ممكن است علل فتق دیسک کمر، مشكلات تغذیه‌ای و متابولیكی مانند بیماری دیابت، نقرس یا تمام بیماری‌های التهابی و عفونی و حتی بدخیمی‌ها باشند. بنابراین در صورت بروز كمردرد حتما به پزشک متخصص فتق دیسک کمر مراجعه كنید تا بر حسب مورد خاص، كمردرد درمان شود. فتق دیسک كمر بیماری ای نیست كه افراد نگران شوند و چنان چه به موقع درمان گردد، حتماً از سلامتی كامل برخوردار خواهند شد.

مشکلات استخوانی، تومورهای استخوانی، عفونت مهره‌ها، بعضی از بیماری‌های مادرزادی بیشترین علت کمر درد و فتق دیسک کمر است. در جوانان و افراد فعال، بیشترین فشاری که براثر سنگینی اجسام به کمر افراد وارد می‌شود یا فشار روی ستون فقرات منجر به پیدا شدن فتق دیسک کمر می‌شود در سنین میان سالی آرتروز مطرح است.

کشیدن سیگار و مشکلات عصبی با فتق دیسک کمر ارتباط دارد، بنابراین در مواردی کشیدن سیگار و مشکلات عصبی و روانپزشکی نیز با دیسک کمر ارتباط دارد. به طور کلی تغذیه در ابتلا به تمامی بیماری‌ها موثر است، ضمن اینکه مشاغل سنگین نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهند.

هرچه سن افراد بالاتر می‌رود درگیری ستون فقرات نیز بیشتر می‌شود که البته این به معنای این نیست که جوانان و نوجوانان از ابتلا به این اختلالات در امان هستند. 80 درصد مردم جهان در طول عمر سابقه یک بار کمردرد را دارند از این رو بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین عارضه در دنیا کمردرد است. هرچند که بیماری‌های ستون فقرات متعدد هستند، اما موارد متعددی از جمله شغل سخت در ابتلا به فتق دیسک کمر تاثیر گذارند. برای مثال شخصی که سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال دارد ضمن اینکه ممکن است علت کمردرد آرتروز باشد باید فکر بیماری‌های بدخیم مثل سرطان‌ها در این ناحیه باشد.

تسکین درد فتق دیسک کمر

اشخاص با ورزش و رعایت رژیم غذایی، اصلاح طرز نشستن و خوابیدن و طب فیزیکی می‌توانند تا حد زیادی کمر درد و درد فتق دیسک کمرخود را کاهش دهند.

در اولین روزهای درد فتق دیسک کمر برای کاهش التهاب می‌توان از یخ در موضع درد استفاده کرد و بعد از چند روز می‌توانید از گرمای موضعی کمک بگیرید تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف کنید.

همچنین داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن ، کتوبروفن و ناپروکسن در بر طرف کردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر یک دارو اثر نکرد، نوع دیگری از دارو را مصرف کنید؛ زیرا افراد مختلف نسبت به داروها عکس العمل متفاوتی دارند. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد التهاب برای تسکین فتق دیسک کمر را حتماً همراه غذا میل کنید تا باعث ایجاد زخم معده شما نشوند. داروهای جدید و گران قیمت «ویوکس» و «سلیرکس» بهتر از داروهای قدیمی عمل نمی‌کنند ولی تحریکات معده در آنها کمتر است و بطور کلی برای درمان دردهای طولانی مدت و در افرادی با سابقه زخم معده مصرف می‌شوند، استامینوفن نمی‌تواند کمک به رفع التهاب کند. ولی می‌تواند علل فتق دیسک کمر را بر طرف سازد. همچنین بر روی معده نیز اثری ندارد. استامینوفن بی‌خطرترین دارو در درمانهای طولانی مدت فتق دیسک کمر است ولی نباید بیش از ۲ تا ۳ هزار میلی گرم در روز مصرف شود؛ زیرا مصرف زیاد دارو ، کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داروهای شل کننده عضلات برای رفع فتق دیسک کمر توصیه نمی‌شوند؛ زیرا بر کاهش درد کمر تأثیری ندارند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان فتق دیسک کمر ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فتق دیسک کمر مطالعه فرمایید.

منبع: بیتوته. پرسیار