gestational-diabetes-quiche-3780

دیابت بیماری مزمنی است که درطول زندگی فرد باید دقیقا کنترل شود,بدون مراقبت صحیح ,قندخون می تواند بالا برود که این امر در دراز مدت به بدن آسیب می رساند و باعث اختلال در بافت ها واندام های مختلف بدن میشود‏.‏ درکوتاه مدت وبلندمدت عوارض دیابت شامل بیماری قلبی وعروقی ,بیماری کلیه (نفروپاتی دیابتی ),بیماری اعصاب (نوروپاتی دیابت )وبیماری چشم (رتینوپاتی دیابتی)می گردد‏.

دیابت نوع یک:

در دیابت نوع یک (که به نام دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوجوانی شناخته می‌شود)، لوزالمعده نمی‌تواند انسولین بسازد. بدن می‌تواند قند را از غذا دریافت کند، اما گلوکز به داخل سلولها، جایی که مورد نیاز است، نمی‌رسد. قند در خون باقی می‌ماند و باعث می‌شود سطح قند خون بسیار بالا رفته و مشکلاتی برای سلامتی انسان به وجود بیاورد. برای رفع این مشکل، کسی که مبتلا به دیابت نوع یک است نیاز به تزریق منظم انسولین و یا استفاده از پمپ انسولین دارد. ولی دیابت نوع دو با دیابت نوع یک فرق می‌کند.

علائم دیابت نوع یک:

تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی

کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی

گرسنگی شدید و افزایش اشتها

تاری دید

مشکلات پوستی (خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی) که معمولا در دخترها شایع تر از پسرهاست.

سایر نشانه های خطرناک این بیماری که در اثر عدم کنترل قندخون رخ می دهد، شامل:

از دست دادن هوشیاری

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

 آنچه که بیمار در دیابت نوع یک باید از پزشک معالج خود بپرسد:

– چه نوع انسولینی باید تزریق کنم ؟

– عوارض جانبی به دنبال تزریق انسولین کدام است ؟

– قندخون خود را در چه محدوده ای نگه دارم

– علائم افت قندخون و افزایش قندخون چیست ؟

– روزانه چندبار نیاز به اندازه گیری قندخون دارم ؟

– در چه مواردی براساس مقدار قندخون باید با پزشک حتماً تماس بگیرم ؟

– در صورت ابتلا به بیماری های دیگر چه نکاتی را باید رعایت کنم ؟

– در صورت فراموش نمودن یک وعده از تزریق انسولین چه باید کرد ؟

– برنامه ورزشی و غذایی مورد نیاز من چیست ؟

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 (دیابت بزرگسالان یا دیابت غیروابسته به انسولین)، یکی از شایع‌ترین انواع دیابت بوده و حدود 90 درصد بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد. برخلاف دیابت نوع 1، بدن در زمان ابتلا به دیابت نوع 2 انسولین تولید می‌کند؛ اما یا میزان انسولین تولید شده توسط پانکراس کافی نبوده و یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده، استفاده کند. زمانیکه انسولین کافی وجودنداشته باشد و یا بدن از انسولین استفاده نکند، گلوکز (قند) موجود در بدن، نمی‌تواند وارد سلولهای بدن شده و باعث جمع شدن گلوکز در بدن بشود و بدن را دچار مشکل و نارسایی نماید. متاسفانه هنوز درمان کاملی برای این بیماری وجودندارد، اما با رژیم غذایی سالم، ورزش و حفظ تناسب اندام، می شود آنرا بهبود بخشید. درصورتیکه رژیم غذایی و ورزش کافی نباشد، شما می‌بایست درمان دارویی و یا درمان انسولینی را شروع نمود.

علائم دیابت نوع 2

علایم دیابت نوع 2 معمولا آرام آرام خود را نشان می‌دهند. ممکن شما سالها بدون اینکه بدانید به دیابت نوع 2 مبتلا باشید. این علایم شامل:

افزایش تشنگی و ادرار پی در پی

افزایش اشتها و تشنگی

خشکی دهان

تهوع و گاهی استفراغ

خستگی و یا ضعف

بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست و پا

عفونت پی در پی پوست، دستگاه ادرار و یا واژن

تاری دید

زخم هایی که دیر درمان می‌شوند

زمانیکه هر یک از این علایم را مشاهده کردید می‌بایست به پزشک مراجعه کنید.

