علت آب آوردن زانو

مهمترین علل آب آوردن زانو بیماری های روماتیسمی، آرتروز زانو یا ساییدگی ران و ضربات وارد شده به آن است. البته عفونت ها، بیماری های متابولیک مانند نقرس کاذب و تومروها هم میتوانند موجب آب آوردن زانو شوند.

وقتی برای اولین بار ضربه شدیدی به زانو وارد میشود این ضربه میتواند موجب پارگی منیسک زانو یا رباط صلیبی زانو شود كه يكي از علت هاي آب آوردن زانو  باشد. . پارگی این بافت ها معمولا همراه با خونریزی است. این خون درون مفصل زانو جمع شده و در این حال مفصل ورم کرده و بسیار دردناک است. بتدریج و حتی بدون درمان خون جذب شده و درد بیمار بعد از چند هفته تا چند ماه از بین میرود ولی زانو ناپایدار میشود.

وقتی زانو ناپایدار است و به اصطلاح لق است بدنیال یک حرکت نابجا پیچ میخورد. این پیچ خوردن میتواند با درد شدیدی همراه باشد و بعد از چند ساعت تا چند روز زانو ورم میکند و آب میاورد. آب آوردن زانو به علت تحریک بافت سینوویال ایجاد شده است. کشیدگی شدید بافت سینوویال در حین پیچ خوردن زانو موجب تحریک آن به ترشح مقادیر زیادی مایع مفصلی میشود. معمولا این آب بعد از چند هفته خودبخود جذب شده و ورم زانو میخوابد.

در ساییدگی و آرتروز زانو ممکن است ورم و آب آوردن زانو دائمی باشد چون بافت سینوویال مکررا تحریک میشود و مایع ترشح میکند. در بیماری های روماتیسمی مانند روماتیسم مفصلی هم در هنگام عود و حمله بیماری، مایع زیادی درون زانو ترشح شده و زانو آب میاورد.

تشخیص آب آوردن زانو

تشخیص آب آوردن زانو به توسط پزشک با نگاه کردن به زانو و لمس کشکک زانو و بالای آن صورت میگیرد. وقتی که تورم زانو به علت آب آوردن زانو باشد بالای کشکک زانو متورم شده و با فشار بر روی کشکک  زانو میتوان آن را بالا و پایین برد. پزشک میتوان آب زانو را با سوزن بکشد. به این کار آرتروسنتز Arthrocentesis میگویند. بعد از کشیدن آب زانو ارسال آن به آزمایشگاه میتواند به تشخیص علت ایجاد کننده آب آوردن زانو کمک کند.

درمان آب آوردن زانو

براي درمان آب آوردن زانو میتوان آب زانو را کشید و آن را بیرون آورد. وقتی تورم زانو و بدنبال آن درد زانو هم زیاد باشد کشیدن آب زانو آن ممکن است بتواند شدت درد زانو را کاهش دهد. با این حال درمان اساسی اب آوردن زانو مشخص کردن علت بروز آب آوردن زانو و درمان آن علت است. وقتی آب زانو کم است میتوان با استراحت و حرکت ندادن زانو، دراز کشیدن و بالا نگه داشتن آن و سرد کردن زانو به بدن کمک کرد تا آن را زودتر جذب کند.

براي مطالعه ي مقاله يبيشتر درباره ي “زانو درد“بر روي لينك هاي زير كليك كنيد.

تسکین زانو درد

علل و دلایل زانو درد