علت کمردرد: جسم، ذهن و طرز تلقی شما

چرا عده ی زیادی از مردم از کمردرد و یا گردن درد  رنج می برند؟ گاهی ما مجبوریم که کارهای خیلی زیاد را در زمانی خیلی کم انجام دهیم. زندگی مدرن فشارهای زیادی را به همراه دارد. آیا من این هفته یا هفته ی بعد شغلم را از دست خواهم داد؟ چطور می توانم کلیه ی صورتحسابهایم را پرداخت نمایم؟ ما خیلی کم تحرکیم. اغلب لوازم و مبلمان منازل و محل کار طوری ساخته شده اند که از نظر اقتصادی مقرون به صرف باشند و توجهی به این که با شرایط بدنی انسان ها سازگارتر باشند بدان ها نشده است.

ما نسل به نسل قد بلندتر می شویم بدون این که هیچ تطابق و تغییری در این زمینه در ارتفاع سطح کار (لوازم کاری) صورت گیرد. طول عمرمان رو به فزونی است، آیا کمر ما تحمل این سالهای اضافی را دارد؟ تمام عوامل فوق همراه با سایر عوامل، دست در دست هم داده و ایجاد تنش و استرس و درنهایت ایجاد کمردرد می نمایند. فشارها و تنش هایی که به بدن وارد می شوند بایستی به نوعی تخلیه شوند. این فشارها می توانند از طریق کمردرد، سردردهای عصبی، و یا ناراحتی های گوارشی بروز یابند. از آنجایی که مشغله های فراوانی داریم اولین علائم و نشانه های چیزی را که ممکن است تبدیل به یک مشکل  کمردرد کهنه و مزمن شود، نادیده می گیریم.

با این مشکلات و کمردرد چه باید کرد؟ تناسب اندام خود را حفظ و پیاده روی کنید. آیا می دانید که 80% از کمردردها از نبود تمرینات ورزشی ناشی می شوند. چگونگی کنترل استرس ها را بیاموزید؛ اگر چه گفتن آسانتر از عمل کردن است، اما در این مورد مطالعه کنید؛شاید کمکتان کند! مشاوره کنید؛ با یک درمانگر یا فیزیوتراپیست حرفه ای. وزنتان را کم کنید به خصوص اگر شکمتان خیلی جلو آمده. روزانه مقدار کافی آب بنوشید. روزانه 10-5 دقیقه تنها باشید، دراز بکشید و به هیچ چیز فکر نکنید. تمامی این کارها باعث پیشگیری و کاهش کمردرد در شما میشود .

منشا کمردرد

ستون فقرات انسان تکیه گاه سر و گردن بوده و از نخاع محافظت می کند. قوی بودن و انعطاف پذیری لازمه ی کار ستون فقرات است، از این رو ما استخوانهایی به نام مهره داریم که توسط ضربه گیرهایی به نام دیسک از هم جدا می شوند. مهره گردن و مهره ناحیه ی تحتانی کمر، بیشترین انعطاف پذیری را دارند و همین جاهاست که بیشترین مشکلات را تحمل می کنند. در تکامل تدریجی میمون به بشر، دیسک هایی نرم به نحوی انطباق گرفتند تا بتوانند وزن بدن را تحمل کنند و ستون فقرات نیز سه انحنا در ناحیه گردن، در قسمت فوقانی و تحتانی کمر پیدا کرده است.

ما 24 مهره داریم. ماهیچه ها و رباط ها به قائم نگه داشتن ستون فقرات کمک می کنند. هر دیسک درونی  نرم و برونی الیافی دارد. از سن 25 سالگی به بعد، مایعات لزج و لیز داخل دیسک ها شروع به خشک شدن نموده و دیسک ها فرسوده می شوند.

فرسایش دیسک ها، بسته به اینکه ما در طول زندگی چگونه از آنها استفاده کنیم، با سرعتهای مختلف روی می دهد. ممکن است دچار مشکلی به نام لومباگو شویم که عبارت است از ناراحتی اعصاب اطراف دیسک که در نتیجه انقباض یا اسپاسم ماهیچه های اطراف را بوجود می آورد. گاه سبب می شویم به دیسکی که در مجاورت یک عصب می باشد، فشار وارد شود. این می تواند سبب ایجاد درد در یک یا هر دو پا شود و سیاتیک نام دارد. فتق دیسک کمر وقتی عارض می شود که ماده ی الیاف مانند [ماده سخت] دیسک سائیده شده و ماده ی نرم داخل آن به خارج رانده می شود. آرتروز به سبب کهولت دیسکهایی اتفاق می افتد که باریک تر، خشک تر و سخت تر شده و فشار بیشتری را به حرکت لولایی ستون فقرات و اغلب بر اعصاب آن وارد می آورند.

  • خواننده گرامی

  • پیشنهاد میشود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید

راههای پیشگیری از کمردرد

درمان کمردرد با ورزش

روش های فیزیوتراپی در درمان کمردرد

منبع : کتاب کوچک کمردرد



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →