عمل جراحی تعویض مفصل زانو در اکثر موارد عوارض خاصی را به دنبال ندارد و بیمار پس ازانجام  جراحی تعویض مفصل زانو میتواند زندگی  عادی وفعالی داشته باشداما عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیز مانند هر عمل جراحی دیگر می تواند برای بیمار عوارض و تاثیرات منفی را به دنبال داشته باشد. تعدادی از این عوارض عبارتند از:

عفونت مفصل زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

گر چه احتمال عفونت مفصل مصنوعی زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کمتر از دو درصد است ولی به علت اینکه در صورت وقوع بسیار خطرناک است اقدامات پیش گیرانه ی زیادی صورت میگیرد تا  چنین مشکلی ایجاد نشود با این حال احتمال عفونت در کسانی که زخم های پوستی دارندیا در کسانی که عفونت ادراری یا تنفسی دارندیا در کسانی که مشکلات و عفونت های دهانی و دندانی دارند و در بیماران دیابتی و روماتیسمی بیشتر است. اگر سیستم دفاع ایمنی بدن فرد ضعیف باشد (مانند بیماری های مزمن کبدی یا کلیوی یا سرطان …) احتمال عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر است.

لخته شدن خون در پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

شایعترین عارضه که بالقوه میتواند پس از تعویض مفصل مصنوعی زانو بسیار خطرناک باشد لخته شدن خون در رگ های اندام تحتانی و لگن است. احتمال این عارضه در هر عمل جراحی بزرگی که در اندام تحتانی انجام میشود وجود دارد. خطر این عارضه اینست که در صورت وقوع، لخته خون میتواند به طرف ریه و قلب حرکت کرده و در کارکرد آنها اختلال ایجاد کند. برای پیشگیری از وقوع این لخته ها بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از داروهای خاصی استفاده میشود. استفاده از بانداژ و پوشش های مخصوص متصل به پمپ هم از دیگر اقدامات مورد استفاده است. بیمار باید مرتبا مچ پاها را حرکت دهد. با این کار عضلات ساق مرتبا فعالیت کرده و گردش خون در ساق بیشتر میشود و احتمال لخته شدن خون در ساق ها کمتر میشود.

تغییر طول اندام تحتانی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ممکن است طول اندام های تحتانی (پاها) بعد از جراحی تعویض مفصل زانو تغییر کند.

محدودیت حرکتی زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

انتظار میرود زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بتواند حدود 110 درجه خم شود ولی ممکن است به علت چسبندگی بافت های نرم اطراف زانو بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو و یا محدودیت حرکتی شدیدی که بیمار از قبل از عمل جراحی داشته است، حرکت زانو بعد از عمل تعویض مفصل مصنوعی زانو به این حد نرسد.

آسیب عروق و اعصاب زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

اسیب عروق و اعصاب یکی دیگر از عوارضی است که پس از جراحی تعویض مفصل مصنوعی زانو مثل آسیب اعصاب یا عروق ناحیه زانو یا شکستگی استخوان ها ممکن است در حین این عمل جراحی به وجود بیاید.

باقی ماندن درد در زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ممکن است مقداری از دردی که بیمار قبل از جراحی تعویض مفصل زانو در زانو احساس میکرده است بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باقی بماند و یا ممکن است درد جدیدی در ناحیه  زانوبه وجود آید.

خراب شدن مفصل مصنوعی زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

با گذشت چند سال از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو ممکن است مفصل مصنوعی دچار سائیدگی شود یا اجزاء آن اتصالشان را با استخوان ران یا ساق بیمار از دست داده و لق شوند.

تخریب استخوان اطراف مفصل مصنوعی زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ممکن است با گذشت چند سال از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو کم کم قسمت های از استخوان اطراف مفصل مصنوعی جذب شده و از بین برود. این روند را استئولیز می نامند که می تواند در نهایت موجب لق شدن مفصل مصنوعی شود. وقوع این عوارض ممکن است سیر درمان و بهبودی بیمار را با مشکل روبرو ساخته و به تاخیر بیندازد . به همین علت باید مراقبت های بیشتری پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام شود

منبع:ايران ارتوپد

بینندگان گرامی برای مطالعه ی مقاله ی بیشتر درباره ی “فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو“کلیک کنید.