‌یكی از ره آوردهای دنیای صنعتی امروز كه به نوعی تمام افراد جامعه را با خود درگیر كرده، كم‌تحركی و پشت میزنشینی است. مشكلات و بیماری های مفاصل ناشی از این عارضه همه‌گیر باعث شده است پژوهشگران و دست‌اندركاران حوزه سلامت، درصدد پیداكردن راه‌حلی برای رهایی از‌ مشكلات و بیماری های مفاصل باشند و در واقع كنار توصیه به افراد جامعه جهت تحرك و فعالیت بیشتر، به دنبال سیستم‌هایی برای از بین بردن عادت‌های نادرست حركتی و حالات غلط آناتومیك بروند.

درمان آسیب مفاصل

یكی از روش های رهایی از مشكلات و بیماری های مفاصل، استفاده از سیستمی جدید برای اصلاح حالت‌های نادرست آناتومیك ستون مهره‌های گردن است. تداوم حالات غلط آناتومیك و انجام حركات بدنی نادرست باعث ایجاد بیماری‌های مفصلی و اسكلتی به صورت حاد و مزمن می‌شود كه معمولا به صورت كامل درمان‌پذیر نیستند و در صورت درمان‌پذیر بودن هم به دلیل طولانی بودن و مشكلات دیگر روش‌های درمان رایج، از درصد موفقیت آن به مقدار قابل توجهی كاسته می‌شود.

از جمله روش‌های رایج كه برای رفع درد مفاصل تا كنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند، می‌توان به بستن آتل، عمل فیزیوتراپی درد های مفصلی، استفاده از ورزش‌ها و نرمش‌های تخصصی هر شغل اشاره كرد كه البته در این میان، آتل‌ با توجه به تحت فشار قرار دادن اعضا و عدم انعطاف‌پذیری در زمان‌های دلخواه، فشار جسمی به بدن اعمال می‌كند و به دلیل لزوم ادامه‌دار بودن این فشار جسمی، باعث اعمال فشار روانی به بیمار شده و تمایل وی را برای استفاده از این روش برای درمان از بین می‌برد.

آسیب های بدنی می تواند به خرابی و از بین رفتن غضروف و ایجاد آرتروز کمک کند. اگر یکی از مفاصل شما آسیب ببیند، فورا به پزشک متخصص درد مفاصل مراجعه کنید تا درمان زودتر صورت بگیرد. بعد باید مراقب باشید تا آسیب بیشتری صورت نگیرد و نیز از فعالیت هایی که فشار زیادی بر مفاصل وارد می کنند دوری کنید و یا برای ثابت کردن مفصل آسیب دیده، آن را محکم ببندید.

حرکات صحیح بدنی برای رهایی از درد مفاصل

• صاف بایستید و بنشینید.
  • خوب ایستادن و نشستن از تمام مفاصل شما محافظت می کند.
  • یک راه ساده برای بهبود وضعیت ایستادن و نشستن، راه رفتن می باشد.
  • شنا کردن نیز یکی از ورزش های مفید برای بهبود وضعیت ایستادن و نشستن است.
  • مراقب بلند کردن و حمل اشیاء باشید. هنگامی که یک شیئی را می خواهید بلند و یا حمل کنید، به سلامت مفاصل خود توجه کنید. حمل یک جعبه در قسمت بازوهای دست باعث می شود عضلات بزرگ تر و مفاصل، وزن جعبه را به خوبی تحمل کنند، تا اینکه آن را با کف دست نگه داریم.

آشنایی با ورزش مناسب برای درد مفاصل (کلیک کنید)

منبع: تبیان. پزشکی و سلامت