زانودرد ممکن است به طور ناگهاني يا به مرور زمان بروز کند و خيلي سريع وخيم شود. اين روزها، زانو درد سن نمي شناسد و حتي جوانان را نيز درگير مي کند. زانو درد علت هاي مختلفي دارد.

علت و علل

موارد متعددی وجود دارد که میتواند روی عملکرد صحیح یکی از زانوها یا هر دو زانو تاثیر بگذارد و باعث ایجاد زانو درد شود. آسیب دیدگی زانو یکی از رایج ترین دلائل آن است اما موارد دیگری هم مانند بیماری آرتروز زانو باعث از بین رفتن و ناراحتی مفصل میشود. از دیگر علت های زانو درد می توانبه موارد زیر اشاره کرد:

رگ به رگ شدن و کشیدگی در لیگامنت ها و بافت های ماهیچه ای: این گونه ازآسیب دیدگی های زمانی ایجاد میشود که به زانو ضربه ای وارد شود یا زانو در جهت ناصحیح پیچ بخورد. رگ به رگ شدن و کشیدگی اغلب در حین انجام ورزش های پر برخورد یا حرکات ناگهانی ایجاد میشود و منجر به زانو درد می شود.

آسیب دیدگی مینیسک: مینیسک لایه نازک غضروفی است که بین استخوان قلم پا و ران قرار گرفته است این قسمت مانند دیسک ها نقش ضربه گیر را در مفصل زانو ایفا میکنند و در صورتیکه فشار زیادی روی آن ایجاد شود، دچار پارگی میشود مینیسک باعث استحکام و ثبات زانو میشود و از ایجاد هر گونه حرکت غیرطبیعی مفصل زانو که باعث ایجاد آسیب دیدگی میشود جلوگیری میکند. پارگی مینیسک روی عملکرد صحیح آن تاثیر میگذارد و می تواند به تورم و زانو درد منجر شود.

تاندونیست: تاندونیست به التهاباتی گفته میشود که باعث ایجاد قرمزی،ایجاد ضعف با لمس مفصل،ودردهای شدید درتاندون های زانو یا هرقسمتی ازبدن که دارای تاندون است میشود.فعالیت هایی که درآن حرکات مکرر انجام میشود باعث افزایش خطرتاندونیست شدن میشود موارد دیگری که باعث التهاب تاندون میشود گرم نکردن بدن قبل از انجام تمرینات ورزشی و بروز بیماری هایی مانند آرتروز زانو است.

آرتروز استخوان: آرتروز استخوان یکی از انواع آرتروز است که میتواند روی یک یا چند مفصل در بدن تاثیر بگذارد این بیماری میتواند درخانم ها، در حاملگی، آقایان و کودکان ایجاد شود. خانم های بالای ۵۵ سال بیشتر از بقیه افراد در معرض خطرابتلا به آتروز قراردارند، این بیماری به دلیل از بین رفتن غضروف ها باعث ایجاد زانو درد میشود. با از بین رفتن غضروف ها استخوان ها روی یکدیگر کشیده میشوند وباعث ایجاد ناراحتی و زانو درد می شوند. بیماری آرتروز میتواند ناشی از رشد ناصحیح مفصل درحین تولد، آسیب دیدگی ناشی از انجام فعالیت های ورزشی یا کارهایی که در آن حرکات مکرر انجام میشود باشد که منتهی به درد مفصل زانو می شود.

بیماری شبیه به نقرس: این اختلال یکی از انواع آرتروز است که در زمانی که کریستال های کلسیم به نام پیروفسفات سدیم (یک نوع نمک) در مایع موجود در زانو افزایش یابد، ایجاد میشود. این بیماری معمولا با بیماری نقرس اشتباه گرفته میشود وممکن است در تعدادی از افراد اشتباه تشخیص داده شود این اختلال باعث ایجاد زانو درد، تورم والتهاب درمفصل زانو یا مفاصل دیگر می شود.

التهاب برسا: التهاب برسا ممکن است باعث ایجاد زانو درد دربعضی از افراد شود برسا کیسه های مایع کوچک هستند که باعث لغزندگی تاندون ها ی لگن ،شانه و زانو شده اند وبه آنها کمک میکند تا آزادانه و به راحتی حرکت کنند. در صورت بروز اختلال در این کیسه ها درد مفصل زانو بروز می کند.

