صرفنظر از ضربه‌ها و نیز التهاب و تورم مفصلی ، کمردرد علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. عوارض مادرزادی کمر درد از جمله عواملی هستند که نزد کودکان و یا اشخاص جوان تولید کمردرد می‌کند. کارهای عضلانی شدید هم گاهی اوقات تولید شکستگی خفیف در ستون فقرات می‌نماید. برآمدگی غضروفهای میان مهره‌ای ممکن است باعث ایجاد کمر درد کشنده گردد که از کمر تا ساق پا تیر می‌کشد. بالاخره علل کمر درد ممکن است انواع بیماریهای ستون فقرات باشد.

نشانه های درد در ستون فقرات

الف) احساس درد زیر زانوها

ب) احساس کرختی و بی حسی در ران ، پاها و کشاله ران

ج) تب ، تهوع ، استفراغ ، دل درد ، ضعف و عرق

د) احساس ضعف و ناتوانی در سرپا ایستادن

و) اختلال در راه رفتن

هـ) درمان درد مهره‌های پایین ستون فقرات

برای تسکین کمر درد بهتر است به پشت خوابیده ، در حالی که پتویی را در زیر زانوهایتان قرار داده‌اید، زانوها و باسنتان را خم کنید و یا زانوهایتان را بطور خمیده روی صندلی قرار دهید. قرار گرفتن در این حالت از فشار ، خستگی و سنگینی بدنتان می‌کاهد. اگر کمردرد شما همچنان ادامه داشت بهتر است استراحت در این وضعیت را یک تا دو روز ادامه دهید ولی بیش از این مدت باعث ضعف ماهیچه‌ها می‌شود و روند بهبودی کمر درد و فتق دیسک کمر شما را کاهش می‌دهد. بهتر است در چنین مواقعی حتی اگر احساس کمر درد می‌کنید، هر ساعت برای چند دقیقه قدم بزنید.

علائم دیسک کمر

معمولا بیماری دیسک کمر با دردی در ناحیه کمر شروع می‌شود. در مراحل اولیه این درد فقط در کمر ایجاد می‌شود و به جاهای دیگر زیاد انتشار نمی‌یابد و اگر به آن توجه نشود و این فشارها ادامه پیدا کنند. به علت این که قسمت مرکزی مهره‌ها بیرون زدگی پیدا می‌کند و روی ریشه عصب فشار می‌آورد، آزردگی ریشه عصب به وجود می‌آید و به دنبال آن کمر درد و سایر عوارض ایجاد می‌شود. کمردرد دیسک کمر می تواند به باسن، پشت پا تا پایین پا و زانوها و مچ پا و حتی انگشتان امتداد باید قسمت‌های درگیر و میزان و نوع درد و انتشار آن به سطحی که دیسک در رفته است و به محل فشار روی ریشه‌های عصبی بستگی دارد.

درمان کمردرد

جابجا کردن ستون فقرات ، طب سوزنی ، یوگا ، ماساژ درمانی و تزریق استروئید اپیدورال (کمری) بستگی به نوع کمر درد دارد. ماساژ درمانی در مواردی که علت کمردرد ناشناخته است، مؤثر می‌باشد. بعضی از پزشکان با برگرداندن مهره‌ها و جابجا کردن آن موافق نیستند؛ زیرا معتقدند استخوانهای کمر توسط عضلات حمایت می‌شوند و اگر درمانی صورت می‌گیرد باید روی عضلات انجام شود. اگر کمردردی دارید که بعد از هفته‌ها درمان نشده است به پزشک متخصص کمر درد مراجعه کنید. اگر ضعف یا سستی در بازو یا ران خود احساس می‌کنید آن را جدی بگیرید.

عدم درمان به موقع دیسک كمر و کمر درد باعث بدتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد و کمردرد بیمار را تشدید خواهد كرد. ممكن است به خاطر یك عمل كوچك، مجبور شوند عمل‌های بزرگ‌تری را انجام دهند و حتی ممكن است باعث تخریب دیسک و تخریب خود مهره و سرخوردگی مهره شود و در نتیجه مجبور شویم كه از یك عمل كاملا وسیع، با كار گذاشتن پلاتین و وسایل خاص فلزی در كمر بیمار استفاده كنیم. عدم درمان به موقع کمر درد و دیسک کمر ممكن است باعث عوارضی مانند بی‌حس‌های دائمی یا اختلالات حركتی شود كه این عوارض باعث افتادگی پا و كشیدن و لنگی پا خواهد شد.

همچنین عدم درمان به موقع کمر درد ممكن است باعث ایجاد مشكلات ادراری و مثانه‌ای شود و یا مشكلات اسفنكتر مقعد به وجود بیاورد و بیمار نتواند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد. این مشكلات در آقایان باعث ایجاد ناتوانی‌های جنسی هم می‌شود. به علت این كه در کمر درد اعصاب مانند دیگر نسوج و پوست قابل ترمیم نمی‌باشند و اگر صدمه ای به آنها برسد، دیگر به حالت اولیه بر نمی‌گردند، بنابراین قبل از صدمه شدید، باید حتما نسبت به درمان کمر درد اقدام كرد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان کمر درد پشت میز نشینی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمر درد مطالعه فرمایید.

منبع: ویستا. دکتر مغاری. بیتوته