آنچه که بیمار در دیابت نوع دو باید از پزشک معالج خود بپرسد :

– آیا برای درمان حتماً نیاز به دارو دارم ؟

– در صورت نیاز، رژیم دارویی من قرص است یا انسولین ؟ یا هر دو ؟

– عوارض جانبی به دنبال مصرف داروی مورد نظر کدام است ؟

– در صورت فراموش نمودن یک وعده از دارو چه باید کرد ؟

– برنامه ورزشی و غذایی مورد نیاز من چیست ؟

– قندخون خود را در چه محدوده ای نگه دارم ؟

– علائم افت قندخون و افزایش قندخون چیست ؟

– روزانه چندبار نیاز به اندازه گیری قندخون دارم ؟

– چه موقع باید برای دریافت کمک با پزشک، تماس بگیرم ؟

نقش ورزش در افراد مبتلا به دیابت:

ورزش و دیابت:

به‌طور قطع. ورزش کردن موجب کاهش وزن، پاسخ بهتر سلول‌های عضلانی به انسولین و کاهش نیاز به داروی خوراکی و تزریقی، کاهش چربی و فشار خون، افزایش جریان خون و کاهش احتمال اختلال خون‌رسانی به اندام‌ها، کنترل بهتر استرس و کنترل بهتر قندخون و در نهایت، کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

انجام فعاليتهاي ورزشي منظم نقشي اساسي در كنترل وبهبود ديابت دارد.ورزش حساسيت بدن نسبت به انسولين را افزايش مي دهد درنتيجه غلظت قندخون كاهش مي يابد.

قدم زدن براي شر وع فعاليت بدني ورزش مناسبي است به ويژه اگر به صورت قدم زدن سريع باشد. براي اينكه ورزش بيشترين اثر را روي بدن شما داشته باشد، بايد حداقل 3تا 4 بار در هفته و هر بار 30 دقيقه يابيشتر ورزش كنيد. بهترين زمان براي ورزش 1تا 3 ساعت بعد از غذا است. مدت وشدت برنامه ورزشي خود را به تدريج افزايش دهيد تا بتوانيد آنرا با غلظت قند خون خود تنظيم نماييد. به ميزان كافي آب بنوشيد. پس از ورزش پاهاي خود را از نظر تاول يا قرمزشدگي به دقت معاينه كنيد ودر صورت وجود نشانه هاي فوق با پزشكتان تماس بگيريد.

مراقبت ها هنگام ورزش:

باید از جوراب‌های نخی یا نخی – پلی استر برای خشک نگه‌داشتن و پیشگیری از بروز تاول استفاده شود. همچنین باید از کفش‌هایی که در ناحیه وسط پا حاوی ژل سیلیکا یا هواست، استفاده شود. دومین مورد هم که بسیار مهم است، نوشیدن مقدار کافی مایعات است. باید دو ساعت پیش از شروع کردن به ورزش، پانصد سی‌سی یا نیم‌لیتر مایع نوشید و همچنین طی ورزش، به ویژه در آب و هوای گرم باید به مقدار مناسب مایعات نوشید.

4 ورزش مناسب برای افراد مبتلا به دیابت:

یوگا

تحقیقات نشان داده است یوگا برای دیابت مفید است.
یوگا به کاهش چربی بدن کمک می کند، با مقاومت انسولین مبارزه می کند و عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد و باعث کاهش استرس می گردد. هنگامی که استرس زیاد شود، میزان قند خون نیز بالا می رود.
شما هر چه بیشتر این ورزش را انجام دهید، از فواید بیشتری برخوردار خواهید شد.

دوچرخه ثابت

دوچرخه سواری نیز یکی از ورزش های هوازی می باشد که قلب را قویتر می کند و عملکرد ریه را بهتر می سازد.
دوچرخه ثابت برای افراد دیابتی ورزش خوبی است، زیرا این ورزش را می توانند داخل خانه انجام دهند و سرد و یا گرم بودن هوای بیرون تاثیری بر آنها ندارد و نگران افتادن نیستند.
دوچرخه سواری باعث بهبود جریان خون در پاها می شود و کالری زیادی را می سوزاند، پس برای افراد دیابتی که دچار حس پاهای خود را از دست می دهند و وزن خود را نمی توانند متعادل کنند، این ورزش بسیار مفید می باشد.

