type-2-diabetes-in-children

دیابت نوع 1:

دیابت نوع ا که زمانی به نام های دیابت نوجوانان و دیابت وابسته به انسولین نیز معروف بود، بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس (لوزالمعده) میزان کمی انسولین(هورمونی که برای وارد کردن شکر به سلول ها به منظور تولید انرژی، نیاز است) ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند، رخ میدهد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد. دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالان (که به آن دیابت شیرین نوع دو هم گفته می‌شود) شایع‌تر از دیابت نوع یک است.‌ حدود 90 تا 95% از مبتلایان به دیابت را افراد مبتلا به دیابت نوع دو تشکیل می‌دهند. دیابت‌های نوع یک و دو چند تفاوت اساسی با یکدیگر دارند.

علت دیابت نوع 1:

علت ابتلا به دیابت نوع 1 هنوز ناشناخته است البته تصور می شود که ترکیبی از عوامل ژنتیکی ،سابقه خانوادگی و فاکتورهای محیطی مثل ویروس در ایجاد بیماری دخالت داشته باشند.

علائم دیابت نوع 1:

شروع دیابت نوع ۱ می‌تواند علائم ذیل را به دنبال داشته باشد.
تکرر ادرار
تشنگی و خشکی دهان به طور غیرطبیعی
خستگی مفرط یا کمبود انرژی
خشکی وخارش پوست
عفونتهای عود کننده مانندبرفک٬عفونتهای دستگاه ادراری وعفونتهای پوستی
از بین رفتن حس بخشهای انتهایی اندامها یا احساس گزگز ومورمور در آنها

اندازه گيری قند خون توسط بيمار:

اندازه گيری مقدار قند خون توسط بيمار بسيار مهم است و می تواند یک راه درمانی برای دیابت نوع 1 باشد. از این طریق می توانيد از مقدار قند خون روزانه مطلع شوید. بدین ترتيب می توانيد نحوه ی تاثير گذاری داروهای مصرفی٬انجام تمرین های ورزشی و درمان و مراقبت هایی را که به کار می گيرید بسنجيد. بر اساس یافته های شما از مقدار قند خونتان می توان در رژیم غذایی٬ نحوه درمان٬ فعاليت های بدنی تغييراتی ایجاد کرد تا قند خون به طور مناسبی کنترل شود. بدین ترتيب می توان رژیم درمانی را اصلاح کرد پيش از آن که وضعيت بيمار وخيم شود.

درمان دیابت نوع 1 بدون تزریق انسولین:

محققان مركز پزشكی تگزاس ادعای جدید و تكان‌دهنده‌ای در مورد دیابت دارند.مطالعاتی كه این دانشمندان روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند، باعث شد چنین نظریه‌ای را مطرح كنند. نتایج مطالعه‌ها ثابت كرد كه وقتی هورمون گلوكاگون از بدن موش‌ها حذف شود، دیگر نیازی به وجود انسولین در بدن آنها نخواهد بود. به زبان ساده‌تر یعنی در صورت حذف گلوكاگون، قند خون حتی بدون انسولین هم بالا نمی‌رود.گلوكاگون هورمونی است كه توسط لوزالمعده ساخته می‌شود. این هورمون در بدن افراد سالم جلوی افت قندخون را می‌گیرد. دكتر راجر اونگر، مدیر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «در طول سالیان گذشته انسولین تنها هورمونی بوده كه همه ما به دنبال تنظیم سطح خونی آن برای مقابله با دیابت بوده‌ایم.بدن انسان برای رشد و تكامل از سنین نوزادی تا بزرگسالی به انسولین احتیاج دارد. ولی پس از پایان دوره رشد و تكامل تنها نقش این هورمون مقابله با گلوكاگون و كنترل متابولیسم گلوكز است. بنابراین با نبود گلوكاگون نیاز به انسولین هم خودبه‌خود مرتفع می‌شود.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)