علل درد گردن

درد گردن علل متعددی دارد ولی از شایعترین علت های ایجاد آن کشیدگی عضلات، آرتروز مهره های گردنی و هرنی دیسک بین مهره ای است. از اقدامات متعددی برای درمان هر کدام از این بیماری ها استفاده میشود. بعضی از این اقدامات مشترک بین این بیماری ها است. مثلا استفاده از داروهای ضد التهاب، گرما و استراحت در همه آنها شدت درد را کاهش میدهد.

از مهمترین اقدامات درمانی که شاید بتوان گفت مهمترین قسمت درمان این بیماری ها از جمله درمان دیسک گردن است انجام نرمش های طبی خاصی به منظور تقویت عضلات گردن و افزایش قابلیت انعطاف لیگامان ها و عضلات گردن است. از مهمترین علل مستعد کننده ابتلا به همه این بیماری ها ضعف عضلات گردن و کم شدن قابلیت انعطاف عضلات گردن است. زندگی شهری جدید موجب هرچه دورتر شدن انسان ها از فعالیت های بدنی شده است.

شغل های پشت میز نشینی نه تنها موجب ضعیف شدن عضلات مختلف انسان میشود بلکه به علت وضعیت بد نشستن پشت میز موجب وارد شدن فشار های زیادی به مفاصل میشود. این عوامل در دراز مدت موجب بروز درد گردن و کمر و زانو میشود.

نرمش های گردن با تقویت عضلات گردنی و افزایش قابلیت انعطاف لیگامان ها و عضلات گردن موجب کاهش فشار بر روی مهره و دیسک گردن شده و تاثیر قابل توجهی در کاهش و حتی حذف کامل دردهای گردنی و درمان دیسک گردن دارد.

 ورزش های پشت ميز كامپيوتر

ورزش پشت میز گردن

حرکت اول

حركت اول را مطابق شكل مي‌بينيد. در اين حركت، كمر را به حالت قائم در‌آوريد. حال دست‌ها را از پشت گره كنيد. سپس با حركت فنري هر دو دست سعي كنيد كشش متعادلي را در عضلات پشت بازو و ساعد خود پديد آوريد. اين حركت را 10 مرتبه و در 3 ست(مرحله) متوالي با فواصل يك دقيقه انجام دهيد.

حرکت دوم

اين حركت هم مطابق شكل تقريبا شبيه حركت قبلي است، با اين تفاوت كه اين حركت را مي‌بايست از بالا اجرا كرد. در اين حركت، عضلات زير بغل و قسمت پشتي عضله دلتوئيد بسيار درگير مي‌شود كه در رفع خستگي دست‌ها بسيار مفيد است. اين حركت نيز مي‌بايست به شكل فنري10 مرتبه و در 3 ست با فاصله يك دقيقه انجام شود.

ورزش پشت میز

حرکت سوم

 اين حركت دقيقا براي تقويت عضله زير بغل است و مي‌بايست با دقت انجام گيرد. براي انجام اين حركت بايد بلند شويد و پاها را به عرض شانه باز كنيد. حال مطابق شكل، آرنج دست راست را با دست چپ بگيريد و مطابق شكل، حركت كششي را انجام دهيد. يك بار ديگر هم، حركت را براي دست چپ اجرا كنيد.سعي کنيد حركت به آرامي و مطابق توانايي شما انجام شود. اين حركت را 10 مرتبه و در 3 ست با فاصله يك دقيقه براي هر دست انجام دهيد.

حرکت چهارم

اين حركت براي تقويت عضلات شانه است و به سرعت خستگي اين عضلات را مي‌گيرد. براي انجام اين حركت در حالي كه نشسته‌ايد (يا ايستاده ايد)‌، شانه‌هاي خود را به آرامي بالا بياوريد و آرام به حالت قبلي برگردانيد. اين حركت را 15 مرتبه و در 3 ست به فاصله يك دقيقه اجرا كنيد.

حرکت پنجم

 روي صندلي بنشينيد. دست راست را مطابق شكل بدون آن كه از مفصل آرنج خم شود، بلند كنيد و به حالت كشيده درآوريد. سعي كنيد تمامي عضلات ناحيه پشت ساعد، پشت بازو و زير بغل شما كشيده شود. اين حركت را 15 مرتبه در 3 ست و به فاصله يك دقيقه انجام دهيد.

حرکت ششم

 اين حركت در رفع خستگي انگشتان و مچ دست بسيار موثر است. مطابق شكل كف دست‌ها را به هم بچسبانيد و حركت چرخشي دست را از مفصل مچ دست انجام دهيد. اين حركت را 15 مرتبه و در 3 ست با فاصله يك دقيقه انجام دهيد.

سعي كنيد هنگام انجام اين حركت بايستيد، يا به حالت صحيح و اصولي پشت ميز خود قرار بگيريد. آنچه در اجراي همه اين حركات ارزش دارد، پرهيز از هر نوع شتاب زدگي است، زيرا اگرچه اين حركات سبب رفع خستگي فرد مي‌شود، ولي اگر به سرعت انجام شود، مي‌تواند باعث كشيدگي دردناك عضلات شود.

منبع:ایران ارتوپد   ممتاز نیوز   تبیان



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است
Tagged with:  
Share →