آرتروز زانو از عوامل شایع ایجاد درد زانو در افراد بالاتر از چهل سال است.آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد.میزان ابتلا به آرتروز زانو  در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.

شدت بیماری آرتروز در افراد مختلف متفاوت است، گاهی شدت بیماری ملایم است و با علائم خفیف یا هیچ علامتی همراه نیست؛ اما در موارد پیشرفته‌ی آرتروز زانو، غضروف تا حدی فرسایش می‌یابد که استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند و در نتیجه استخوان‌ها آسیب می‌بینند و بیمار متحمل درد زانو به صورت شدید می‌شود. اگرچه استئوآرتریت گونه‌ی غیرالتهابی آرتروز به شمار می‌رود، با این وجود با اندکی التهاب همراه است. که در این صورت باید برای درمان آرتروز زانو اقدام نمود.

آرتروز زانو  یک بیماری تخریبی در مفصل  زانو است که ازآن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود.از بیماری آرتروز زانو  به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می کنند.تخریب پیشرونده مفصل زانو در جامعه ما به نام آرتروز زانو معروف است.با توجه به اینکه بیماری آرتروز زانو با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است.علاوه بر سن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروز آرتروز زانو دخیل باشند.

درد-زانوی-قدامی

1-درمان دارویی آرتروز زانو طبق نظر پزشک متخصص مربوطه

2- درمان آرتروز زانو با کاهش وزن در افراد چاق

3- درمان آرتروز زانو با کنترل فعالیت‌های روزمره (پرهیزازچهار زانو نشستن، پرهیزاز دو زانو نشستن، کاهش شیب پله‌های منزل، بالا و پایین رفتن از پله‌ها به صورت یک پله-یک پله که مستلزم صبر و حوصله می‌باشد، پرهیزاز وضعیت‌های ثابت که زانو در یک حالت به مدت طولانی قرار می‌گیرد و درنهایت عدم انجام حرکات جهشی-چرخشی و تند)

4- درمان آرتروز زانو با تقویت عضلات اطراف مفصل زانو: با تقویت عضلات اطراف مفصل زانو میزان فشار روی مفاصل زانوکاهش می‌یابد که نوع تمرین و شدت آن ازطریق فیزیوتراپیست تنظیم می‌شود.

5- درمان آرتروز زانو با تحرک مفصل زانو به صورت کنترل شده.با توجه به اینکه غضروف فاقد عروق خونی است، حرکات طبیعی نقش بسزایی در تغذیه غضروف زانو دارد.

6- درمان آرتروز زانو با  پيشگيري از فعالیت‌های تشدید  كننده ي درد زانو.

7-تنظیم یک برنامه درمانی برای بیمار توسط فیزیوتراپیست به خصوص در مواردی که بیماری  آرتروز زانو شدت یافته و احتمال زمین گیر شدن وجود دارد.بهتر است در موارد شدید بیماری تنظیم برنامه درمانی در ارتباط با محیط فرد صورت گیرد، مسائلی ازقبیل استفاده از تخت، تنظیم ارتفاع تخت با توجه به قد فرد و به ویژه آموزش استفاده از وسایل کمکی همانند عصا و واکر.مثلا تنظیم ارتفاع واکر با توجه به قد فرد در بسیاری از موارد، راه رفتن بیمار را تسهیل می‌کند.

8- درمان آرتروز زانو با  استفاده از زانوبند و وسایل کمکی طبق نظر متخصص مربوطه یا مشاوره با  فیزیوتراپیست

10- درمان آرتروز زانو با انجام تمرینات هوازی

11- درمان آرتروز زانو با عمل جراحی.زمانیکه درد زانو و مشکلات مفصل زانو خیلی شدید است، عمل جراحی طبق نظر پزشک متخصص جراحی ارتوپد ضرورت می‌یابد.

12-درمان آرتروز زانو با اوزون تراپی

اوزون درمانی برای انواع مختلفی ازدردهای ماهیچه ای مانند درد زانو مفید است. با استفاده ازروش اوزون درمانی ترکیبی از اوزون، پروکائین و ویتامین بی 12 و مواد دیگردربافت های نرم یا لیگامنت ها(لیگامان ها) یا تاندون هایی که به استخوان متصل شده است تزریق می شود. این تزریق درمفصل متورم انجام می شود وباعث درمان تورم وسپس افزایش جریان خون می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند، تا باعث شود سلولها با کمک این رسوبات بافت های اتصال آسیب دیده را ترمیم کنند میزان بالایی ازمواد غیرفعالی که در اتم های اکسیژنی موجود در اوزون پیدا شده است زمانیکه با مواد مفید و بی خطراوزون ترکیب شوند نه تنها بی خطر هستند بلکه باعث درمان التهابات می شوند ومی توانند به عنوان یک عامل تاثیرگذارمحسوب شوند.

اگرچه عوامل تاثیر گذار دیگری هم وجود دارند که می توانند، استفاده شوند اما اوزون درمانی آرتروز زانو 3 مزیت نسبت به مواد دیگر دارد که در ادامه آورده شده است:

•  بسیار راحت تر از مواد دیگراست و درد کمتری ایجاد می شود.
  • به دلیل  اینکه اوزون یک گازاست درمحل آسیب دیدگی پخش می شود وهیچ ناحیه ای وجود ندارد که اوزون به آن نرسیده باشد و به تدریج باعث درمان می شود.
  • اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران ایجاد نمی کند و بسیارمطلوب تر ازمواد اسکلروسینگ (sclerosing) دیگراست.

این تزریق باید هر یک الی دو هفته یکبار تکرارشود. بعدازاولین یا دومین درمان، بیماران به نتیجه دلخواه دست میابند.

منبع: ویکی‌پدیا

برای مطالعه ی مقالات بیشتر درباره ی “زانو درد“بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

تسکین زانو درد

علل و دلایل زانو درد