینی که شامل این ماده مغذی باشد را تهیه کنید.
– روزانه حداقل پنج دقیقه، لثه متورم شده را یا با انگشت و یا با پنبه ماساژ دهید تا جریان خون در آن منطقه زیاد شود.
– حداقل روزی دو بار، لثه متورم شده را با ترکیبی از نمک و یا جوش شیرین با مقدار کمی زردچوبه ماساژ دهید. با این کار جریان خون در آن محل زیاد شده و از درد آن کاسته می شود.
– برخی دندانپزشکان محلول آب و پراکسیدهیدروژن (آب اکسیژنه) 3 درصد را برای از بین بردن عفونت های دهان و درمان لثه متورم به کار می برند. همیشه بعد از غرغره این محلول، دهان خود را بشویید.
اگر بیشتر از دو هفته ورم لثه وجود داشت، به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا عفونت لثه می تواند وارد جریان خون شود و به دیواره قلب برسد و موجب بیماری قلبی و یا سکته گردد
– پوست لیمو را به لثه خود بمالید.
– چند قطره روغن میخک را بر روی پنبه ریخته و بر روی لثه متورم قرار دهید.
– برای درمان ورم لثه، مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها مصرف کنید.
– اکیناسه (سرخارگل)، روغن نعنا و بابونه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند و از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کنند.
– دندان های خود را با جوش شیرین مسواک بزنید.
– چای سبز یکی از درمان کننده های ورم لثه می باشد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)