شنا کردن

به دلیل آنکه شناکردن، فشاری را بر مفاصل وارد نمی کند، از این لحاظ برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد. غالبا افراد دیابتی دچار کاهش جریان خون در عروق خونی کوچک می شوند و در نتیجه حس پاهای خود را از دست می دهند. افراد دیابتی باید از زخمی شدن، بریدگی کوچک و یا تاول زدن پاها جلوگیری کنند، زیرا طول مدت بهبودی زخم پوست در این بیماران طولانی است و بیماران مستعد به عفونت می شوند.
کفش های مخصوص در استخر بپوشید تا از خراش پاها و یا لیز خوردن جلوگیری شود.

تغذیه:

سیب

اكثر متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند حتما در رژیم غذایی خود سیب را بگنجانید زیرا سیب كالری بسیار پایینی دارد و فیبر آن بسیار بالاست و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. سیب همچنین دشمن كلسترول بد است و میزان قندخون را كاهش می‌دهد.

ماهی

یكی از دلایل فوت مبتلایان به دیابت ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی است. مصرف یك یا دو بار ماهی در هفته می‌تواند این احتمال را حداقل 40 درصد كاهش دهد. از سوی دیگر اسیدهای چرب موجود در ماهی احتمال ابتلا به دیابت، مقاومت در برابر انسولین و التهاب را كه از جمله فاكتورهای اصلی ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی است كاهش می‌دهد.

 

دانه كتان

دانه‌های كتان غنی از پروتئین، فیبر، چربی‌های خوب از نوعی كه در ماهی موجود است و منیزیم است. این مواد قندخون را تنظیم كرده و به سلول‌ها در جذب انسولین كمك می‌كنند.

 

شیر و ماست

اینها مواد غذایی غنی از پروتئین و كلسیم هستند و می‌توانند به كاهش وزن كمك كنند. از سوی دیگر این مواد مقاومت در برابر انسولین را از بین می‌برند.

 

گردو

گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و سوخت كندی دارد كه به تدریج به قند تبدیل می‌شود. از سوی دیگر غنی از چربی‌های مونوی غیراشباع است كه برای سلامت مفیدند.

 

دانه‌ها تمامی انواع دانه‌ها

غنی از چربی‌های خوب، پروتئین و فیبر هستند كه می‌توانند قندخون را پایین نگه داشته و از ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی پیشگیری كنند. در ضمن این مواد منبع طبیعی استرول است كه چربی خون را كاهش می‌دهد.

 

جوی دو سر

جوی دوسر حاوی فیبرهای حلالی است كه در آب محلول بوده و یك خمیر را تشكیل می‌دهد. مصرف آن باعث می‌شود بین آنزیم‌های هضم‌كننده در معده و مولكول‌های آمیدون غذا در یك سد چسبناك به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می‌شوند.

 

روغن زیتون

روغن زیتون طلای مایع نامیده می‌شود زیرا حاوی تركیبات ضدالتهابی و قوی است كه محققان آن را با آسپیرین مقایسه می‌كنند. افرادی كه رژیم مدیترانه‌ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزیجات، غلات و گوشت كم‌چرب می‌خورند كمتر به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند. هر دوی این بیماری‌ها در پی التهاب در بدن به وجود می‌آیند. برخلاف كره، چربی خوب روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را كاهش می‌دهد. روغن زیتون همچنین كندكننده هضم غذا و واردشدن تدریجی قند به خون است.

 

كره بادام زمینی

تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف كره بادام زمینی می‌تواند اشتها را كور كرده و سبب سیری بیشتر فرد در مقایسه با زمانی شود كه مواد قندی كم فیبر مصرف می‌كند. در ضمن كره بادام زمینی غنی از چربی‌های مونوی غیراشباع است كه می‌تواند قندخون را تنظیم كند.

 

نان سبوس‌دار

مصرف زیاد نان سفید می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را كاهش داده و سبب افزایش قندخون شود در صورتی كه نان سبوس‌دار دقیقا برعكس عمل می‌كند.

 

سیب‌زمینی شیرین

یك سیب‌زمینی شیرین كه در اجاق كبابی شده 30 درصد كمتر از سیب‌زمینی معمولی قندخون را افزایش می‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌هایی است كه 40 درصد آنها از نوع حلال بوده و سبب كاهش كلسترول و كندی هضم غذا می‌شوند. در ضمن سیب‌زمینی شیرین غنی از كاروتنویید و رنگ‌دانه‌های زرد و نارنجی است كه به ارگانیسم‌ها اجازه عكس‌العمل در برابر انسولین را می‌دهد. سیب‌زمینی شیرین همچنین غنی از اسید كوروژنیك است. این تركیب گیاهی طبیعی می‌تواند به كاهش مقاومت در برابر انسولین كمك كند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)