روش درست خوابیدن برای جلوگیری از کمردرد

ما تقریباً یک سوم عمرمان را در رختخواب می گذرانیم. در طول شب، ممکن است تا 250 بار بچرخیم یا تکان بخوریم، و به همین دلیل است که عمر متوسط یک تشک هشت سال است. تختی را انتخاب کنید که کفه ای انعطاف پذیر داشته باشید و با تکان خوردن شما، تکان بخورد،تشکی را انتخاب کنید که قالب بدن شما را به خود بگیرد، نه خیلی نرم باشد، و نه خیلی سفت.

اگر همبستری دارید، حتماً باید دو تشک یک نفره بر روی یک تخت داشته باشید، که هر یک متناسب با وزن خودتان باشد. از بالش های طبی استفاده کنید که گودی گردن را پر می کنند. از تخت هایی که سطحی سفت یا ساخته شده از تخته ی نازک چوبی سفت و خشک دارند، استفاده نکنید. از تشک های خیلی سفت و یا خیلی نرم استفاده نکنید. تخت نباید خیلی کوتاه باشد. تختی با پایه ی 30 سانتی متری، ارتفاع معقول و مناسب را دارد .

 در معرض جریان هوای سرد نخوابید. پشت، بایستی در طول شب گرم نگه داشته شود. خوابیدن بدون بالش یا با یکی دو بالش پَر نرم، هیچ گونه محافظتی از گردن نمی نماید. از استفاده از اینگونه بالش ها خودداری کنید.

خوابیدن روی تخت

طرز خوابیدن بر روی تخت(رفتن به رختخواب)

روی لبه ی تخت بنشینید، اگر تختتان کوتاه است، از دستتان کمک بگیرید، با تکیه بر روی هر دو دست، پاها را بلند کرده و با یک حرکت روی تخت بگذارید با زانوهای خمیده به پهلو بخوابید. برای چرخیدن و خوابیدن به پشت، زانوها را چسبیده به هم فرض کنید. با یک حرکت، به طور همزمان، شانه ها و باسن را بچرخانید. برای بیرون رفتن از رختخواب عکس عمل فوق را انجام دهید. یکسره خوابیدن روی تخت، مستقیماً از حالت نشسته به حالت خوابیدن رفتن، پایین گذاشتن یکی از پاها، همگی راه هایی علی برای صدمه زدن به پشت و کمر شما هستند. به نرم بودن بیاندیشید.

حالتهای خوابیدن

  • خوابیدن به پشت

حالت های خوابیدن

سر متکی به یک بالش خوب و مناسب، زانوها خم شده و روی یک متکای کوچک. دقت کنید که پشتتان در امتداد کمر روی تشک قرار گرفته باشد.

  • خوابیدن به پهلو

2

بالشی خوب ومناسب، پای رویی جلوی پای زیری قرار گرفته تا امکان آسایش و راحتی برای مفاصل لگن به وجود آید. در صورت لزوم از یک بالش برای تکیه پای رویی استفاده کنید.

* از خوابیدن بدون بالش،یا با چندین بالش نرم بپرهیزید .

* از خوابیدن به پشت، با پاهای صاف بپرهیزید، این عمل سبب انحنای قسمت پایینی پشت شده و کمر را بدون تکیه گاه می گذارد.

* از خوابیدن به روی شکم بپرهیزید. این وضعیت انحنای ناحیه کمر را تشدید نموده، گردن و شانه ها را خسته و تنفس را مختل می کند. چنانچه ناچارید در این وضعیت بخوابید، بالشی نرم زیر شکمتان قرار دهید.

وسایل لازم درست خوابیدن

  • بالش طبی
  • متکانی کوچک زیر زانو
  • تخت/ تشک نرم

 

منبع: کتاب کوچک کمردرد



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →