از آبی كه در حال جوشیدن تا آبی كه یخ زده است، فاصله دمایی زیادی است. سرد، خنك، ولرم، گرم، داغ و جوش، ماساژ درمانی از دماهای مختلف استفاده می‌كند و با استفاده از این تفاوت‌ها باعث تحریك واكنش‌های مفید فرد می‌شود. دردهای مزمن را می‌توان با استفاده از گرمادرمانی برطرف كرد و دردهای تند و تیز را با سرمادرمانی.

واكنش مثبت برخی به گرما

در بیشتر نواحی درد، استفاده از دمای بالاتر باعث كاهش سریع‌تر درد می‌شود.
وقتی كه گرما به شكلی درست و مناسب به كار گرفته می‌شود، ماساژ درمانی بسیار سریع‌تر جواب می‌دهد.

مزایای استفاده از گرما درمانی

یكی از مزایای استفاده از گرما، جریان یافتن خون در آن مناطق و قسمت‌های خاص بدن كه دچار درد شده‌اند، است. ماساژ درمانگر می‌داند كه با استفاده از گرما گردش خون در بافت‌های موردنظر افزایش می‌یابد و همزمان اكسیژن و مواد مغذی بیشتری به آن قسمت‌ها می‌رسد.

درد باعث گرفتگی و تشنج عضلات می‌شود و بعد از آن جریان خون در عضلات كاهش می‌یابد، اكسیژن و مواد مغذی كمتری به آنها می‌رسد و این چرخه ادامه می‌یابد. وقتی كه به منطقه دردناك بدن، گرما می‌دهیم، در واقع جریان خون در آن منطقه را افزایش می‌دهیم و چرخه درد را می‌شكنیم.

سرمادرمانی

در برخی موارد از سرما برای ماساژ درمانی استفاده می‌شود. این حالت از درمان نیز باعث كاهش درد می‌شود با این تفاوت كه دردهای تیز و تند را كاهش می‌دهد. عضلات و ماهیچه‌های آسیب‌دیده با استفاده از سرما، بهبود می‌یابند. در اثر سرما عصب‌ها نیز سردتر می‌شوند و پیام درد نیز سریع به بافت‌ها نمی‌رسد. عنصر سرما باعث كرختی و بی‌حسی آن منطقه خاص می‌شود و علاوه بر آن تورم و التهاب آن را نیز كاهش می‌دهد.

یكی از موثرترین تركیبات در ماساژ درمانی با استفاده از سرما، منتول یا «جوهر نعناع» است. نعناع ایجاد حس سرما در سطح پوست می‌كند. ژل و لوسیون سرمادرمانی باعث كاهش درد در بافت آسیب دیده می‌شود، بدون آنكه آن را تحریك كند. در حقیقت هدف از سرما درمانی و گرمادرمانی در شیوه‌های ماساژ درمانی، معیوب كردن چرخه درد است.

میزان سرما در تسكین درد، تفاوت ایجاد می‌كند. برای از بین بردن درد و سرمای بسیار زیاد لازم است به همین دلیل برای سرمادرمانی استفاده از محصولات بسیار سردكننده توصیه می‌شود. همزمان با خون اكسیژن و سایر مواد مغذی نیز به آن منطقه می‌رسد و چرخه درد معیوب می‌شود. به صورت یك قانون كلی از سرما برای درمان دردهای تند و تیز استفاده می‌شود.

در ضمن سرما تأثیر زیادی در كاهش تورم و التهابات دارد. متدها و ابزار مورد استفاده در جلسات سرمادرمانی و گرما درمانی ماساژ، متفاوت هستند اما هدف نهایی همه آنها یكی است. رضایت مشتری به معنی كاهش و تسكین درد در او و احساس تازگی و نشاط.