کندرومالاسی کشکک زانو: کندرومالاسی اصطلاحی است که برای توصیف از بین رفتن و صاف شدن غضروف های موجود در بدن به کار میرود. کندرمالاسی کشکک زانو فقط روی این ناحیه تاثیرمیگذارد آسیب دیدگی کشکک ممکن است براثراستفاده بیش ازحد ومکرر ازمفصل ایجاد شود و اغلب درخانم ها بیشتر از آقایان ایجاد میشود و برای افرادی که بیش از حد فعال هستند میتواند باعث ایجاد زانو درد شود.

اضافه وزن وچاقی: افرادی که دچار اضافه وزن هستند ممکن است هنگام راه رفتن و ایستادن با زانو درد مواجه شوند. زمانیکه وزن بدن از حالت طبیعی بالاتر رود باعث ایجاد فشار روی زانو میشود. این فشارها باعث از بین رفتن بافت های زانو میشود و باعث میشود که انتهای استخوان قلم پا و ران روی یکدیگر کشیده شود و دچار ساییدگی شوند.

روش های تسکین زانودرد

در طب چيني از هويج براي درمان درد مفصل استفاده مي شود. به ۲ عدد هويج رنده شده، کمي آب و ليموي تازه اضافه و ميل کنيد. هويج براي سلامت رباط ها مفيد و تسکين دهنده درد است. يکي از آسان ترين درمان و سريع ترين راه تسکين زانودرد، مصرف تخم شنبليله است. کمي تخم شنبليله را که از شب قبل خيس کرده ايد، به صورت ناشتا ميل کنيد.اين گياه درد مفصل را به سرعت بهبود مي بخشد.

آب مايه حيات است و مي تواند درد زانو را کاهش دهد. ميزان کافي آب در بدن، غضروف ها را نرم مي کند و اين امر در حفظ گردش خون و رسيدن مواد مغذي به مفصل ها کمک مي کند. علاوه بر آن با دفع سموم از مفصل هاي زانو، درد زانو را تسکين مي دهد.

پياز به طور طبيعي خاصيت ضد التهابي دارد و سيستم ايمني بدن را تحريک مي کند. ترکيب سولفور پياز، هر نوع دردي را کاهش مي دهد.

ماساژ دادن آرام زانو با روغن ولرم، التهاب را کاهش مي دهد و گردش خون را تقويت مي کند. ۲ قاشق مرباخوري روغن خردل را با ۵ سير رنده شده کمي گرم کنيد و به زانوها بماليد.ماساژ با روغن ولرم نارگيل، تسکين دهنده درد است و گردش خون را بهبود مي بخشد.

همچنين براي حفظ سلامت زانوها، ورزش هاي مفيد براي زانو را انجام دهيد. ورزش مي تواند سفتي و درد مفصل زانو و آرتريت را کاهش دهد.يکي از علت هاي عمده زانو درد، اضافه وزن است. با انجام ورزش مناسب مي توانيد عضلات را که از مفصل حمايت مي کند، تقويت کنيد.

یکی از تکنیک های نوین درمانی، ارتعاش درمانی یا ویبراسیون تراپی کل بدن در فیزیوتراپی است. تحقیقات مختلف درباره سیستم ارتعاش درمانی نشان داده اند که در کمترین زمان ممکن می توان حداکثر نتیجه را در زمینه افزایش قدرت و بهبود دامنه حرکتی بدست آورد. ویبراسیون تراپی از طریق تأثیر روی سیستم های عصبی و عضلانی بدن باعث بهبود قدرت عضلانی می شود و حتی در مقایسه با روش های معمول مثل ورزش های تقویتی عضلات را با سرعت بیشتری تقویت می نماید. این تکنیک، روش درمانی خوشایندی است که اثرات مثبتی را نیز روی گردش خون، حرکت، انقباض عضلات و کاهش درد دارد. همچنین روش ارتعاش کل بدن در درمان آرتروز زانو موثر است. اهداف اصلی روش ارتعاش درمانی در فیزیوتراپی زانو درد در بیماران مبتلا به این عارضه، کاهش درد و ناراحتی های بیمار، افزایش قدرت عضلات، افزایش انعطاف پذیری مفاصل و بهبود عملکرد است.

: مبتلایان اغلب از ضعف عضلانی، افزایش وزن و کاهش تحرک رنج می برند و از سوی دیگر تمایل چندانی برای رعایت رژیم های غذایی طولانی مدت و نیز پرداختن به ورزش های هوازی از خود نشان نمی دهند که شاید دلیل آن نداشتن فرصت کافی، وجود درد و کاهش دامنه حرکتی در زانو باشد، بطوریکه این بیماران پس از مدتی کوتاه این روش های درمانی را رها می کنند.

برای آشنایی با ”  ورزش های کششی برای درد مفاصل ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: پارس نیوز. دانشنامه سلامت