زانو درد یکی از دردهای شایع است که انسان در سنین مختلف به آن مبتلا میشود . زانودرد را میتوان به جرات شایعترین درد مفصلی نامید. در کشور ما کمتر کسی است که از میانسالی گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد.لذا مراقبت از زانوها و آشنایی با علل و دلایل زانو درد برای انجام حرکات مناسب حرکتی و به موقع می تواند از ابتلای زودرس به آن جلوگیری نماید.

این روز‌ها، زانو درد سن نمی‌شناسد و حتی جوانان را نیز درگیر می‌کند. زانو درد ممکن است به طور ناگهانی یا به مرور زمان بروز کند؛ افزون بر این، می‌تواند خیلی سریع وخیم شود. زانو درد علت‌های مختلفی دارد؛ از جمله آسیب دیدگی، عمل جراحی، کمبود ویتامین، آرتریت، بیماری یا برنامه غذایی ناسالم.

دلایل زانو درد

زانو درد می تواند به دلایل ذیل ایجاد شود:

• درد جلوی زانو
  • بیماری آرتریت از جمله آرتریت روماتیسمی, آرتروز استخوان, و نقرس
  • کیست بیکر یا پوپلیته ال کیست- یک آماس حاوی مایع مفصلی در پشت زانو است و ممکن است با التهاب ناشی از دلایل دیگر زانو درد، مانند آرتروز همراه باشد.
  • بورسیت یا التهاب کیسه های بورس- التهاب در نتیجه فشار مکرر بر روی زانو, نظیر زانو زدن به مدت طولانی، استفاده مفرط از زانوها, یا آسیب دیدن زانوها
  • اختلالات و بیماریهای بافت پیوندی مانند لوپوس
  • دررفتگی کشک زانو
  • سندرم ایلیوتیبیال باند – یک اختلال در ناحیه تهیگاه است که به آسیب دیدگی نوار محکمی مربوط می شود که از تهیگاه تا ناحیه خارجی زانو کشیده شده است.
  • عفونت مفصلی
  • آسیب دیدگی های زانو- آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی یا آسیب دیدگی رباط جانبی داخل زانو که ممکن است منجر به بروز خونریزی در زانوها و در نتیجه تشدید درد در این ناحیه شود.
  • ورم زانو- دردی در جلوی زانوها که با کشیده شدن زانوها به سمت بالا و پایین و خم شدن آنها تشدید می یابد.
  • پارگی و آسیب مینیسک زانو ( غضروف هلالی)- درد در داخل و خارج مفصل زانو احساس می شود.
  • پارگی رباط (پارگی رباط صلیبی قدامی) – منجر به تولید درد و بی ثباتی زانو می شود.
  • کشیدگی و پیچ خوردگی- وارد آمدن صدمات خفیف به رباط ها به علت پیچ خوردگی ها ناگهانی وغیرطبیعی
  • همچنین بیمارهای کم شایع که می تواند باعث بروز درد شود شامل موارد ذیل است:
  • تومورهای استخوانی
  • بیماری اسگود شلاتر

کاهش درد مفاصل و زانو درد

اگر چه راه های زیر جنبه درمانی ندارد، اما می توان با رعایت آنها از درد ناشی از مفاصل و زانوها در طول شبانه روز تا حدی کاست، اما باید در نظر داشت که برای درمان قطعی آن حتما باید به به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

۱- اگر زانو درد ناشی از استخوان ها و مفاصل شما آنچنان زیاد است که بی‌تاب شده اید، می توانید با صلاحدید پزشک از مسکن هایی مانند بروفن و یا ناپروکسن استفاده کنید.

۲- هنگام ورود به رختخواب، حتما توجه داشته باشید که منطقه دردناک زیر پتو قرار گرفته باشد. در صورت لزوم پتوی اضافی برای آن قسمت مهیا کنید. گرم نگه داشتن زانو در طول شب به کاهش زانو درد کمک می کند.

۳- برای بیشتر گرم کردن منطقه ای که دردناک شده است از پد حرارتی استفاده کنید. همچنین می توان از کیسه آب جوش هم به منظور تسکین زانو درد استفاده کرد.

۴- برای روزهایی از سال که هوا بسیار گرم و طاقت فرساست، می توانید به جای استفاده از پد حرارتی و یا کیسه آب جوش، از ماساژ دادن موضعی برای تسکین زانو درد استفاده کنید.

۵- اگر زانودرد دارید، هنگام استراحت و یا خواب، بالشی زیر زانوی خود قرار دهید تا زانوهایتان بالا بیاید. در این حالت گردش خون راحت تر انجام گرفته و منطقه ای که دردناک است را از هر گونه ورم و درد تا حدی پاک سازی می کند.

۶- آن دسته از بیماران که زانو درد، خواب راحت را از آنها سلب کرده است می توانند قبل از رفتن به رختخواب، دوش آب گرم بگیرند. آب گرم مفاصل را نرم و گردش خون را تسریع می کند و خواب را برای فرد راحت تر می کند. ماساژ دادن مفاصل توسط لیف را در حمام فراموش نکنید.

۷- در موقع استفاده از پله بسیار احتیاط کنید و در هنگام عبور از موانع و مکان های غیرهموار، مراقبت های لازم برای زانو درد را انجام دهید.

۸- خود را با کار بیش از حد خسته نکنید و سعی کنید برای رفع علل و دلایل زانو درد فعالیت های خود را کمتر کنید.

درمان زانو درد با استفاده از اوزون تزاپی (اوزون درمانی)

اوزون ازکلمه لاتین “proli” به معنی بازسازی واحیا گرفته شده است اوزون یک شکل فعال شده اکسیژن است اوزون درمانی با استفاده ازاکسیژن به صورت قوی باعث بازسازی واحیای تاندون ها، بافت ها، لیگامنت ها (لیگامان ها) ومفاصل آسیب دیده می شود. اوزون تراپی باعث بهبودی کامل وکاهش درد درمفاصل وبافت ها می شود. اوزون درمانی یک روش ضدالتهابی ویک درمان دائمی است که باعث بازسازی لیگامنت ها  برای درد های مزمن مفاصل می شود. اوزون تراپی بوسیله تزریق کلوژن دربافت های اتصال بدن انجام می شود وباعث تولید ماده وگازاوزون دربافت ها وبازسازی بافت های آسیب دیده وبافت های ضعیف دراطراف مفاصل می شود این مواد دربافت های اتصال آسیب دیده یا اطراف مفصل تزریق می شود و باعث بازسازی این نواحی می شود.

اوزون تراپی باعث ترمیم بافت های آسیب دیده مخصوصا بافت ها و لیگامنت های (لیگامان های) پاره شده می شود. اوزون درمانی باعث توقف درد والتهاب، رساندن جریان خون بهت، افزایش مواد مغذی برای بافت ها و رساندن اکسیژن به بافت های آسیب دیده می شود. این روش باعث بهبود حرکت وکاهش درد مفصل هم می شود.

برای آشنایی با ” ورزش مناسب برای زانو درد ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: جام جم سرا. کرج سرا. سلامت نیوز